Youssra Barkoki 7 december 2016

49773171_l

De contentmarketing trend is niet te missen. Of het nu gaat om een kleine start-up in de B2C-markt of een grote speler in de B2B-markt. Contentmarketing is booming business. En dat is niet voor niets. In een tijdperk van information-overload is het niet vanzelfsprekend dat een merk opvalt. Meer fans, meer leads, meer traffic, meer klanten, dus meer omzet. Helaas gaat dat niet zo gemakkelijk. Toch kan een onderneming deze boot niet missen! Maar wat is contentmarketing nu eigenlijk?

Contentmarketing is een marketingtechniek waarbij waardevolle content wordt gecreëerd voor een doelgroep en wordt verspreid binnen relevante en effectieve kanalen. Het doel? De doelgroep naar jouw product of dienst toe te trekken in plaats van het te pushen. Content moet naadloos aansluiten bij de behoeften van de doelgroep. Met een generieke boodschap verdwijn je namelijk in de massa berichten.  Met contentmarketing onderhoud je een sterkere relatie met je doelgroep en creëer je merkervaring door het vertellen van jouw merkverhaal. Toch ligt de kracht van contentmarketing niet alleen in zenden maar vooral in luisteren en leren. Door continu content te zenden zonder strategie ben je het paard achter de wagen aan het spannen.

header

Content in alle geuren en kleuren

Content komt in vele varianten voor. De keuze voor de juiste contentmix hangt af van verschillende factoren, waaronder de doelgroep, bedrijfsdoelen en het budget. Overall kan content bijdragen bij aan meer naamsbekendheid, vergroting van je expertstatus en meer leads en conversie. Hieronder highlight ik een aantal voorbeelden van content:

1. Blogs

Keyword: inhoud. Als medewerker weet jij veel meer over jouw business en de markt dan de gemiddelde journalist: claim thought leadership! Gebruik blogs om tips, ontwikkelingen en kennis te delen. Op deze manier kun je geïnteresseerden aan je bedrijf binden en klanten ‘loyal fans’ maken. Niemand heeft namelijk zin in een verkapte verkoopsite. Door inhoudelijk sterke blogs te publiceren, komen verkopen vanzelf als (potentiële) klanten jouw expertise kunnen waarderen. Houd SEO-technieken in je achterhoofd wanneer jij gaat bloggen. Zoekmachines houden namelijk van blogs!

Een aantal specifieke doelen voor blogs zijn:

  • Online vindbaarheid vergroten
  • Thought leadership

blog-1170x350

2. Videocontent

Slechts 33 procent van de marketeers en communicatieprofessionals focust zich op het maken van visuele content. Terwijl er per dag vier miljard filmpjes bekeken worden op Youtube. Daarnaast is videocontent meer dan alleen een video op jouw eigen platform en op YouTube plaatsen. Op het gebied van social media en video timmeren platforms als Snapchat, Instagram en Facebook flink aan de weg. Zij missen deze trend niet. Sterker nog, zij versterken deze trend. Laatste tijd zijn er veel updates binnen deze social media die ernaar neigen videocontent in de schijnwerpers te zetten.

Voor een bedrijf vergt het maken van professionele en likeable videos nou eenmaal iets meer tijd en kost het iets meer geld. Dan loop je ook nog de kans dat je video niet of nauwelijks bekeken wordt. De oorzaak zou kunnen zijn dat je jouw content zonder strategie maakt en deelt en de focus totaal mist. Waar bevindt jouw doelgroep zich? Breng jouw content onder de aandacht op de sociale platforms waar jouw doelgroep actief is.

Een aantal specifieke doelen voor videocontent zijn:

  • Complexere producten of diensten vereenvoudigd in beeld brengen
  • Branding
  • Zorgen voor merkbeleving

videocontent-1170x350

3. Social posts

Veel bedrijven stoeien met het optimaliseren van hun social media-kanalen. Voor welke kanalen gaan we? En wat voor social posts plaatsen we? De weg naar een effectieve inzet van social media verloopt in 4 stappen:

2

Waar het vaak mis gaat hier, is dat veel bedrijven alle social media kanalen over één kam scheren. Elk medium heeft haar eigen karakter en zo ziet de doelgroep dat ook. Wanneer jij meerdere media inzet om één boodschap onder de aandacht te brengen, is het geen kwestie van copy & paste, maar een kwestie van een doelgerichte crossmediale boodschap. Op Twitter hebben je tweets bijvoorbeeld een luchtig en vlug karakter, terwijl je op LinkedIn makkelijker iets meer de diepte in kan gaan en je berichten iets zakelijker kunnen zijn.

3

Vervolgens dien je een groot aantal (relevante) mensen te bereiken.  Om bereik op te bouwen, moet je jouw posts onder de aandacht brengen van je doelgroep. Rome is niet in één dag gebouwd, dus jouw bereik ook niet. The key: een juiste combinatie van free publicity en social advertising op het juiste moment. Na een online community gecreëerd te hebben, dien je de interactie met je volgers aan te gaan. De start van de aankoopfunnel: van volgers en fans naar ambassadeurs en conversie.

Een aantal specifieke doelen voor social media content zijn:

  • Klantenbinding
  • Input productontwikkeling
  • Nieuwe klanten aantrekken

Geïnteresseerd in contentmarketing? In een volgend blogartikel vertel ik meer over de effectmeting van content. 

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Youssra

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!