Iris Konter Hanzehogeschool Groningen 13 februari 2018

Ik hou er wel van om met anderen te sparren over ons vakgebied. Tijdens mijn afstudeerperiode deed ik dit ook en kwamen we bij een interessant onderwerp uit, namelijk bereik en impact. Leg je de focus op bereik of op impact in de online strategie? Wat is het verschil? En hoe zit dat in de toekomst?

Het verschil tussen bereik en impact

Ook al gaan ze vaak hand in hand, er zit toch een groot verschil tussen de twee. Met bereik gaat het puur om het aantal mensen dat jouw advertentie, video, socialmediapost, tweet of welke content dan ook heeft gezien. Dit gaat echt alleen om het zien van de advertentie – je weet niet of deze mensen het interessant vinden of er iets mee zouden doen. Op het moment dat we het hebben over impact, spreken we juist van wat mensen ermee doen: ze gaan berichten delen, liken, klikken op de link of reageren er bijvoorbeeld op.

Wat zeggen experts?

Als jou de vraag wordt voorgelegd of je liever 10.000 mensen hebt die jouw advertentie zien of 2.000 mensen die zich verbonden voelen met jouw merk… Waar zou je voor gaan? Het laatste scenario is natuurlijk wel wat interessanter. Somention.com schrijft dat bereik leuk is, maar als mensen niks doen met/voor jouw merk/product blijft het een beetje weggegooid geld als je hen hebt bereikt. Op social media kun je hier mooi op inspelen: je zoekt meer contact met ‘fans’ van jouw merk/product. Je bouwt een community op met liefhebbers van jouw merk!

Het aantonen van impact kan best lastig zijn. Je kunt hiervoor kijken naar data van Google Analytics of bijvoorbeeld Coosto.com, maar ook naar blogbezoeken, hoe lang mensen op de webpagina blijven, het aantal comments, shares of likes… Mogelijkheden zijn eindeloos en je kunt er veel van leren.

Alles wordt anders!

Social media zouden social media niet zijn als alles weer gaat veranderen. Frankwatching schreef in hun vooruitblik op 2018 dat het moeilijker wordt om je doelgroepen te bereiken. En ja, zonder bereik is impact niet mogelijk. Social media kijken steeds kritischer naar hun functie als marketingkanaal: berichten van vrienden worden meer centraal gezet, en bedrijven verdwijnen meer naar de achtergrond. Dit betekent dat het moeilijker wordt om interactie aan te gaan – wat belangrijk is als het gaat om impact. Het gaat dus meer om het bereiken van de doelgroep en het actiever gebruiken van (nieuwe) advertentieformats.

Hoe dan verder?

Ik denk inderdaad dat, met al die veranderingen, het belangrijk is om te letten op het bereik. Bereik ligt natuurlijk aan de grondslag voor impact! Al denk ik dat die focus op impact niet mag verdwijnen: je wil nog steeds dat mensen actie ondernemen na het zien van jouw content. De verdeling tussen de focus op bereik en impact moet iets gelijker worden, denk ik. Volgens mij zijn er nog genoeg andere mogelijkheden zijn om toch je doelgroepen te bereiken. Benieuwd? In mijn volgende blog wil ik hier dieper op ingaan.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Iris

Binnen het vakgebied wil ik mijn horizon graag verbreden. Ik hou wel van een uitdaging op z’n tijd en doe graag nieuwe dingen. Bloggen over wat mij zo fascineert aan het (marketing)communicatievak bij Studentmind leek mij daarvoor een uitgelezen mogelijkheid. Zo kan ik mijn hersenspinsels delen met jullie! Interculturele communicatie, branding, fundraising en de ‘waarom’ achter ons gedrag vind ik enorm interessant. En die customer journey? Dat heeft voor mij ook iets magisch – want hoe werkt dat nou precies? Lees mee hoe ik hier met je deel hoe ik naar bepaalde dingen kijk.

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!