Lara Pap Windesheim Zwolle 7 maart 2019

Met de komst van voice search, zoals Siri, is een nieuw tijdperk aangebroken. In dit nieuwe tijdperk kunnen wij Nederlands tegen onze apparaten praten om bijvoorbeeld je mail of agenda te checken. Naar schatting zullen in 2020 de helft van alle zoekopdrachten op spraak of afbeelding gedaan worden.

Google search

Wat is voice search?

Om een duidelijk beeld te krijgen van de kansen en bedreigingen die voice search op jouw onderneming heeft, is het goed te weten wat het precies is. Eigenlijk zegt het woord zelf al wat het is, namelijk gesproken zoekopdrachten. Voice search is een technologie die gebaseerd is op het gebruik van spraak om iets op het internet op te zoeken. Consumenten hoeven dus geen zoekopdrachten op Google meer in te typen. Consumenten krijgen relatief eenvoudig goede antwoorden van Google, dit kan ook in gesproken vorm.

Smart speakers

Een populaire ontwikkeling op het gebied van voice search zijn smart speakers. Denk bij smart speakers aan Apple Siri, Google Assistent, Amazon Alexa en Microsoft Cortana. Volgens voicebot.ai worden smart speakers dagelijks gemiddeld 2,88 keer gebruikt, terwijl mobiele telefoon maar 0,33 keer dagelijks gemiddeld gebruikt wordt voor gesproken zoekopdrachten.

Use

Zoekmachine optimalisatie

De komst van voice search heeft gevolgen voor zoekmachine resultaten, en daarmee voor jouw SEO. Gesproken zoekopdrachten worden steeds vaker gebruikt. Het type zoekopdracht is dan ook heel anders dan een traditioneel getypte zoekopdracht.

Zoekopdrachten via voice search worden heel anders ingesproken dan zoekopdrachten die de consumenten typen. Zo zal iemand die op zoek is naar het weer in Amsterdam de zoekopdracht typen als ‘Weer Amsterdam’, terwijl men via spraak zal vragen ‘Wat is het weer vandaag in Amsterdam?’.  Het is daarom belangrijk als bedrijf teksten te gebruiken die bij de consument passen. Hierdoor matchen zoekvragen van consumenten beter met jouw content en wordt je bedrijf hoger gerankt in de Google zoekresultaten. Gebruik daarom conversationele keywords in jouw SEO.

Een ander belangrijke gevolg van voice search is dat Google nog maar één resultaat zal laten zien aan de consument. Consumenten kunnen dus niet zelf omlaag scrollen in de zoekresultaten. Als de trend voice search blijft groeien, is dit belangrijk om mee te nemen in jouw seo strategie. Met deze trend onstaat er een hoge druk om de eerste positie in de zoekresultaten in te nemen. Oftewel, alleen de toppositie telt!

Uit onderzoek van Brian Dean van Backlinko blijkt dat paginasnelheid ook bij gesproken zoekresultaten van groot belang zijn.

De toekomst van voice search

Denk jij dat de populariteit van voice search bijft groeien? Persoonlijk denk ik niet dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten op spraak of afbeelding worden gedaan. Ik denk zeker dat dit op den duur gaat gebeuren, maar niet al binnen een jaar. Als ik kijk naar mijn omgeving maakt nog bijna niemand gebruik van gesproken zoekopdrachten.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Lara

Location based marketing? Micro-influencers? Algoritmes? Ontwikkelingen op het gebied van online marketing, social media, e-commerce etc. blijven elkaar razendsnel opvolgen. Hoe speel je hier nou op in? Hoe beïnvloed je consumenten? Ik hou je graag op de hoogte van de laatste trends! Mijn naam is Lara Pap, 21 jaar en ik ben vierdejaarsstudente Commerciële Economie in het nuchtere Zwolle. Op dit moment specialiseer ik mij in marketingcommunicatie. Ook heb ik een minor gevolgd in e-commerce. Ik ben Studentmindblogger geworden, omdat ik mijn kennis graag met jullie wil delen en dit een mooie uitdaging is om mijn skills te verbeteren!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!