22 september 2018

Aandacht van consumenten is beperkt. Een bepaald product, dienst, merk of winkel moet onderscheidend zijn, de aandacht van de consument weten te verkrijgen én weten te behouden. Maar hoe doe je dat, tussen de marketinginspanningen van anderen? Een techniek die de laatste jaren bedrijven de laatste jaren steeds meer toepassen is gamification. Maar wat is dat eigenlijk, en hoe werkt het?

Gamification

Wat is gamification?

Gamification kan je het best omschrijven als het gebruiken van technieken en principes uit spelletjes in een niet-spelomgeving, met als doel het stimuleren van bepaald gedrag van consumenten. Eigenlijk dus: mensen aansporen om bepaald gedrag te vertonen, door gebruik te maken van principes die we eigenlijk kennen uit bijvoorbeeld videogames. Dat kan op veel verschillende manieren.

Waarschijnlijk ken je zelf wel een aantal voorbeelden, of gebruik je het zelf ook. Misschien zelfs onbewust. Gamification wordt bijvoorbeeld ingezet door middel van progress bars (die je misschien al kent van LinkedIn), badges (wellicht dat je deze kent als je bijvoorbeeld Fitbit of Untappd gebruikt) of leaderboards (wat je vaak ziet in apps die zijn gekoppeld met Facebook, waardoor jij jezelf met vrienden kan vergelijken).

gamification

Gamification wordt bijvoorbeeld gebruikt in loyaliteitsprogramma’s. Hoewel steeds meer bedrijven een bepaalde gamification-strategie gebruiken, wordt dit nog niet veel toegepast. Uit onderzoek van Capgemini (2015) blijkt dat slechts 16% van loyaliteitsprogramma’s gebruik maakt van zo’n systeem. Er is dus nog veel groei mogelijk.

Een aantal voorbeelden…

Shoeby Style programma
De Nederlandse kledingwinkel Shoeby heeft een loyaliteitsprogramma waar veel kenmerken van gamification in te herkennen zijn. Binnen het Style programma kun je badges behalen door acties uit te voeren, zoals het doen van een aankoop in een bepaalde productcategorie. Ook kun je sparen voor punten die geld waard zijn en kunnen leden deelnemen aan speciale winacties.

Starbucks Rewards
Een van de bekendste programma’s wereldwijd is het Starbucks Rewards programma. Hierbij kun je door aankopen te doen sparen voor zogenaamde ‘stars’, waarbij je allerlei beloningen kunt ontgrendelen. Als je veel doet met het programma, kun je de ‘gold’ status verdienen. Starbucks probeert zo op een leuke manier haar klanten tot zich te binden.

Fitbit
Een bekend merk van activity trackers en sporthorloges is het Amerikaanse Fitbit. Fitbit maakt tevens gebruik van een vorm van gamification in haar app, waarbij het doel is om mensen te stimuleren om gezond te leven door meer te sporten, beter te slapen of beter te eten. Bij Fitbit is het ook mogelijk om badges te verdienen, bijvoorbeeld wanneer je een bepaalde afstand in kilometers hebt afgelegd of wanneer je een aantal dagen op rij gesport hebt. Ook stellen zij leaderboards beschikbaar, waarbij je jezelf kan vergelijken met vrienden, familie en anderen wereldwijd. Verder is het mogelijk om doelen te stellen, statistieken te bekijken en levels omhoog te gaan. Kortom: Fitbit probeert op speelse wijze gezond gedrag teweeg te brengen in mensen.

 Fitbit

Toekomstperspectief

Omdat consumenten steeds minder aandacht schenken aan marketingactiviteiten, verwacht ik dat gamification in de toekomst nog belangrijker gaat worden om klanten aan een bedrijf te kunnen binden en om ervoor te zorgen dat zij zich bezighouden met het bedrijf. Verder raken mensen ook steeds meer vertrouwd met technologie zoals mobiele apps en het internet, waardoor het mogelijk wordt om deze toepassingen voor een breed publiek in te zetten. Daar komt bij dat de mogelijkheden van gamification steeds diverser worden: door technologische ontwikkelingen zijn steeds meer leuke, innovatieve mogelijkheden beschikbaar voor een breder publiek. Kortom: ik verwacht dat wij in de toekomst nog veel nieuwe voorbeelden van gamification gaan zien!

Meer lezen over gamification? Kijk dan bijvoorbeeld eens op Marketingfacts. Zij hebben een heel topic over gamification.

Gebruikte bron: Capgemini. (2015). Fixing the Cracks: Reinventing Loyalty Programs for the Digital Age. Geraadpleegd van https://www.capgemini-consulting.com/resource-file-access/resource/pdf/reinventing_loyalty_programs.pdf

Gebruikte afbeeldingen: Pexels, Fitbit & LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!