Isa de Lange HZ University of Applied Sciences 13 juli 2018

Als studente Communicatie ben ik altijd en overal bezig met content. Op dag één van mijn studie begonnen we met het maken van een website waarbij de content moest aansluiten bij de behoeftes, waarden en doelgroep van de opdrachtgever. En ook nu, twee jaar later, heb ik het jaar afgesloten met een opdracht die in het teken stond van een beleving creëren, hierbij draaide het om, jawel: de content. Maar wat betekent content nou precies en hoe kun jij je content naar een hoger niveau tillen?

Content, wat is dat precies?

De officiële definitie van het woord content is: “het geheel aan informatie dat een organisatie middels communicatie op haar omgeving wil overbrengen.”

Simpeler (en leuker) gezegd, is content de boodschap waar jij enthousiast over bent, overbrengen op jouw unieke manier via een of meerdere communicatiekanalen. Deze communicatiekanalen kunnen via persoonlijk contact, telefoon, e-mail of een website gaan maar met de opkomst van sociale media gebeurt dit vaker via Instagram, Facebook, Pinterest, Twitter, etc.

Het 6C-model

Je leest dit artikel waarschijnlijk omdat je zelf aan je content wilt werken; misschien heb je een eigen bedrijfje of misschien is het (nog) ‘gewoon’ een hobby. Wat je in ieder geval wil is waardevolle content delen. Om je hierbij te helpen, is het 6C-model ontwikkeld. Het model bestaat uit zes factoren die handig zijn bij ontwikkelen van krachtige content:

Content(creatie)
Content heeft meerdere functies:

  • Het zorgt voor sentiment;
  • Er zit een stukje persoonlijkheid in over jou of je bedrijf;
  • Content geeft meerwaarde aan de boodschap van jou of je bedrijf;
  • Je doelstelling/boodschap kan makkelijk gedeeld worden;
  • Het maakt interactie mogelijk.

Nog een tip: zorg dat je content shareable, searchable en snackable is:

  • Shareable: de content moet de doelgroep aanspreken en ook makkelijk te delen zijn;
  • Searchable: de content moet goed vindbaar zijn (SEO en SEA);
  • Snackable: de content moet aantrekkelijk zijn; korte, simpele boodschappen zijn het best in veel gevallen.

Channels
Als je eenmaal content hebt gecreëerd is het belangrijk te weten op welke kanalen de content ingezet moet worden. Als je hier geen idee van hebt, kijk dan naar je doelgroep. Zodra je weet welke personen je wil inspireren met jouw content, kun je je content aanpassen op het mediagebruik van die doelgroep. Om je content te promoten kun je kiezen voor outbound middelen zoals de televisie, krant of radio. Maar zelf zou ik gaan voor inbound middelen: sociale media dus. Een stuk goedkoper én bovendien is het shareable; sociale media zijn in dat geval de beste optie.

Crossmedia
Om veel mensen te bereiken, is het inzetten van content op verschillende kanalen (crossmedia) belangrijk. Door de opkomst van sociale media is het voor iedereen mogelijk actief te zijn op Facebook, Instagram, Twitter, etc. Stel: je hebt een blog en hebt net een nieuw artikel geschreven, zorg dan dat er op je sociale mediakanalen een verwijzing staat naar dit artikel.

Curatie
Trouw blijven aan je eigen stijl is belangrijk! Toch kan het geen kwaad om eens rond te kijken op andere mediakanalen (dit wordt curatie genoemd). Stel jezelf de vraag waarom deze content jou aanspreekt en doe er je voordeel mee. Tuurlijk, je moet geen copycat worden, maar als je trouw blijft aan je eigen unieke punten kan contentcuratie geen kwaad.

Community
Een community is een soort fanclub. Een community koppelen aan jou of je bedrijf is positief omdat er door je doelgroep gecommuniceerd kan worden over de content. De bekendheid wordt vergroot doordat mensen content delen via de community en je kunt je content nog meer toespitsen op de doelgroep doordat de behoeften en wensen duidelijk voor ogen zijn. Als je het budget hier niet voor hebt, maar je content wel serieus neemt, geef ik je deze tip: zorg ervoor dat je in contact komt met mensen die dezelfde onderwerpen leuk vinden als jij. Maak een (virtueel) praatje en steun elkaar op die manier bij het maken van content.

Comfort
De laatste C staat voor comfort. Wie heeft er anno 2018 nog zin om ellenlange stukken tekst te lezen? Uhm.. niemand. Gemak staat voorop. Zorg er dus voor dat mensen niet te veel moeite moeten doen: geen lange stukken tekst, geen doorverwijzingen, etc.

Een persoonlijke tip

Zelf beschouw ik mijn Instagrampagina als mini-blog (fotografie, kleine tekstjes schrijven én in contact komen met andere creatievelingen) = super leuk! Maar ik schrijf ook stukjes voor Hello Zeeland en blog ook hier voor Studentmind. Wat ik hierbij belangrijk vind, is om dicht bij je eigen stijl te blijven wanneer je schrijft, fotografeert of op een andere manier ‘creëert’ voor verschillende doeleinden. Houd goed voor ogen wat jou persoonlijk inspireert en wat jouw rode draad is in je content. Daarna voel je precies aan welke opdrachtgevers bij jou passen.

Plezier is de sleutel!

Als je dit artikel interessant vond, zou ik je het Handboek Contentstrategie willen aanraden. In dit boek wordt er beschreven hoe je je doelgroep betrekt, boeit en aan je bindt. Maar als je geen zin hebt in nog meer leesvoer, dan blijft mijn persoonlijke tip: doe wat je leuk vindt, ga je passie achterna; op die manier creëer je vanzelf goede content. Gewoon plezier hebben dus!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Isa

Hoi Studentmindlezers/lezeressen! Mijn naam is Isa de Lange en ik ben derdejaars studente Communicatie aan de HZ University of Applied Sciences in Vlissingen. Aankomend jaar start ik met de minor Toegepaste Psychologie in Leiden. Om mezelf in drie woorden te omschrijven: creatief, enthousiast en accuraat. In mijn vrije tijd ben ik vrijwel altijd op zoek naar de leukste (kleurrijkste!) hotspots. Ik fotografeer altijd en overal en verzamel zo de kleurrijkste plaatjes die ik bundel op mijn Instagrampagina (m’n eigen mini-blog)! Daarnaast vind ik het leuk om met taal bezig te zijn.

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!