Redactie  20 december 2016

Heb je je ooit afgevraagd waarom alle producten van Apple altijd goed verkopen, terwijl de halve wereld het toch iedere keer weer afkraakt? Het lijkt wel alsof Apple ervoor zorgt dat je een bepaalde trigger krijgt. Verrassing voor je, dat is ook zo. Door het geld dat ze met deze trucjes verdienen, kunnen ze nieuwe iDevices blijven maken.

Apple

Hoe doen ze het toch?

Apple is één van de meest succesvolle bedrijven ter wereld en ligt op koers om dat ook te blijven. Er moet toch een geheim zijn, iets dat prijsgeeft waarom ze zo hun producten verkopen als warme chocomel op een koude winterdag. Zo verrassend en innovatief als ze vroeger waren zijn ze niet meer, maar het lijkt nog steeds niet slechter te gaan met Apple. Integendeel, de cijfers laten gewoon stijgende lijnen zien. Daar komen we later nog op terug. Eerst gaan we even kijken welke manieren Apple gebruikt om jou te overtuigen dat zij beter zijn dan de concurrent.

Ze creëren een happening (droom, geen product)

Denk eens aan de gemiddelde reclame. Die zit vol met productspecificaties die jou moeten overhalen tot aankoop. Bij een reclame van een terreinauto zie je de auto op allerlei terreinen rijden en bij een reclame voor een familieauto gaat het waarschijnlijk over de hectiek van een gezin hebben. “Maar met deze auto kom je daar wel doorheen door de gigantische luxe”, is dan de boodschap.

Kijk nu naar Apple. Het kan hun niets schelen hoe goed of slecht jij hun product vindt. Belangrijker, zij laten je zien welke wereld er voor je opengaat wanneer je een iDevice koopt. Ze laten zien hoe je hem kan gebruiken en niet waarvoor je hem moet gebruiken. Dit is een klein verschil, maar consumenten worden niet graag de weg gewezen.

Apple zet de marketing zo neer dat ze een toegevoegde waarde aan je leven verkopen in plaats van een product. De klant wordt namelijk niet blij van een product, maar van de positieve verandering in zijn/haar leven door dat product. Dat gevoel zal je niet creëren als je gaat opnoemen hoe snel of hoe sterk een product is. Dit doe je wel door te laten zien dat mensen hun gemoedstoestand verandert of hoe hun leven makkelijker wordt door het gebruik van een iDevice.

https://www.youtube.com/watch?v=ROEIKn8OsGU

Minimalisme

Hoe goed je marketing ook is, het bedrijf zal nooit geniaal worden zonder een goed product. Ook dit heeft Apple weer onder de knie. Alle iDevices schreeuwen de uitspraak “less is more” en dit doet het tegenwoordig goed. In een wereld waar overload een vaak gezegd woord is, is minimalisme de oplossing. Waarom denk je dat er op de iPhone op de voorkant maar één knop zit en niet drie zoals bij de Samsung?

Het waarom

Apple zegt niet wat ze verkopen, maar waarom ze het verkopen. Dit doen ze met een reden en het is wederom een geniale reden. Als je zegt wat je verkoopt, dus laten we zeggen dat je alle specificaties van een product opnoemt, spreek je het rationele deel van de hersenen aan. Consumenten gaan dus rationeel na of ze het product willen hebben en dat pakt minder vaak goed uit dan op de manier die Apple gebruikt. Apple vertelt waarom ze het product verkopen.

what why how

Misschien ken je dit model wel, het heet het Why, How and What Model bedacht door Simon Sinek. Wanneer je de consument vertelt waarom je het doet, wordt het emotionele deel van de hersenen aangesproken. En hoewel we dat vaak denken (of stiekem hopen), beslissen we maar voor een klein deel met het rationele gedeelte van de hersenen. Zo zal je dus op minder rationele argumenten gebaseerd een iDevice gaan kopen. Mede daarom is het soms niet goed uit te leggen waarom een iPhone zo goed is. Je koopt hem voor het ‘waarom’ en niet voor het ‘wat’.

Wat levert deze marketingmachine Apple op?

Of de marketing geniaal is, wordt bepaald door de reacties van mensen en het koopgedrag van mensen als gevolg van deze marketing. Deze zet je dan om naar cijfers en je hebt een idee van hoe goed het gewerkt heeft. Bij Apple zijn de verkoopcijfers monsterlijk en dat is een understatement.

De meest recente cijfers komen uit 2015, dit omdat de boekhouders niet zo snel zijn. In 2014 heeft Apple zo’n 1,7 miljard euro besteed aan marketing en de daarbij behorende services. Gigantisch! Toch is het maar ongeveer 10% van de totale kosten die Apple heeft.

Hoe effectief is deze ‘investering’ van 1,7 miljard dan? In 2014 heeft Apple een omzet gedraaid van 220,4 miljard euro. Grof gezegd kan je dus berekenen dat elke euro die Apple besteed heeft aan marketing er voor 130 euro aan producten verkocht zijn. Dat is een return on investment van 13.000%!

Microsoft is één van de grootste concurrenten en heeft ook een marketingbudget van ongeveer 1,7 miljard euro. Zij hebben echter ‘maar’ een omzet van 88 miljard euro in 2015. Voor elke euro die zij besteden aan marketing komt er dus voor 52 euro aan producten terug. Een return on investment van 5.200%. Nog steeds heel veel, maar zoveel als Apple zullen ze niet gauw krijgen.

Deze gastblog is geschreven door De Geldpers.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Redactie

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!