Frank Mastenbroek Hogeschool van Rotterdam 31 juli 2019

Spraakassistenten zijn tegenwoordig niet meer weg te denken in onze samenleving. Assistenten als Google Assistant, Siri en Alexa zitten in iedereen zijn broekzak. Ondanks dat niet iedereen hier nog gebruik van maakt, verwachten ze wel dat het in Nederland steeds vaker gebruikt gaat worden. In Amerika zijn ze daar al stukken verder mee. Zo verwacht men dat er in 2020 de helft van de zoekopdrachten in Google via een spraakopdracht zal gaan. Voice search gaat daarom nu al een grote impact hebben op de online marketing in Amerika. Het zal niet lang duren voordat Nederland hier ook mee te maken gaat krijgen. Maar welke impact gaat voice search hebben op de online marketing? Dat leg ik jullie uit in deze blog!

 

Voice search

Voice search wordt een must voor de online marketing

Elke maand worden er zeker één biljoen zoekopdrachten uitgevoerd op een zoekmachine. Hierom kan je gerust zeggen dat bedrijven er niet omheen kunnen om zich te gaan verdiepen in voice search. Zeker als er steeds meer zoekopdrachten met een spraakopdracht worden verricht. Daarom wordt gesproken zoekopdrachten een nieuwe standaardservice voor digitale marketing. Of het nu een lokaal bedrijf, een e-commerce bedrijf of een bedrijf is dat offline werkt, spraakopdrachten leveren een enorme waarde in de toekomst.

Long tail keywords worden nog belangrijker

Omdat zoekopdrachten via spraak vaak vragen zijn, zal er via voice search meer gezocht worden op long tail zoekwoorden in plaats van short tail zoekwoorden. Short tail zoekwoorden bestaan uit 1 a 2 woorden, zoals ‘Voice search’. Long tail zoekwoorden zijn juist woorden die zeker 3 tot 5 woorden bevatten. Een voorbeeld hiervan is: ‘Tankstation in de buurt van Rotterdam’. Zoekwoorden worden dus langer, waardoor het gebruik van long tail zoekwoorden belangrijker wordt. Ben je benieuwd welke impact voice search gaat creëren op SEO gebied? Check dan deze blog!

Voice search en lokale SEO

Spraakgestuurde zoekopdrachten worden nu nog erg veel gebruikt bij het vinden van bijvoorbeeld een restaurant in de buurt. Hierdoor ga je steeds meer merken dat content gebaseerd gaat worden op onder andere locatie. Als je dus op je website genoeg content biedt over je locatie, zal je website beter scoren op voice search. Als een persoon dan in de buurt van een bedrijf is en hij voert een zoekopdracht uit, zal het bedrijf die veel inzet op zijn locatie beter scoren.

Longtail SEO

Mobiel gaat nog meer impact creëren in de marketing

Op dit moment komt ruim 50% van het internetverkeer van een smartphone of tablet. Veel bedrijven en marketingbureaus zijn daarom de afgelopen jaren druk bezig geweest om hun website mobiel-vriendelijk te maken. Het is bijna een must voor ieder bedrijf dat de website goed draait op een smartphone. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat bijna 40% van de consumenten minder snel koopt bij een bedrijf zonder een mobiel-vriendelijke website. Tegenovergestelde koopt bijna 70% van de klanten vaker bij een bedrijf waarvan de website uitstekend te gebruiken is op een mobiel. Voice search gaat dit in de toekomst alleen maar versterken. Op dit moment maken al veel mensen gebruik van spraakgestuurde opdrachten via homespeakers, maar de echte winnaar qua voice search gebruik blijven de smartphones en speakers.

Ondanks dat de voice search technologie steeds verbetert, gebruikt nog lang niet iedereen voice search. Zelf gebruik ik het al vaak in de auto, omdat het op dat moment veel gemakkelijker is dan typen. Maar typen heeft voor mij nog wel de voorkeur als ik niet aan het autorijden ben. Wat is jouw reden dat je niet of juist wel van voice search gebruik maakt?

Reacties zijn gesloten.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Frank

Hey! Mijn naam is Frank en ik studeer Commerciële Economie aan de Hogeschool Rotterdam. Ik ben aangesloten bij Studentmind, omdat ik graag meer ervaring op wil doen als blogger. Ook is dit een mooie kans om op de hoogte te blijven van de laatste marketing & communicatie trends. Mijn grootste interesse ligt bij online marketing en daar zal ik mijn meeste blogs over gaan schrijven. Na mijn studie ben ik dan ook van plan om als internet marketeer aan de slag te gaan. De ultieme droom is om uiteindelijk een eigen bedrijf te starten.

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!