Juliët Schroer Windesheim Zwolle 13 augustus 2019

Inleiding in Analytics, klinkt bijna als een boektitel, nietwaar? Gelukkig voor jou ben ik niet van plan je een boekwerk aan tekst voor te schotelen, maar slechts een blog op Studentmind. Om later in deze blog de diepte in te kunnen gaan, leg ik je eerst de basis van Analytics uit. Platgeslagen is Google Analytics een gratis software van Google, maar in de volksmond wordt het ook wel een ‘tool’ genoemd. Analytics koppel je met een trackingcode in je website en zo kan de software alle data uit je website ‘tracken’. Met Analytics kun je activiteiten op je website meten, zoals paginaweergaves; bezoekersstromen; CTA’s en zoekgedrag.

Analytics voor beginners

Basis functionaliteiten

Nu je weet wat Analytics is en wat je er in de basis mee kunt, is het goed om de belangrijkste functies te (her)kennen. Als Marcom student heb je vast eens gesnuffeld in dit (complexe) systeem; overal grafieken, cijfers, kleurtjes en sneltoetsen. Where to start?! Het volledig onder de knie krijgen van deze tool vergt heel wat geduld en uren. Dit bespaar ik je liever want we hebben al zoveel te doen ;). Gelukkig kom je met de volgende vier basis functionaliteiten al goed op weg:

  1. Unieke bezoeker: iemand die in een bepaalde periode één keer je website heeft bezocht.
  2. Gemiddelde sessieduur: de totale duur van alle sessies gedeeld door het aantal sessies.
  3. Bouncepercentage: gemiddelde aantal bezoekers die jouw website na het bezoeken van één pagina verlaat.
  4. Pagina weergaves: totaal van bezochte pagina’s door één bezoeker

Aan de hand van deze data kun je verschillende stappen ondernemen, bijvoorbeeld acties uitzetten; je website aanpassen of reclames opzetten.

Online data

Misschien vraag je je af waarom jij als Marcom student iets van Analytics moet weten? Nou, de kans dat jij later met een website gaat werken is heel groot. Denk maar eens na: welk bedrijf of instelling heeft er tegenwoordig geen website? Als marketing- communicatiemedewerker word jij misschien (nou, hoogstwaarschijnlijk) verantwoordelijk gesteld voor het bijhouden van deze website en het optimaliseren van de klantreis. Om uit te zoeken waarin jouw website kan groeien of om erachter te komen op welke momenten de klant met jouw bedrijf in aanraking komt, heb je inzicht nodig in huidige situatie en dus in data! Zonder inzicht in huidige situatie is het ook niet mogelijk om groeistappen te maken aangezien je niet weet hoe je er nu voorstaat. Je weet nu dat je deze data kunt aflezen uit Analytics.

Certificaat behalen

Ben je net zoals ik geïnteresseerd in Analytics, maar heb je er misschien nog weinig werkervaring mee? Dan raad ik je de Google Analytics Academy aan. Hier kun je certificaten voor Analytics behalen op verschillende niveau’s. Ik heb vorig jaar het beginners certificaat behaald. In deze cursus krijg je uitgelegd hoe je een account maakt, de trackingscode implementeert, gegevens kunt filteren, dashboards inricht en nog veel meer. Zeker een aanrader en het staat goed op je CV! Meer informatie en beeldmateriaal over Analytics vind je op het Google Analytics YouTube kanaal.

Reacties zijn gesloten.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Juliët

Hey! Ik zal mij even voorstellen: Juliët Schroer, aangenaam! Tweedejaarsstudent Communicatie aan Hogeschool Windesheim Zwolle. Ik sta bekend om mijn vlotte pen en enthousiasme. Dat is ook een van de redenen waarom ik mij heb aangemeld als Studentmindblogger. De mogelijkheid om mijn interesse en passie in dit vakgebied te mogen delen met anderen en daarmee ook mijn schrijfskills te kunnen ontwikkelen, vind ik een leuke uitdaging. Ik vind het boeiend om alle nieuwe trends en ontwikkelingen op gebied van online marketing en psychologie te volgen. Dankzij Studentmind kan ik mijn kennis hierover delen met iedereen.

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!