Redactie  23 januari 2017

‘WOW’! Dat is wat elke marketeer wil horen als een consument een reclame ziet. Welke ondernemer droomt hier nou niet van? Maar wat is nou een manier om dit te bereiken? Juist, guerrilla marketing. Mits deze vorm van marketing op de juiste manier wordt gebruikt, is het een zeer bruikbaar middel om producten of diensten aan de man te brengen.

‘Goed hoeft niet duur te zijn’

Guerrilla marketing heeft vooral te maken met opvallen. Je moet proberen om op een ludieke manier de consument op het verkeerde been te zetten. Veel guerrilla acties vanuit het buitenland zijn bekend, maar Nederland heeft ook zeker een aantal geslaagde. Zo is de actie van Zeeman een erg mooie en verbazingwekkende. Textielgigant Zeeman ging namelijk undercover tijdens de Amsterdam Fashion Week. Het textielbedrijf schreef zich in als een nieuw merk genaamd Frank en gaf een modeshow voor high-end fashion. Pas aan het eind van de show bleek de kleding van Zeeman te zijn.

Maar wat maakt deze actie nou zo sterk? Met deze onverwachte twist trek je immens veel aandacht van het publiek dat je wil bereiken en het publiek daarbuiten. Ook de wisselwerking tussen social media en guerrilla marketing maakt dit zo’n succes. Dit is cruciaal! Hoe opmerkelijker je guerrilla campagne is, hoe meer mensen geneigd zullen zijn om dit te delen. Zo wordt de zichtbaarheid van je bedrijf alleen maar groter. Guerrilla marketing wordt ook veelal gebruikt om de geloofwaardigheid te verhogen. Zo wilde Zeeman op de catwalk van de Amsterdam Fashion Week duidelijk maken dat mooie kleren niet duur hoeven te zijn.

Budget

Buiten de bovengenoemde voordelen van guerrilla marketing is het ook een handige tool om in te zetten voor kleinere bedrijven. Wat Zeeman teweeg heeft gebracht vergt natuurlijk een flink budget, maar voor een leuke en ludieke actie is eigenlijk maar een kleine portemonnee vereist. Dit is bijvoorbeeld te zien bij de actie van Axe. Een simpele kleine aanpassing, gemaakt op een o zo bekend bordje dat bijna overal wel hangt. Dit verrassende maar kleine element zal mensen aansporen om dit te delen en aan anderen te vertellen.

Haken en ogen

Er is helaas wel een keerzijde. De grens van wat kan en wat niet kan is makkelijk te overschrijden. De lijn die zich hiertussen bevindt is maar erg dun en dit zorgt voor gevaar. Natuurlijk kan deze grens ook expres worden overschreden om een bepaald shock effect te creëren, maar het gevaar ligt op de loer. Ga je toch over die magische grens heen? En heb je dit niet door? Dan is er een zeer reële kans dat je als onderneming misschien wel concurrenten, stakeholders of je consumenten kwetst. Dit brengt precies het tegenovergestelde teweeg van wat je nou zou willen bereiken met het gebruik van een guerrilla actie. Als je zo’n actie opzet, zorg er dan voor dat alles klopt.

Zo had Red Bull in 2011 een actie om op veel posters in metro stations een QR-code te plaatsen die je meteen doorlinkte naar een actie pagina. De posters werden in metro stations opgehangen, omdat je hier als merk een groot bereik hebt, maar waar niet bij werd nagedacht is dat je haast geen bereik hebt op je telefoon. Daardoor kon bijna niemand de pagina’s laden.

Kan jij er ook geen genoeg van krijgen?

Zelf vind ik guerrilla acties ge-wel-dig. Een bedrijf kan hierdoor bij mij echt in positief vaarwater komen en opvallen. Kleine, ludieke reclame’s die mij al een beetje laten lachen en die in mijn hoofd blijven hangen vind ik al super. Deze zorgen er tegelijkertijd ook voor dat ik over dit merk ga praten. Een bedrijf kan dus ook makkelijk te ver gaan. Als een bedrijf met een guerrilla actie echt te ver gaat voor mijn gevoel, dan is de kans groot dat ik voor de komende tijd een ‘hekel’ heb aan dit bedrijf.

Kan je nou niet genoeg krijgen van al die te leuke guerrilla acties? Kijk hier dan verder!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Redactie

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!