Juliët Schroer Windesheim Zwolle 29 augustus 2018

Het hele schooljaar heb ik de verhalen aangehoord over ‘’de campagneweek in periode vier’’ en eindelijk was het moment daar. Op maandag 14 mei ging het dan echt beginnen. Samen met mijn projectgroep waren we klaar voor een week lang stress, zweten, samenwerkingen en plezier. En het onderwerp van het project, daar wisten we nog niet veel van af.

Socialbesitas

Enkele weken voorafgaand aan de campagneweek kregen wij steeds meer informatie over het thema. Na een aantal lesjes speculeren over het onderwerp werd het dan eindelijk bekend gemaakt: socialbesitas. Ik kon me al snel wat voorstellen bij het onderwerp en de eerste ideeën kwamen in mij op. Voor degenen die nog niet bekend zijn met het begrip socialbesitas: het is een verslaving aan sociale media en dan vooral via de smartphone. De doelgroep van onze campagne was de onderbouw van het voorgezet onderwijs. Het was ons duidelijk dat we voor een grote uitdaging stonden. Hoe gaan wij invloed uitoefenen op leerlingen van rond de 12 jaar rondom verslaving aan sociale media?

Stressvolle dagen

Op school kregen we een klaslokaal toegewezen waarin wij, samen met een andere groep, onze campagneactiviteiten konden uitwerken. Elke dag van negen tot half 5 hebben wij hard aan deze campagne gewerkt. We hebben ervoor gekozen om meer bewustzijn bij onze doelgroep te creëren. Als rode draad hebben wij ervoor gekozen om de negatieve en positieve kanten van het overmatig mediagebruik aan het licht te brengen. Aan de hand hiervan hebben bij diverse middelen ontwikkeld zoals video’s, interactieve pdf’s voor de leerlingen en ouders, en leuke spellen voor op de campagnedag zelf.

Ga ‘’FF OFFLINE’’

Op donderdag 17 mei werden wij ontvangen op basisschool CSG ’t Noordik in Almelo. Met ons hele campagneteam bouwden wij onze stand op en installeerden wij de spellen op de juiste plekken. Samen zorgden we ervoor dat in de pauzes zoveel mogelijk leerlingen betrokken werden bij onze spellen om ervoor te zorgen dat wij ze ‘’FF OFFLINE’’ haalden. Dit deden wij in groepjes van twee personen. Best wel eng om zomaar een groep van zeven meiden of jongens aan te spreken met het verzoek de telefoon of iPad even weg te leggen. Maar het resultaat mocht er zijn! De kinderen waren laaiend enthousiast over de spellen en natuurlijk de prijzen die er te winnen vielen.

Media

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat de nieuw AVG wetgeving in werking is getreden. Onze basisschool was dan ook erg gesteld op de privacy van de leerlingen en docenten. Om deze reden mochten wij helaas geen pers uitnodigen om een dag verslag te komen doen van deze geweldige dag. Ondanks dat wij dus geen pers hadden uitgenodigd, stond mediagroep ‘AAVisie’ op de stoep. Onvoorbereid heb ik nog een kort interview gegeven wat buiten de schooldeuren plaatsvond. Dit was een onverwachtse maar leerzame activiteit. Het was er spannend om zomaar voor een camera te staan en mijn verhaal te mogen vertellen. Maar ook woordvoering is iets wat bij het communicatievak hoort.

Het resultaat

Hebben wij een meetbaar resultaat gehaald uit de campagneweek? Nee, harde cijfers en feiten hebben we helaas niet maar onze eigen aanwezigheid is in mijn ogen een meetbaar resultaat. Wij als eerstejaars studenten hebben gezien dat kinderen rond 12 jaar met alle plezier met hun vriendjes en vriendinnetjes buiten willen spelen. Is deze doelgroep dus zo erg verslaafd aan sociale media en beeldschermen? Naar ons idee niet. Je moet ze alleen even aansporen tot actie en ze bewust maken van de leuke activiteiten buiten het beeldscherm om.

Verder heb ik vooral veel over mijzelf geleerd tijdens deze campagneweek. Ik heb ondervonden hoe ik functioneer in een grote projectgroep, welke taken ik op mij neem en welke taken ik liever niet aanpak. Ook ben ik in aanraking gekomen met mediagroepen zoals ik eerder in deze blog genoemd heb. Dit vond ik het grootste leermoment van de hele week.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Juliët

Hey! Ik zal mij even voorstellen: Juliët Schroer, aangenaam! Tweedejaarsstudent Communicatie aan Hogeschool Windesheim Zwolle. Ik sta bekend om mijn vlotte pen en enthousiasme. Dat is ook een van de redenen waarom ik mij heb aangemeld als Studentmindblogger. De mogelijkheid om mijn interesse en passie in dit vakgebied te mogen delen met anderen en daarmee ook mijn schrijfskills te kunnen ontwikkelen, vind ik een leuke uitdaging. Ik vind het boeiend om alle nieuwe trends en ontwikkelingen op gebied van online marketing en psychologie te volgen. Dankzij Studentmind kan ik mijn kennis hierover delen met iedereen.

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!