Myrthe Hoekstra Hanzehogeschool Groningen 24 november 2017

Vroeg of laat kom je het in je studie tegen: het moment waarop je moet gaan stage lopen. En of dit nou voor een meewerkstage is of voor een afstudeerstage, solliciteren moet je sowieso. Maar hoe zorg je er nou voor dat je een stageplek vindt die bij jou past? Met dit stappenplan ben je bijna gegarandeerd van een toffe plek!

solliciteren_stageplek_stage_stagelopen_studentmind_2016

Stap 1: Oriënteren

Je begint met de oriëntatie. Hoe ziet jouw ideale stageplek eruit? Welke bedrijven lijken je interessant? En misschien nog belangrijker: welke werkzaamheden wil je gaan uitvoeren? Vooral voor communicatiestudenten is die laatste vraag erg belangrijk, aangezien je met communicatie allerlei kanten op kunt. Lees dus vooral veel vacatures (ook van fulltimefuncties als je nog niet precies weet wat je wilt). Voor meer inspiratie kun je natuurlijk ook studenten uit de jaren boven je vragen wat zij hebben gedaan. Daarnaast heeft je school zelf vaak wat stageplekken achter de hand. Informeer dus ook gewoon bij je docenten. Zij zijn er immers om je verder te helpen!

Stap 2: Voorbereiden

Heb je eenmaal een lijstje met leuke bedrijven en weet je welke werkzaamheden je wilt gaan uitvoeren? Dan kun je beginnen met de voorbereiding. Dit doe je door het schrijven van een knaller van een sollicitatiebrief en het updaten van je CV. Wees hierbij zo creatief mogelijk! Dit wordt vaak erg gewaardeerd in het vakgebied marketing en communicatie. Maak bijvoorbeeld een infographic of een video. Kun je de brief of de lay-out van je CV afstemmen op het bedrijf? Doe dat dan vooral. Laten zien dat je het bedrijf snapt, geeft je grotere kansen om aangenomen te worden. En heb je leuk en relevant materiaal, zoals mooie teksten of gelikte video’s? Stuur dat vooral mee! Voor meer tips kun je mijn andere blog over zelfpromotie lezen. Voor mijn (geslaagde) zoektocht naar een afstudeerstage heb ik onderstaande video gemaakt

Stap 3: Sollicitatiegesprek

Als je bovenstaande stappen met succes hebt doorlopen, is de kans groter dat bedrijven je uitnodigen voor een (of meerdere) gesprek(ken). Tof! Nu begint het echte werk. Waar je in de vorige stap nog tien minuten over ieder woord kon nadenken, moet je het nu op het moment zelf goed doen. Bedenk van tevoren welke vragen ze gaan stellen en bereid je daarop voor. De eerste vragen krijg je van me cadeau: “Waarom kies je voor bedrijf X?” en “Kun je iets over jezelf vertellen?”. Daarnaast speelt non-verbale communicatie ook een ontzettend grote rol. Als je de tips uit Martine’s blog opvolgt, kom je al een heel eind. Blijf verder ook jezelf. Is een vlinderdas echt jouw trademark? Laat ‘m dan vooral niet thuis. Op deze manier geef je iets van jezelf mee en blijf je hoogstwaarschijnlijk beter hangen. Vergeet tegelijkertijd ook niet je kledingkeuze af te stemmen op het bedrijf. Probeer bijvoorbeeld in te schatten of het om een formeel of informeel bedrijf gaat.

zelfpromotie_bowtie_solliciteren_stageplek_studentmind

Stap 4: Afronden

Je gesprek ging vlekkeloos en je hebt de stageplek ‘in the pocket’. Yes! Nu is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat het officiële gedeelte geregeld wordt. Laat je opleiding weten dat je een stageplek hebt en stuur eventuele formulieren zo snel mogelijk naar je stagebedrijf. Duurt het lang voordat ze deze ingevuld terugsturen? Wees dan niet bang om ze er aan te helpen herinneren. Vaak zijn de begeleiders erg druk en ben jij pas hun prioriteit op het moment dat je daar daadwerkelijk rondloopt. Hiermee laat je ook zien dat je initiatief toont en dat je nauwkeurig bent. Alleen maar goed dus!

Hopelijk kom je hiermee een heel eind in je zoektocht. Blijf vooral lekker out-of-the-box denken (cliché, maar waar) en promoot jezelf op een manier die bij jou past. Ben je grafisch bijvoorbeeld niet zo sterk en is dat ook niet vereist voor je stage? Steek dan niet te veel tijd in het maken van een flitsend plaatje, maar schrijf bijvoorbeeld een knaller van een brief. Ook moet je ‘zelfpromotie’ niet verwarren met ‘arrogantie’. Als je bijvoorbeeld goed kunt spreken voor een groot publiek, hoef je dit echt niet onder stoelen of banken te steken!

Heb je meer vragen? Of wil je misschien weten hoe mijn sollicitatiebrief eruit zag? Laat het even weten in de reacties. Veel succes!

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Myrthe

Hoi! Ik ben Myrthe, een derdejaars communicatiestudente aan de Hanzehogeschool in Groningen. Non-stop creatief, nuchter en kwaliteitsbewust. Dat zijn de drie kenmerken waar ik voor sta. Verdwalen in mooie stukken en het ontdekken van alle nieuwigheden op online gebied, is het liefst wat ik doe. Voor mijn freelancewerk als fotograaf heb ik sinds kort een online portfolio, namelijk www.myrthetamara.com. Daarnaast mag ik mezelf mode-reporter van de Hanze noemen en schrijf ik zo af en toe artikelen over de modetrends voor HanzeMag. Na mijn studie zie ik mezelf al helemaal bij een (online) magazine werken. Bloggen bij Studentmind geeft mij de kans om mijn passie voor het schrijven te combineren met mijn interesse voor influencer marketing. Ben je benieuwd naar mijn geschreven artikelen? Houd mijn blogs dan goed in de gaten!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!