Manon Wiggers NHL Stenden Hogeschool 25 juli 2018

Is het jouw beurt om volgend jaar eindassessment te doen? Of duurt het nog even, maar ben je stiekem toch al benieuwd? Ik heb hem net achter de rug en vertel je in deze blog graag meer over de ins en outs. Zo vertel ik je over de opbouw van mijn eindassessment en leg ik je uit hoe je een sterke propositie formuleert. Ook interactie is een belangrijk onderdeel en vertel ik over hoe ik me toch door het eindassessment heb heengeslagen ondanks de zenuwen!

 

Wat is het eindassessment?

Iedere school geeft op haar eigen manier invulling aan het eindassessment. Eigenlijk kun je het altijd zien als een training voor een zware sollicitatie. Of je nu je scriptie moet verdedigen of ter plekke een case voorgeschoteld krijgt. Je moet in beide gevallen in staat zijn om aan te geven wie je bent, wat je kunt, wat je wilt en waar je kwaliteiten liggen. Daarnaast moet je kritisch naar jezelf durven kijken, zodat je ook op de hoogte bent van je minder sterke punten. In alle gevallen moet je datgene dat je beweert ook kunnen onderbouwen aan de hand van concrete voorbeelden.

eindassessment

Opbouw

In mijn geval bestond mijn eindassessment uit twee onderdelen. Het eerste onderdeel was een presentatie waarin ik moest aantonen dat ik afstudeerbekwaam was. Het tweede onderdeel was een case met een communicatievraagstuk. Hiervoor kreeg ik veertig minuten voorbereidingstijd. Vervolgens moest ik in een adviesgesprek aantonen dat ik een volwaardig gesprekspartner ben. Of veertig minuten kort klinkt? Ja, zeker! Maar vergeet niet dat je pas eindassessment mag doen als je daar klaar voor bent. Je hebt vier jaar aan opdrachten, projecten en tentamens achter je liggen, dus de kennis heb je. Nu is het alleen nog een kwestie van snel schakelen en de juiste stappen nemen tijdens de voorbereiding. Zelf was ik ook ontzettend zenuwachtig. Ik heb de nacht van tevoren zelfs amper geslapen en dat heb ik nooit! Gelukkig ben ik er altijd redelijk goed in geweest om de knop om te zetten en gewoon mijn best te doen. Tijdens het eerste onderdeel (de presentatie) merkte ik dat ik nog erg hoog zat in mijn ademhaling. Ik heb toen gewoon even een paar seconden de tijd genomen om diep adem te halen. Dit vinden de assessoren helemaal niet erg, die begrijpen ook wel dat je zenuwachtig bent! Tijdens het adviesgesprek had ik mijn ademhaling een stuk beter onder controle en kwam ik volgens mijn assessoren heel geloofwaardig en overtuigend over (had ik van tevoren nooit verwacht, want o wat was ik zenuwachtig voor dit onderdeel). Toen ik na afloop te horen kreeg dat ik met een 9 beoordeeld was, kon ik mijn geluk niet op!

Persoonlijke propositie

Het leuke van een eindassessment is, dat je jezelf mag presenteren als professional. Een handig hulpmiddel hierbij is het formuleren van een persoonlijke propositie. Een persoonlijke propositie is eigenlijk een belofte aan het werkveld, waarmee je in één zin aangeeft wie jij bent op professioneel vlak. Je kan het zien als een soort visitekaartje. Door een sterke propositie te formuleren geef je gelijk aan wie je bent en wat je kunt. Een voorbeeld van een persoonlijke propositie is: ‘Ik ben een communicatieadviseur die gespecialiseerd is op het gebied van tekst en public relations met affiniteit voor de non-profit sector’. Dit kun je vervolgens aantonen door het laten zien van een schrijfopdracht waar je trots op bent. Denk bijvoorbeeld aan een artikel die gepubliceerd is in de plaatselijke krant, een magazine waar je een bijdrage aan hebt geleverd of een aantal webteksten die je geschreven hebt. Als je dit voor alle drie de onderdelen doet, dus in dit geval voor ‘tekst’, ‘public relations’ en ‘non-profit sector’ dan onderbouw je gelijk waarom je jezelf zo omschrijft.

eindassessment

 

Het belang van interactie

Interactie, interactie, interactie! Mijn docenten konden er niet genoeg op hameren. Tijdens het adviesgesprek speelt interactie een hele belangrijke rol. Waarom? Omdat het een gesprek is en geen presentatie. Begin daarom ook altijd met het toetsen van de adviesvraag. Heb je die goed begrepen? Uiteraard gaat dit in bijna alle gevallen goed, maar het is altijd netjes en professioneel als je dat aan het begin van het gesprek even controleert. Verder is het belangrijk dat je goed luistert, samenvat en doorvraagt. Op deze manier leidt het gesprek tot een advies dat uitstijgt boven de oplossing van jou of de opdrachtgever als individuele partij.

eindassessment

Schaaf bij en oefen

Tot slot wil ik je adviseren om te oefenen. Ik vond het persoonlijk heerlijk om te sparren met klasgenootjes over hoe mijn presentatie er op dat moment uit zag en wat misschien nog beter kon. Iemand anders kijkt er altijd net weer even met andere ogen naar en geeft op basis daarvan vaak relevante tips. Wees daarom ook niet te snel tevreden en neem de tijd om je presentatie zo vorm te geven dat deze precies uitstraalt wat jij wilt. Kleur, lettertype en beeldmateriaal spelen daarbij een belangrijke rol. En… als je dan netjes gekleed en goed voorbereid, met een licht verhoogde hartslag, je eindassessment houdt, kan het niet anders dan dat je je assessoren en mogelijke opdrachtgevers omver blaast!

Heb jij al nagedacht over bijvoorbeeld je persoonlijke propositie? Laat het me hieronder weten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Manon

Ik ben Manon Wiggers, 20 jaar en bijna afgestudeerd aan de opleiding Communicatie in Leeuwarden (NHL Stenden Hogeschool). Ik sta op het punt om het werkveld in te stappen en het studentenleven achter me te laten. Nou ja voor een deel dan, uitgeleerd ben ik nog bij lange na niet! Mijn specialisatie ligt op gebied van tekst en online marketing. Daarnaast heb ik een grote passie voor fotografie! Met name Instagram vind ik een heel toffe marketingtool. Alle trends en ontwikkelingen houd ik dan ook graag in de gaten. Als Studentmindblogger neem ik je graag mee naar de fase startersbaan en mijn eerste werkervaringen.

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!