Iris van Lieshout Fontys Hogescholen Eindhoven 20 augustus 2019

Digital marketing is steeds meer in opkomst. Alle marketing die voorheen plaatsvond op straat en op de televisie, verplaatst zich naar de online kanalen. Dit gebeurt omdat wij tegenwoordig twee keer zoveel tijd online doorbrengen als twaalf jaar geleden. Digital marketing is een groot begrip, maar wat valt er eigenlijk allemaal onder? Een aantal van deze onderwerpen behandel ik in deze blog.

Digital marketing laptop

Wat is digital marketing precies?

Digital marketing is het discipline waarmee de marketingdoelstellingen van een onderneming gerealiseerd worden via online en interactieve media, kanalen en concepten. Dit is nog steeds een breed begrip. Digital marketing is een set van marketingprocessen die alle digitale kanalen representeert die je gebruikt om jouw dienst of product te promoten. Daarnaast draagt het bij aan het bouwen van een digitaal merk. Digital marketing kent een aantal tactieken zoals: zoekmachine marketing, social mediamarketing, e-mailmarketing, marketing automation, contentmarketing, inboudmarketing, videomarketing et cetera. Er zijn dus veel onderwerpen op het gebied van digital marketing. Voor deze blog kies ik hiervan de interessantste en belangrijkste van uit.

Ben jij geïnteresseerd in zoekmachine marketing? Lees dan vooral mijn vorige blog ‘Zoekmachine marketing: wat is het precies?‘!

Social mediamarketing

Social mediamarketing is een techniek waarbij social media wordt ingezet met het doel om de marketingdoelstellingen te behalen. Als je kijkt naar het begrip ‘social media’ is dit een verzamelbegrip voor online platformen waar gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers. Je hebt verschillende social mediaplatformen zoals: Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, Snapchat, LinkedIn et cetera. Wat ik zelf heel interessant vind, is de webcare die op de social mediakanalen plaatsvindt.

Webcare is het besteden van bijzondere aandacht aan online interactie met consumenten. Hieronder valt het actief zoeken naar klachten en reacties van jouw klanten. Hier bedenk jij vervolgens een passende reactie op. Het is bij webcare dus heel belangrijk dat jij bij de waarden van de onderneming blijft, maar je moet je toch altijd dienstbaar opstellen. Daarnaast is het belangrijk dat het verrassend is. Hierin moet je echter niet te ver gaan waardoor het creepy kan worden. Als laatste is het belangrijk om goed op te letten dat je geen betweter wordt op het internet en niet teveel clichés gebruikt.

Een goed voorbeeld is Coolblue, zij zijn als bedrijf heel erg gefocust op een goede klantenrelatie en zijn hiermee erg actief op Facebook. Zo hadden zij dit bericht gepost:

En dit waren vervolgens de reacties eronder:

Videomarketing

Als we kijken naar het begrip videomarketing is dit te verdelen in twee onderdelen. Het eerste wat je probeert met videomarketing is kijkers naar je video toe trekken. Dit kan je op verschillende manieren doen. Het bekendste kanaal voor videomarketing is YouTube. Wanneer je een YouTube-video uploadt, zorg er dan ook voor dat je ‘m goed optimaliseert. Dit doe je door een bepaald zoekwoord. Als iemand op dat woord zoekt, is de kans groot dat je video gevonden wordt. Op deze manier trek je kijkers naar jouw video toe. Het tweede deel van videomarketing is het converteren van de kijker. Dit is het uiteindelijke doel wat je hebt met de kijker. Hierbij kan je jezelf de vraag stellen: ‘wat wil ik dat de kijker gaat doen bij het bekijken van mijn video?’

Door middel van videomarketing kun jij de kijker op de hoogte brengen hoe een product of dienst werkt. Dit filmpje hoeft helemaal niet lang te zijn. Het is de bedoeling dat de video inspirerend en verhelderend is. Eén voorbeeld is hoe Coolblue een review geeft over een speaker. Zo ziet de kijker kort wat de speaker kan en hoe deze wordt ervaren door een expert. Zo wordt Coolblue bekender en de kijker heeft informatie opgedaan. Hierdoor onthoudt de kijker Coolblue en zal de volgende keer nog een filmpje van hun kijken en misschien zelfs in de toekomst bij hun iets kopen door de goede ervaring.

Content marketing

Content marketing is het maken, aanbieden en verspreiden van content. Deze content sluit aan op een vooraf geïdentificeerde behoefte. Op deze manier wil je nieuwe relaties aan gaan en je bestaande relaties versterken. Simpel gezegd is content marketing het zorgen voor de juiste content, op de juiste plaats, het juiste moment en voor het juiste publiek.

Een voorbeeld van content marketing is Studentmind zelf. Via dit platform geven wij geven wij informatie op het gebied van marketing en communicatie in de vorm van blogs. Andere manieren van content marketing zijn bijvoorbeeld vlogs, infographic, white paper, journalistiek artikel, b2b-content et cetera.

Conclusie

Zoals ik het zelf zie, is digital marketing de toekomst van marketing. Steeds meer mensen kijken geen televisie meer; zij kijken het terug, nemen het op of kijken iets op een kanaal zoals Netflix. Voor nu is het belangrijk om te focussen op deze kanalen, maar in de toekomst kan dit weer veranderen. Voor nu zie ik de digital marketing als erg nuttig.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Iris

Hoi! Ik ben Iris van Lieshout, studente Commerciële Economie aan Fontys Hogescholen in Eindhoven. Momenteel zit ik in mijn derde jaar. Binnen mijn opleiding vind ik het vakgebied online marketing het meest interessant. Als ik mijn opleiding heb afgerond hoop ik ook aan de slag te kunnen in de online marketing. Daarom ga ik begin dit schooljaar starten met de minor digital marketing. Ik ben een nieuwsgierig, vrolijk, enthousiast en zorgzaam persoon. Ik ben blogger bij Studentmind geworden omdat ik hier veel van kan leren en het zie als een uitdaging!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!