Laura van Kouwen Windesheim Zwolle 5 oktober 2018

“Hey, moet je dit eens zien!” Mijn vriend kwam naast mij zitten en liet mij een video zien met de titel: ‘Is Google always listening: Live Test’. Sceptisch begon ik met kijken. Naarmate de minuten voorbij liepen, begon ik met steeds grotere ogen naar het scherm te kijken. De video liet zien dat Google luistert naar wat je zegt en hierop je persoonlijke advertenties baseert. Nadat de video was afgelopen, keek ik geschrokken naar mijn vriend. “Maar dit mag toch helemaal niet?”, zei ik tegen hem. Ik besloot maar te onderzoeken wat er nou precies gaande is rondom apps die je afluisteren en of dat wel mag in Nederland. 

Afluisteren voor gepersonaliseerde advertenties

Afluisteren: hoe doen ze dat?

Afluisteren van jouw gesprekken om zo gepersonaliseerde advertenties op je scherm te krijgen. Je zal het vast wel op het nieuws gelezen of gehoord hebben. Het zijn niet alleen bedrijven, zoals Google en Facebook die bezig zijn met het afluisteren via jouw telefoon of tablet. Ook gameapps zijn hierop ”betrapt”. Vaak zijn het de spelletjes die gespeeld worden door kinderen. Zij gaan blind akkoord met de voorwaarden van de game, waar dus blijkbaar in staat dat de game jouw microfoon mag gebruiken. Het afluisteren wordt gedaan via de software van het bedrijf Alphonso. Met het akkoord geven, wordt de software ingeschakeld die precies kan horen wanneer je aan het praten bent over een bepaald onderwerp of wanneer je je telefoon in je broekzak hebt zitten. Adverteerders kunnen zo gaan filteren op wat je zegt. Hoe meer je hebt over bijvoorbeeld hondenspeeltjes, hoe groter de kans is dat je advertenties van hondenspeeltjes voorbij ziet komen.

Wat zegt de Nederlandse wetgeving hierover?

Sinds mei is de nieuwe privacywet ingegaan. We weten dat wij als consumenten meer rechten hebben op het inzien van hoe bedrijven onze gegevens gebruiken en we mogen altijd aangeven welke informatie ze wel en niet mogen gebruiken of doorverkopen aan andere bedrijven. Technologiebedrijven binnen Europa moeten zich dan ook houden aan strikte regels. Daarbij moeten ze zich transparant opstellen naar de consumenten. Dit houdt ook in dat bedrijven korter en duidelijker toe moeten lichten waarom ze bijvoorbeeld jouw camera en/of microfoon willen gebruiken. Wil je niet dat ze dit doen? Dan mag jij, als consument, altijd zeggen dat ze dit niet meer mogen doen.

Hoe denk jij erover?

Ik heb er maar een naar onderbuikgevoel van dat bedrijven je gesprekken kunnen afluisteren om jou hiermee ‘meer relevante’ advertenties te geven. Het voelt als een schending van privacy. Ik ben wel blij dat we met de nieuwe privacywetgeving meer controle hebben op wat bedrijven wel en niet mogen weten van ons. Ik raad je ook zeker aan om de video te kijken die ik in de introductie van deze blog heb genoemd. Deze conversatie wil ik graag aan jou overdragen. Wat vind jij? Is het slim dat bedrijven dit mogen doen? Of gaat dit te ver?

Meer weten over advertising? Lees van de blog van Jeroen over affiliate marketing!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Laura

Hi! Ik ben Laura van Kouwen, ik ben 21 jaar en ik zit in mijn afstudeerjaar van mijn opleiding Communicatie aan Hogeschool Windesheim in Zwolle. Ik schrijf voornamelijk over content, technologie, psychologie, vormgeving en branding. Ik ben daarnaast niet bang om het over controversiële onderwerpen te hebben in mijn blogs. Naast het bloggen is dansen een uit-de-hand-gelopen hobby van mij geworden waar ik wekelijks flink wat uren aan besteed.

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!