25 mei 2017

Het is je vast niet ontgaan dat het aanbod van webwinkels aanzienlijk toeneemt. Dagelijks schieten ze als paddenstoelen uit de grond. Betekent dit dat het bestaan van de fysieke winkels uit het beeld verdwijnt? Integendeel: de retailers toveren hun ‘normale’ winkels om tot de zogenaamde flagshipstores, waarbij de beleving van de consument centraal staat.

Bron: Philips.nl

Shoppen anno 2017

Binnen het retaillandschap bieden flagshipstores een nieuwe shopervaring. Het voegt voor de consument een extra waarde toe om juist wel een fysieke winkel te bezoeken. De vraag is: ‘Wat maakt het verschil?’ De winkelinrichting van het pand weerspiegelt een bepaald thema en vertelt daarmee een verhaal. Het assortiment bestaat uit diverse producten die op elkaar zijn afgestemd. Waar normaal gesproken de nadruk ligt op de effectiviteit van het product, gaat het bij het moderne winkelconcept om de beleving die de consument ervaart tijdens het aankoopproces. Om deze beleving te versterken en klanten langer in de winkel te houden, zijn flagshipstores vaak ook voorzien van een koffiebar om na het winkelen wat te drinken.

Waarneming

Zoals ik hierboven al aangaf, hebben moderne winkelconcepten met spraakmakende thema’s invloed op de waarneming van de consument. Daar kan ik me wel in vinden, want zelf merk ik ook dat een mooie winkel met een bijzonder thema een positieve eerste indruk bij mij achterlaat. Deze winkelconcepten zijn voorzien van allerlei factoren die ons aankoopgedrag beïnvloeden. Uit onderzoek blijkt dan ook dat verschillende kleuren bepaalde effecten hebben op ons gevoel. Zo wekken koele kleuren een kalmerend effect op, terwijl warme en intense kleuren ons juist activeren. Dit gaat natuurlijk in samenwerking met heleboel andere factoren.

Een uitstekend voorbeeld van een winkelconcept dat gebruikmaakt van rustgevende en kalmerende kleuren is Rituals. Daarnaast beïnvloeden zij ook al onze andere zintuigen. Met hun producten ervaar ik het ultieme spa momentje, gewoon onder mijn eigen douche.

Vanaf het moment dat ik hier binnenkom, word ik meengenomen in de oosters sferen. De aromatische geuren van de verzorgingsproducten, de authentieke theesmaak en de rustgevende achtergrondmuziek zorgen ervoor dat al mijn zintuigen optimaal worden getriggerd. Het thema heeft overduidelijk te maken met de natuur. Zo merk ik dan ook dat de winkelmedewerksters op de hoogte zijn van de ingrediënten en herkomst ervan.

Bron: Hameling.nl

Op je mooist in de spotlight

Een ander voorbeeld is belichting. Herken je ook dat gevoel dat je in bepaald licht er heel anders uitziet? Een irritatie die bekend in de oren klinkt bij veel vrouwen. De belichting in een kledingwinkel speelt een belangrijke rol tijdens het aankoopproces van de consumenten. De lichtspotjes geven een onnatuurlijk effect en wijkt enorm af van het normale daglicht. Je ogen houden je dus voor de gek. Wanneer je besluit om thuis nogmaals je nieuwe aanwinsten voor de spiegel te passen, blijkt het toch anders te staan dan in de winkel. Bovendien komen de kleuren opeens ook niet meer met elkaar overeen.

Belichting is een belangrijke factor en speelt in op onze emoties. Het zorgt er namelijk voor dat we ons juist mooi of minder mooi voelen als we in de spiegel kijken.

Bron: Philips.nl

Van je beste kant

Hoe zorgen retailers ervoor dat we ons mooier voelen in hun kleding tijdens het passen? De oplossing op deze vraag heeft modeboetiek SuperTrash in samenwerking met Philips gevonden. De Amsterdamse flagshipstore van SuperTrash wordt voorzien van een unieke vip-paskamer. Deze vip-paskamer heeft een AmbiScene-spiegel die kan schakelen tussen verschillen lichtstanden. Zo kunnen de klanten hun outfit met daglichtstand bekijken. Daarnaast bevat het ook een officestand. Deze stand bootst de belichting van een kantooromgeving na. Als kers op de taart is het ook mogelijk om de eveningstand aan te zetten. Hierdoor wordt niet alleen het licht aangepast, maar speelt er tegelijkertijd ook clubmuziek af. Dit is natuurlijk ideaal bij het passen van een jurkje voor een feestje of etentje.

Ik denk dat de AmbiScene-spiegel effectief is voor het winkelende publiek van SuperTrash. De vip-paskamer met de AmbiScene-spiegel maakt het kiezen van de juiste outfit gemakkelijker voor de consument. Bovendien wordt er met deze unieke vip-paskamer ook nog eens een extra shopervaring voor de klant toegevoegd.

Ben jij inmiddels ook zo nieuwsgierig geworden naar deze vip-paskamer? Bekijk dan de video.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van

Meer blogs van

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!