Laura van Kouwen Windesheim Zwolle 4 april 2017

Je herkent het vast wel: je leest een stuk tekst en je denkt ‘hier gaan we weer’. Tada, je kunt jouw eerste cliché in je zak steken. Veel bedrijven hebben nog steeds de neiging om de meest verschrikkelijke clichés te gebruiken in hun communicatie-uitingen. De ‘stel je eens voor’ of ‘ook geen zin om..?’ komen mij in ieder geval de neus uit. Tijd om creativiteit en orginaliteit de ruimte te geven.

 Clichés voorkomen: zo pak je het aan!

Clichés: oud en verveeld

Eerst waren de bovenstaande voorbeelden briljante vondsten in de communicatiewereld. Ze waren nieuw en effectief. We zitten nu echter in het jaar 2017: het tijdperk met de snelste maatschappij die de mensheid ooit gekend heeft. Een nadeel is hierbij dat orginaliteit steeds moeilijker te grijpen is. De kans is groot dat lezers snel over de kreten heen kijken, of zelfs de gehele tekst wegklikken. Als bedrijf kun je klanten kwijtraken met het gebruiken van clichés. Maar hoe voorkom je dit?

Wat wil je vertellen?

Het zou zomaar kunnen dat je een tekst aan het schrijven bent en je komt een cliché tegen. De eerste stap die je kan zetten, is jezelf af te vragen wat je precies wilt zeggen met deze woorden. Wat betekent het cliché nou echt? Wanneer je twijfelt over de betekenis van jouw cliché, dan kun je het cliché opzoeken op internet.

Heb je het nodig?

Je hebt het cliché ontdekt en je weet wat je wilt zeggen. Je kan nu beslissen of je deze uitdrukking echt nodig hebt om jouw idee, mening of gevoel over te brengen. Veel clichés worden gebruikt om de flow in de tekst te behouden. In de volgende gevallen kun je je cliché weglaten:

  • De tekst wordt te lang;
  • De flow is er nog steeds bij het weglaten van het cliché;
  • De kwaliteit van de tekst gaat achteruit door het cliché.
Hoe kun je een cliché herschrijven?

Wanneer je merkt dat het cliché een toegevoegde waarde heeft voor jouw tekst, maar je wilt het cliché toch voorkomen, dan kun je het cliché herschrijven. Hierbij heb je twee mogelijkheden: je herschrijft een deel van de zin of je herschrijft de hele zin.

Zo herschrijf je een deel van de zin:

  • Je kijkt naar de originele zin;
  • Je kijkt naar de betekenis van het trefwoord (of trefwoorden) in de zin die het cliché maakt;
  • Je kijkt naar alternatieven of synoniemen van het trefwoord;
  • Je vervangt het trefwoord met een alternatief om zo het cliché weg te halen.

Als je besluit om de hele zin te herschijven, dan kun je twee dingen doen: je volgt de stappen die hierboven zijn beschreven of je gaat zoeken naar een orginelere zin. Steeds meer bedrijven hebben door hoe je clichés kan voorkomen door bijvoorbeeld hun slogan een compleet nieuwe draai geven. Wanneer je je als bedrijf op de klanten richt, is het effectiever om de slogan ook op de klant te richten in plaats van op het bedrijf zelf. Zo vang je de interesse van de klant sneller.

Voor meer tips over het schrijven van originele content, lees van deze blog van Leonie de Zwaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Laura

Hi! Ik ben Laura van Kouwen, ik ben 21 jaar en ik zit in mijn afstudeerjaar van mijn opleiding Communicatie aan Hogeschool Windesheim in Zwolle. Ik schrijf voornamelijk over content, technologie, psychologie, vormgeving en branding. Ik ben daarnaast niet bang om het over controversiële onderwerpen te hebben in mijn blogs. Naast het bloggen is dansen een uit-de-hand-gelopen hobby van mij geworden waar ik wekelijks flink wat uren aan besteed.

Meer blogs van Laura

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!