Vera Korblet Twente University 6 april 2018

Wat was maart een onwijs hectische maand voor mij! 21 maart waren namelijk de gemeenteraadsverkiezingen en ik had de eer om op te treden als online campagnecoördinator voor de campagne van D66 Enschede. In mijn vorige blog schreef ik al even over de aanloop naar de verkiezingen, maar vandaag vertel ik je hoe het uiteindelijk is afgelopen.

Op pad met het team

Vol gas

Na mijn vorige blog begonnen we pas écht vol gas met de (online) campagne. Zo werden er steeds vaker leuke evenementen georganiseerd waarbij we de straat op gingen en zorgden we ervoor dat we online zichtbaarder werden. Hier is in de laatste twee weken voor de verkiezingen veel aandacht naartoe gegaan, omdat dat het moment was waarop stemmers zich ook wat meer bezig gingen houden met de verkiezingen. Ik mocht me voornamelijk ontfermen over de online campagne. En om zo’n campagne in je eentje te runnen is flink pittig, kan ik je vertellen!

De aanpak

Ik had namelijk aardig wat taken op mijn bordje. Zo hadden we de vlogserie ‘Vera Vlogt’, waarin ik in 66 seconden kennismaak met een kandidaat. Hier zijn acht video’s van uitgekomen. Aangezien videocontent veel beter scoort op social media, lieten we het hier niet bij. Zo was ik ook bij verschillende activiteiten aanwezig om te filmen (zoals onze Twente Tour, zie video hieronder) en kreeg ik op een gegeven moment ook video’s toegestuurd die een Tweede Kamerlid in Enschede had gemaakt (en of ik die wilde bewerken en dan met hem af wilde stemmen…!). Daarnaast heb ik samen met onze lijsttrekker ook nog een Facebook-livesessie gehost. Maar naast leuke korte, video’s wil je natuurlijk ook jouw standpunten overbrengen. Dit deden we door thema-afbeeldingen te delen met een aantal standpunten over dat thema. Deze hebben ons uiteindelijk nog aardig wat zichtbaarheid opgeleverd: van 273 berichtbereik op 1 maart naar 2312 op de dag voor de verkiezingen!

Het resultaat

Nu is de grote vraag natuurlijk: wat was de uitslag? Ons doel was om de grootste progressieve partij van Enschede te blijven. We waren namelijk de grootste partij met 7 zetels, maar als je in de coalitie zit, word je vaak afgestraft. En natuurlijk zit onze landelijke moederpartij óók nog in het kabinet (en heel eerlijk: het afschaffen van het referendum was geen populaire beslissing). We gingen er dus niet vanuit dat we al die 7 zetels konden behouden; er deden ook een aantal nieuwe partijen mee. Met samengeknepen billen wachtten we dus de uitslag af. Uiteindelijk zijn we de tweede grootste partij gebleven met 5 zetels én daarmee nog steeds de grootste progressieve partij van Enschede! En zelf heb ik nog 84 stemmen gekregen. Heel bijzonder! Al met al een resultaat waar we best trots op kunnen zijn (al hadden we liever die 7 zetels behouden natuurlijk).

Tevreden gezichten

Een online zetel

Al met al vond ik het een hele bijzondere ervaring. Ik heb erg veel geleerd van de verantwoordelijkheid die ik heb gekregen. En ik heb ook nog eens veel nieuwe vrienden gemaakt tijdens de campagne! Tijdens de uitslagenavond werd ik samen met het campagneteam nog eens extra bedankt door de lijsttrekker. Hij vond dat we één van de zetels hadden verdiend door mijn online inzet. Dat is toch best speciaal om te horen! Nu ga ik mijn gewone leventje weer oppakken terwijl de nieuwe coalitie wordt gevormd. En wie weet komt er volgend jaar weer zo’n knallende campagne voor de Provinciale Statenverkiezingen! 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Vera

Ik ben Vera en ik volg momenteel de master Communication Studies op Universiteit Twente. Met de specialisatie Technical Communication wil ik mij verdiepen in alle technologische ontwikkelingen die het communicatievak beïnvloeden. Hier schrijf ik dan ook graag over. Daarnaast wil ik met mijn blogs het leven van studenten iets makkelijker maken door te schrijven over studiegerelateerde onderwerpen. Wanneer ik niet aan het studeren ben of schrijf voor Studentmind, ben ik lekker bezig als freelancer of zet ik mij in voor een lokale politieke partij.

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!