Iris van Lieshout Fontys Hogescholen Eindhoven 6 juli 2018

We hebben allemaal wel eens iets online besteld in ons leven. Denk aan eten of kleding online bestellen. Bij alle activiteiten die we online ondernemen laten we digitale sporen na. Denk hierbij aan het bezoekersgedrag van iemand op een website. Verder laten we ook offline steeds meer sporen na. Denk aan het gebruik van een slimme meter binnen de energiesector. De vraag die ik me dan afvraag is: welke informatie geven wij hierbij over ons zelf weg en wat kan een bedrijf hier precies mee doen? Hiervoor kijk ik als eerst naar de definities. Want wat is Big Data en Internet of Things nou eigenlijk? 

Wat is Internet of Things?

Via Internet of Things worden alledaagse voorwerpen verbonden met het netwerk en via dit netwerk kunnen gemakkelijk gegevens worden uitgewisseld. Slimme objecten spelen hierbij een belangrijke rol. Deze objecten hebben sensoren waarmee zij de omgeving in zich kunnen opnemen en via ingebedde netwerktechnologie kunnen deze objecten met elkaar communiceren, gebruik maken van internetdiensten en interactief communiceren met mensen. Een voorbeeld hiervan zijn de smart homes. In deze video over de SmartHome Future wordt dit heel mooi uitgelegd. Met dit proces wordt er veel data opgeslagen over wat er op een dag gebeurt en dit wordt opgeslagen in als het zogenoemde Big Data.

Wat is Big Data?

Voor Big data bestaat er geen definitie. Data komen bijvoorbeeld in allerlei vormen, zoals tekst, getallen, video of audio. Als we kijken naar het woord “groot” zijn er nog minder overeenstemmingen. Want gaat het over de omvang van een benodigde opslagruimte? Of gaat het juist over de mate waarin het geanalyseerd kan worden. Bernard Marr is een Big Data expert en zegt dat Big Data verwijst naar de mogelijkheden om gebruik te maken van de steeds toenemende hoeveelheid data en deze te analyseren. Deze omschrijving is nog erg algemeen en daarom wordt Big Data gespecificeerd aan de hand van de vijf v’s.

De vijf v’s van Big Data

De eerste v staat voor Volume.Organisaties krijgen steeds meer data binnen van zowel interne als externe bronnen. De tweede v staat voor Variety, dit verwijst naar de aard van de data. Deze kan namelijk ongestructureerd, gestructureerd of semi-gestructureerd zijn en de data zijn afkomstig van verschillende soorten bronnen. Velocity is de derde v en verwijst naar de snelheid waarmee data wordt gegenereerd. Daarnaast verwijst het naar de analytische verwerking van gegevens. De vierde v staat voor Veracity en staat voor de geloofwaardigheid van de data. De data komen uit verschillende bronnen met een andere kwaliteit en nauwkeurigheid. Met Big Data is het mogelijk om in deze messy data tot waardevolle resultaten te komen. De laatste v staat voor Valueen verwijst naar de waarde die Big Data kan opleveren. Big Data heeft pas zin als je er waarde uit kan halen. Dankzij bepaalde technieken kan je voorspellingen doen en patronen ontdekken.

Internet of Things en Big Data zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wanneer je alles aan het internet knoopt krijg je vanzelf heel veel data. Uit deze data valt voor organisaties veel nuttige informatie uit te halen. De vraag die dan volgt is wat doen en kunnen ze gaan doen met al deze data die ze binnen krijgen en verzamelen?

Voorbeeld van dataverzameling en toepassing 

Een mooi voorbeeld is die van twee vriendinnen die samen een pizza/filmavond willen hebben. Welke stappen worden ondernomen en welke gegevens worden verzameld?

1. Contact opnemen met je vriendin
De eerste stap is het contact opnemen met je vriendin. Zoals je ziet verstrek je bij deze eerste stap al de nodige gegevens. Apple verzamelt deze gegevens vervolgens.

2. Bestellen bij Domino’s via Alexa
Je bent bij je vriendin en bestelt via Alexa van Amazon je pizza bij Domino’s. Je verstrekt hierdoor gegevens die zowel door Alexa als Domino’s verzameld worden.

3. Bezorging met behulp van Google Maps
De bezorger moet de pizza wegbrengen en vult hiervoor in Google Maps de locatie in waar de pizza heen moet. Hierdoor worden, zoals hierboven te zien, weer verschillende soorten gegevens verstrekt en worden er aanvullende gegevens verzameld.</span

4. Foto delen op Facebook
Je hebt het gezellig met je vriendin en denkt “Oh leuk laten we samen een foto maken en deze op Facebook zetten.” En jawel, daar komt weer bij kijken dat de nodige data gedeeld en verzameld wordt.

5. Film kijken
Je pizza is op en je leuke foto staat op Facebook. Dan is het tijd om een film te gaan kijken. Ook bij dit laatste onderdeel van de gezellige pizza/filmavond deel jij je data weer met Apple.

In dit voorbeeld wordt duidelijk hoeveel gegevens er van ons worden opgeslagen en wat bedrijven allemaal over ons te weten komen. Dit is nog maar een simpel en klein voorbeeld. Op deze manier kunnen ze de volgende keer dat je dit weer doet beter op je inspelen en gegevens al voor jou invullen. Bijvoorbeeld je adresgegevens of bij de films die je kijkt kunnen ze je aanbevolen films laten zien. Hierdoor wordt het allemaal een stukje makkelijker en wordt jouw gebruikerservaring verbeterd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Iris

Hoi! Ik ben Iris van Lieshout, studente Commerciële Economie aan Fontys Hogescholen in Eindhoven. Momenteel zit ik in mijn derde jaar. Binnen mijn opleiding vind ik het vakgebied online marketing het meest interessant. Als ik mijn opleiding heb afgerond hoop ik ook aan de slag te kunnen in de online marketing. Daarom ga ik begin dit schooljaar starten met de minor digital marketing. Ik ben een nieuwsgierig, vrolijk, enthousiast en zorgzaam persoon. Ik ben blogger bij Studentmind geworden omdat ik hier veel van kan leren en het zie als een uitdaging!

Meer blogs van Iris

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!