Sandra Post Erasmus Universiteit 28 maart 2019

Typ deze titel in op Google en je krijgt honderden artikelen, blogposts en zelfs boeken aangeraden over copywriting technieken, tips en trucs. Toen ik begon met copywriting voor mijn werk, voelde ik mij nogal overweldigd door alle content die hierover beschikbaar is. Daarom geef ik hier een top 6 van effectieve copywriting tips en technieken die altijd werken, om het wat overzichtelijker te maken.

Laptop en notitieschrift - doe onderzoek voor je content

En heb je hier toch niet genoeg aan, of wil je graag nog meer ideeën en adviezen over het schrijven van aantrekkelijke en effectieve content? Dan geef ik je tussendoor ook nog wat handige websites waar je verder kunt lezen.

#1. Doe onderzoek en wees gericht

Een artikel dat verschillende onderwerpen tegelijkertijd probeert aan te snijden is vervelend om te lezen. De lezer zal snel de draad kwijtraken over wat je hem of haar probeert te vertellen. Een duidelijke focus voor je tekst biedt een handige houvast voor bij het schrijven en geeft tegelijkertijd de mogelijkheid om dieper op dat ene onderwerp in te gaan. Bang dat je niet genoeg informatie hebt om een lang en diepgaand stuk te schrijven over je onderwerp? Dan heb je hoogstwaarschijnlijk nog niet genoeg onderzoek gedaan. Vaak wordt aangeraden om meer te onderzoeken dan dat je nodig hebt voor het schrijven, zodat je altijd informatie hebt om uit te kiezen. Bij mij kan dit soms oplopen tot een aantal uur lang lezen over alles wat ik gevonden heb over een onderwerp.

#2. Richt je op voordelen, niet op feiten

Wat leuk dat jij online kleding verkoopt! Maar zo zijn er nog honderden bedrijven. Mensen hebben bepaalde redenen om voor een product te kiezen. Zo zoeken sommige mensen bijvoorbeeld naar merkkleding omdat zij zich willen associëren met een bepaalde status. Anderen kopen liever kleding van onafhankelijke ontwerpers en streven naar een unieke uitstraling. Richt je op de behoeften van de lezer bij het schrijven van content. Wat willen zij en hoe kan jouw product hen hierbij helpen? Weet je dit niet zeker, dan kun je voor het schrijven hier wat onderzoek naar doen. Handig hierbij is om een lijst met alle feiten over jouw product of service te maken en al deze feiten vervolgens vertalen naar voordelen. Zo weet een klant direct waarom hij voor jou moet kiezen in plaats van voor de concurrent.

Meer over deze techniek en de effectiviteit ervan is te lezen in de Gary Halbert Letter over ‘features and benefits’ in copywriting.

#3. Een goede titel…

Hoewel misschien maar tien mensen een heel artikel besluiten te lezen, zijn er waarschijnlijk vijftig die alleen de titel hebben gelezen. We hebben tegenwoordig niet meer de tijd om alles te lezen en een titel geeft ons direct een goede indruk of een stuk content onze aandacht en tijd waard is. Een goede titel voldoet vaak aan vier eisen: urgentie, uniek, nuttig en specifiek. Wanneer een titel aan alle vier voldoet, is de kans veel groter dat mensen besluiten verder te lezen. Houd het simpel en duidelijk, zodat er geen verwarring ontstaat bij mensen over wat zij kunnen verwachten. Ook in een titel werkt de techniek van voordelen over feiten. Zo weten mensen direct waarom zij hun tijd aan jouw content moeten besteden.

#4. … gevolgd door een goede inleiding

Een goede inleiding houdt de aandacht vast. Hoe goed de titel ook is, je raakt de aandacht van mensen gemakkelijk kwijt met een slechte inleiding. Bij een titel kijken mensen vaak of zij interesse hebben in het onderwerp van de tekst. Bij de inleiding besluiten zij of jouw stuk tekst ook nuttig zal zijn voor hun vraag of probleem en of het lezen ervan hun tijd waard is. Waarschijnlijk heb je net zoals ik vaak genoeg een artikel weg geklikt na het lezen van de eerste paar zinnen. Zorg daarom dus dat de inleiding duidelijk maakt op welke vraag je antwoord gaat geven of welk probleem je gaat oplossen voor de lezer.

copywriting frustraties - gebroken potlood en puntenslijper op notitieboek

 

#5. Houd het kort en makkelijk leesbaar

Lange lappen tekst kosten vaak veel moeite om te lezen. Zeker op zo’n klein mobiel scherm waar wij vaak naar kijken. Lange teksten verliezen ook sneller de aandacht van de lezer. Zorg er daarom voor dat je tekst makkelijk te scannen is. Hiervoor zijn er verschillende technieken, zodat mensen hun vijf minuutjes in de metro kunnen gebruiken om vluchtig jouw tekst te bekijken. Denk hierbij aan:

  • Koppen en tussenkoppen
  • Korte alinea’s met korte zinnen
  • Bullet points of genummerde lijstjes (!)
  • Quotes
  • Dikgedrukte of schuingedrukte woorden

#6. Vertel een verhaal

Weet wat je wilt vertellen en hoe. Zorg voor een goede structuur of opbouw in de content. Schrijf van tevoren een opzet over hoe je toewerkt naar je belangrijkste punt(en). Een goed opgebouwd verhaal leest veel fijner en is vaak interessanter dan een bij elkaar geraapt artikel. Een verhaal trekt ook de aandacht omdat het toch vaak wat persoonlijker is. Er zit een idee achter dat de schrijver probeert over te brengen. Een visie of een opvatting. En dat is natuurlijk veel aantrekkelijker dan een stuk dat duidelijk een commerciële lading heeft…

Deze tips werken niet alleen voor blogs, maar ook voor het schrijven van advertenties en websiteteksten. Copywriting is een techniek die steeds essentiëler wordt voor bedrijven in een maatschappij waar de aandacht van klanten schaars is geworden. Ik oefen er zelf nog bijna dagelijks mee, maar merk dat deze zes tips toch wel het belangrijkst zijn voor elke vorm van content die je wilt schrijven.

Interesse om meer te leren over copywriting? Persoonlijk vind ik de informatie en e-boeken van CopyBlogger erg prettig en interessant om te lezen. Hebben jullie nog tips voor (online) resources voor content, schrijven of copywriting? Waar haal jij jouw informatie graag vandaan?

Reacties zijn gesloten.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Sandra

Hoi! Ik ben Sandra en ik doe International Communication and Media (IBCoM) aan de Erasmus Universiteit in het prachtige Rotterdam. De afgelopen twee jaar schreef ik met veel plezier voor ons eigen IBCoMagazine. Mensen noemen mij vaak creatief en enthousiast, maar ook originaliteit vind ik belangrijk. Tijdens mijn stage leerde ik veel over online marketing en ik hoop tijdens mijn uitwisseling veel te leren over politieke communicatie. Via Studentmind wil ik mijn passie voor schrijven met jullie kunnen delen en verbeteren. Ik wens je veel plezier met het lezen en hopelijk vind je het net zo interessant als ik!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!