Bregje Stukje Windesheim Zwolle 25 september 2018

Wie ben je, wat doe je en wat maakt jou uniek? Oftewel wat is jouw brand identity? Ik hoor je denken… goede vraag! Dat is het zeker ;). En niet onbelangrijk om hier eens bij stil te staan. Kun jij een goed verhaal over jezelf vertellen? Dit werkt eigenlijk hetzelfde als bij merkverhalen. Denk eens aan Tony Chocolonely; het verhaal van Teun van de Keuken die het voor elkaar kreeg slaafvrije chocolade op de markt te brengen. Of het verhaal van Grolsch: al 400 jaar vakmanschap, het bier met karakter!

Storytelling

Dit semester volg ik het vak storytelling en dat vind ik maar wat interessant. Want denk eens aan bedrijven met een lekker verhaal waardoor je je verbonden voelt, misschien wel geraakt bent of zelfs geactiveerd wordt. Wat die activatie is, dat hangt natuurlijk af van het doel van het bedrijf. Ga je bijvoorbeeld over tot een aankoop of meld je je aan voor een nieuwsbrief? Maar wees eerlijk: een verhaal dat jou écht meeneemt onthoud je gemakkelijker, je voelt je erdoor verbonden en zet jou nu eenmaal eerder aan tot actie, toch?

Wat betekent storytelling?

Huh, maar wat betekent storytelling nou eigenlijk? Goed, ook daar zijn een heleboel mooie woorden voor. Mijn docente legde het als volgt uit: “De kunst van het gebruik van taal, beeld, geluid en gebaar om elementen en beelden van een verhaal op een specifiek publiek over te brengen. Met als doel interactie en verbinding te creëren.” Klinkt goed toch?

Inzicht in je publiek

“Ik ben van heel veel merken doelgroep, maar van slechts enkele publiek.” Wijze woorden van het bedrijf The Post, waarvan ik recent een gastcollege heb gekregen. Maar het is wel waar toch? Je bent van veel merken doelgroep, maar voel jij door al die merken aangesproken? Ik dacht het dus ff niet. Maar hoe zorg je daar dan wel voor? Hoe kun jij als student of beginnend professional eens een goed merkverhaal schrijven? Ten eerste: krijg inzicht in je publiek, zoek aansluiting bij hen! Wat zijn gemeenschappelijke interesses, waar kun je samen eens lekker – onder het genot van een bakkie pleur – over babbelen? Denk na over wat je publiek wilt weten in plaats van alleen maar informatie te zenden. Dat is vooral super irritant namelijk. Ik herhaal: irri-tant!

Wat is jouw script?

Je kunt de communicatie van een merk vergelijken met een super goede televisieserie: elke uiting is een aflevering. Het publiek moet willen doorkijken naar de volgende aflevering. Vergelijk dit met een merk, je moet het merk kunnen herkennen. Het bedrijf/merk heeft een verhaal, waarschijnlijk onder andere gebaseerd op kernwaarden en dat probeer je door te vertalen naar je publiek. Denk aan Douwe Egberts, die stelt ‘gezelligheid’ voorop en dat zie je ook terug in hun reclame-uitingen. Zoals het organiseren van Burendag en het verkopen van koffie op Lowlands. Dus denk erover na waar de serie van je merk overgaat en vertaal dit door naar afleveringen. Zo heb je bijvoorbeeld ook Andrélon die in elke tv-commercial weer een andere soort shampoo laat zien: Andrélon Kokos Boost, Andrélon Zilver Boost etc. En ja wat biedt Andrélon voor haar publiek? Juist ja: de juiste verzorging voor ieder haartype!

Ga jij voor een bedrijf met een merkverhaal aan de slag? Vraag dan altijd wat hun hoofddoelstelling is om storytelling in te zetten. En stel van al hun genoemde doelen één prioriteit, want je kunt immers niet vier problemen tegelijkertijd oplossen. Je stelt doelen op basis van het vinden, binden en activeren van je publiek. Dus wat wil je nou echt met je verhaal, waar wil je naartoe en wees relevant. Wil je bijvoorbeeld meer bezoekers creëren op je website? Prima, maar dan moet je verhaal ook echt raken, zorg dat je nieuwe bezoekers creëert of zorg voor terugkerende bezoekers op je website. Deze informatie kun je allemaal meten door middel van Google Analytics.

Storytelling

En dan nu echt

Maar waar haal je nu al die onderdelen vandaan om een merkverhaal te schrijven? Zoals ik aan het begin al heb uitgelegd is het belangrijk om te achterhalen waarom je doet wat je doet. Waar sta jij voor en wat maakt jou uniek als merk. Daarna ga je over tot de geschiedenis van je merk. Het publiek wil graag weten hoe jouw bedrijf ontstond. Maak het daarbij niet mooier dan het is, want dan kun je wellicht vertrouwen verliezen bij je publiek. Ten derde ga je nadenken over de karakters in het verhaal. Wie speelden een rol bij het opzetten van je bedrijf of wie hebben jou geholpen om de knoop door te hakken. De ‘helpers’ of ‘mentoren’ zijn belangrijke bouwstenen in het creëren van een merkverhaal, dus denk hier goed over na. De vierde stap is het op papier zetten van je missie, dit is wat jou als merk uniek maakt en waarmee je je onderscheidt van anderen. Ga als laatste op zoek naar keuzes die je voor je kiezen hebt gehad. Welke bedrijfsrisico’s zijn er genomen en hoe liep dat af? Dit zorgt juist voor verbinding met je publiek, maar treed hierover niet al te veel in details.

En, wat maakt jouw verhaal uniek?

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Bregje

Mijn naam is Bregje Stukje, studente Communicatie aan het Windesheim in Zwolle. Binnen het vakgebied Communicatie vind ik het boeiend om te leren hoe je op de juiste manier informatie kunt overbrengen; via storytelling, blog, vlog, nieuwsbrief, noem maar op. Dit studiejaar mag ik afstuderen wat ik super spannend vind, maar waar ik tegelijkertijd erg naar uit kijk. Buiten school sta ik regelmatig in de sportschool of ben ik te vinden in een goede koffietent. Studentmind geeft mij de kans om mijn schrijfskills te verbeteren en kennis op te doen en over te brengen op het gebied van marketing en communicatie!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!