Laura van Kouwen Windesheim Zwolle 15 november 2016

blog-3-afbeelding

Wij leven tegenwoordig in de snelst veranderde maatschappij die de geschiedenis ooit heeft gekend. Door alle technologieën, zoals het internet, krijgen mensen de gelegenheid om hun stem in de wereld te gooien. “Wie het luidst roept, wordt het snelst gehoord”, is bij de meesten de instelling. Velen gebruiken ook deze instelling om zo hun (droom)baan of (droom)stage te krijgen. Maar het kan ook anders. Juist door jezelf te presenteren via een krachtig verhaal in een korte tijd, kan je ook de aandacht vangen. Maar hoe doe je dat?

Wat is een elevator pitch?

Een elevator pitch is een korte presentatie waarin jij jezelf of jouw idee verkoopt. Een pitch duurt meestal rond de 30 tot 90 secondes. Het is dus belangrijk dat een elevator pitch van tevoren goed is voorbereid, om zo goed over te kunnen komen.

Wat vertel je in een elevator pitch?

In een elevator pitch komen de volgende punten aan bod:

  • Wie ben jij?
  • Wat heb jij te bieden?
  • Wat is jouw onderscheidend vermogen?
  • Wat zoek je?

De volgorde van deze punten staan niet vast. Je mag dus zelf de volgorde kiezen waarvan jij denkt dat het goed is.

Vijf tips voor het maken van jouw elevator pitch

1. Schrijf je pitch eerst op
Als je dit doet, kan je na het schrijven dingen schrappen die niet sterk genoeg zijn of overbodig zijn voor jouw pitch.

2. Oefen jouw pitch
Na het schrijven, komt oefenen. Spreek jouw pitch hardop uit. Zo kun je je richten op hoe overtuigend jouw verhaal is en hoe je het eventueel nog overtuigender kan maken.

3. Onzeker? Vraag anderen om hun mening
Wees niet bang om aan anderen te vragen wat zij van jouw pitch vinden. Een second opinion is altijd handig om erbij te hebben.

4. Stem je pitch af op jouw functie
Het uiteindelijke doel van jouw pitch is om jezelf te presenteren voor een functie. Je presenteert weliswaar jezelf, maar de focus ligt op: ‘’Waarom ben jij zo interessant voor de functie?’’

5. Wees enthousiast
Enthousiasme is aanstekelijk. Als jij jouw pitch met enthousiasme presenteert, voelen mensen zich sneller aangetrokken door jouw verhaal en houd je hun aandacht beter vast.

picture-3

Hoe maak je indruk met je elevator pitch?

De basis is nu gelegd voor jouw pitch. Je weet wat je moet vertellen en hoe je het moet vertellen. Ben je nog steeds niet tevreden genoeg? Wil jij jouw pitch naar een hoger niveau tillen om nog meer indruk te maken? Dan heb ik nog 4 tips die je daarbij helpen.

1. Vertel een verhaal
Gebruik een waargebeurd verhaal als voorbeeld in jouw pitch. Op deze manier vang je direct de gewenste aandacht van de luisteraars. Kies een verhaal dat indirect aansluit op de functie waarvoor jij jezelf presenteert. Vera Korblet schreef eerder al een blog over de kracht van verhalen.

2. Ik geloof dat…
Stel je normen en waarden vast in jouw pitch. Vertel waar jij in gelooft en waar je dat naartoe brengt. Hiermee maak je de kans groter dat jouw luisteraars met je gaan instemmen.

3. Laat jouw vaardigheden door middel van jouw verhaal zien
Vertel wat de obstakels waren binnen jouw verhaal en hoe je deze hebt kunnen oplossen. Zo kan je een goed voorbeeld geven aan jouw luisteraars en kunnen zij zien dat jij oplossingsgericht bent.

4. Maak je ervaringen relevant
Vertel geen verhalen die geen waarde gaan toevoegen aan jouw elevator pitch. Je hebt weliswaar kort de tijd dus maak alles relevant, koppel je verhalen aan de functie.

Wil je meer informatie over wat ik jou net heb verteld? Of wil je graag een voorbeeld zien? Bekijk dan Chris Westfall op YouTube. Ik heb zijn tips toegepast op mijn eigen elevator pitch. Ik merkte toen op dat mijn pitch gelijk een stuk sterker werd!

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Laura

Hi! Ik ben Laura van Kouwen, ik ben 21 jaar en ik zit in mijn afstudeerjaar van mijn opleiding Communicatie aan Hogeschool Windesheim in Zwolle. Ik schrijf voornamelijk over content, technologie, psychologie, vormgeving en branding. Ik ben daarnaast niet bang om het over controversiële onderwerpen te hebben in mijn blogs. Naast het bloggen is dansen een uit-de-hand-gelopen hobby van mij geworden waar ik wekelijks flink wat uren aan besteed.

Meer blogs van Laura

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!