Simon van der Linde Windesheim Zwolle 11 april 2019

Nieuwjaarsvoornemens zijn vaak het eerste waar mensen aan denken als je het hebt over doelen stellen. Wat echter vaak het geval is met deze voornemens, is dat mensen er misschien voor de eerste paar weken actief mee bezig zijn, maar het opgeven voordat ze ook maar in de buurt komen van het behalen van hun einddoel. Dat komt vaak omdat mensen doelen stellen die haast onhaalbaar zijn, zonder ook maar iets wat op een stappenplan lijkt. Dat brengt me bij de vraag: hoe stel je nou doelen die WEL haalbaar zijn? In deze blog leg ik uit hoe je doelen kan stellen zodat je ze ook echt gaat behalen.

Doelen stellen

 

Limiteer het aantal doelen

Zeker als je voor het eerst doelen stelt, zorg er dan voor dat je niet gelijk doordraait in je enthousiasme. Hoe minder doelen je stelt, hoe makkelijker het vaak is om ze te behalen. Zelf stel ik elk jaar drie verschillende doelen, niet meer, niet minder. Op die manier blijf ik gefocust op de belangrijkste dingen in mijn leven waar ik vooruitgang op wil behalen. Ook word ik zo niet afgeleid tot het punt waar ik niet meer weet aan welk doel ik moet werken. Limiteer dus je doelen door na te denken over wat nou de (bijvoorbeeld drie) belangrijkste doelen zijn waar je aan wilt werken.

Formuleer doelen met S.M.A.R.T.

De term komt waarschijnlijk je neus en oren uit, maar het principe is zeker bruikbaar. Om het nog maar een keer te herhalen voor het geval dat je nog nooit van de methode hebt gehoord, dit is waar de letters voor staan:
  • Specifiek – zorg dat je het doel zo gedetailleerd mogelijk formuleert. Waar wil je nou precies aan werken?
  • Meetbaar – door het doel meetbaar te maken, is het makkelijker om vooruitgang te zien. Als je het doel bijvoorbeeld aan een specifiek aantal koppelt, kun je makkelijker zien of je op schema ligt. Ook blijf je hierdoor sneller gemotiveerd, omdat je letterlijk vooruitgang kan zien (zolang je het maar bijhoudt).
  • Actiegericht/Acceptabel – maak voor jezelf duidelijk wat de resultaten zijn die je wil zien aan het einde van de rit. Maak deze resultaten zo concreet mogelijk voor het doel waar het om gaat.
  • Realistisch – het doel moet haalbaar zijn. Anders staat er alleen maar een hele hoop teleurstelling en een groot motivatieprobleem op je te wachten. Als je daar nou even geen zin in hebt, vraag jezelf dan af of het doel wel echt haalbaar is. Bonus tip: vraag een vriend(in) of familielid om te controleren of zij het ook realistisch vinden.
  • Tijdgebonden – Deadlines zijn nou niet echt het leukste deel van het leven, maar het zet je wel als het ware onder druk om ook echt vooruitgang te maken. Een deadline geeft je die extra schop onder de kont die sommigen van ons wel eens kunnen gebruiken. Kijk uit dat je bij dit deel van de S.M.A.R.T. methode een haalbare deadline opstelt vergeleken met de vooruitgang die je moet boeken.

Om een concreet voorbeeld te geven van het verschil tussen een normaal en een SMART doel gebruik ik even de volgende situatie: Jantje wil meer gaan sporten dit jaar, omdat hij vindt dat hij af moet vallen.

Als Jantje hier een doel van wil maken zonder SMART te gebruiken, dan ziet dat er ongeveer zo uit:

“Ik ga meer sporten zodat ik een paar kilo’s afval.”

Als Jantje echter wél SMART zou gebruiken, kan dat er zo uitzien:

“Voor 31 December 2019 is mijn lichaamsgewicht van 92kg naar 80kg gedaald.”

Bij het tweede voorbeeld zie je duidelijk dat Jantje meer richting aan zijn doel geeft. Hij krijgt bij het tweede voorbeeld een beter idee van wat de volgende stappen en eventuele subdoelen kunnen zijn. Hoe werk je die ideeën op een duidelijke manier uit?

Maak een actieplan

Mensen slaan het maken van een stappenplan snel over bij het stellen van doelen. Dit plan is echter één van de meest belangrijke aspecten van het formuleren van haalbare doelen. Deze plannen helpen erg met het duidelijk maken van HOE je precies het doel gaat behalen. Omdat je concrete stappen voor jezelf maakt, is het ook nog eens makkelijker om motivatie te houden. Denk bij dit soort plannen aan kleinere subdoelen, en concrete stappen per subdoel.
Zo heb ik bijvoorbeeld voor elke week een paar stappen klaargezet om ervoor te zorgen dat ik elke week weer vooruitgang maak. Zolang je maar regelmatig bezig blijft met het doel door middel van een actieplan, zal je uiteindelijk resultaten zien.
Stappenplan
Maar wat nou als je je een keer niet aan je stappenplan hebt gehouden? Dat is geen ramp, het overkomt iedereen wel eens. Ik zou zelf kijken of ik de vooruitgang die ik ben verloren, terug zou kunnen winnen in de komende week/weken. Soms kan het ook zo zijn dat je kleine aanpassingen moet maken aan je stappenplan of doel als het toch niet haalbaar blijkt te zijn. Zolang je regelmatig checkt of je nog op schema loopt en eventuele aanpassingen maakt, kan er niet veel misgaan als je je een keer niet aan je plan houdt.

Kijk terug op je vooruitgang

Om er zeker van te zijn dat je de juiste kant op gaat met je doelen, is het verstandig om regelmatig te reflecteren op de vooruitgang die je tot nu toe hebt geboekt. Zo zou je bijvoorbeeld elke maand kunnen checken of je nog op schema loopt met betrekking tot je actieplan. Dit is essentieel voor het behalen van je doelen omdat je op deze manier kleine koerscorrecties kunt uitvoeren als dingen niet helemaal volgens plan lopen. Door terug te kijken op je vooruitgang kun je ook weer extra gemotiveerd raken om door te blijven gaan. Kortom, een goed idee als je er zeker van wil zijn dat je je doelen gaat halen.
Succes met het stellen van je doelen! Hopelijk helpen deze tips om je iets meer structuur en motivatie te geven.

Reacties zijn gesloten.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Simon

Hoi! Mijn naam is Simon. Momenteel ben ik een tweedejaars student Communicatie aan Hogeschool Windesheim. Ik heb een passie voor ontwikkeling en ik hou ervan om andere studenten te helpen met het bereiken van hun doelen. Daarom schrijf ik graag blogs over de optimalisatie van persoonlijke ontwikkeling van studenten. Studentmind is voor mij een goede kans om mijn ideeën met meerdere mensen te delen en om al schrijvend meer te leren over mijzelf en de dingen die mij aanspreken. (Als je meer over mij en mijn werkervaring wil weten, bekijk dan mijn persoonlijke website: simonvanderlinde.com.)

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!