Redactie  28 juni 2017

Niet alleen bedrijven kunnen te maken krijgen met imagoschade. Ook personen individueel kunnen er hard door geraakt worden. Maar hoe ontstaat zo’n imagoschade eigenlijk? En misschien nog wel een belangrijkere vraag: hoe ga je er mee om? In deze blog zal ik je onder andere op deze vragen antwoord geven.

Imago

Het woord imago wordt in onze maatschappij vaak gebruikt en het lijkt steeds belangrijker te worden. Maar wat houdt het woord ‘imago’ eigenlijk in? Het imago is kort gezegd het beeld dat mensen over een bedrijf of een persoon gevormd hebben. Volgens Mastenbroek bestaat het imago uit vier lagen. Een deel heeft betrekking op de emotie, een deel op het uiterlijk, een deel op de kennis over de persoon of organisatie en tot slot het oordeel dat men gevormd heeft. Daarnaast ligt het imago volgens verschillende onderzoekers in het verlengde van de identiteit van een persoon of organisatie.

Identiteit vs imago

Maar wat is het verschil tussen de identiteit en het imago? Volgens Birkigt en Stadler gaat de identiteit over hetgeen wat een persoon of organisatie wil uitstralen. Het is gebaseerd op de persoonlijkheid. Het imago gaat daarentegen over hoe de identiteit extern wordt opgevat, dus het beeld dat anderen geven aan de organisatie of de persoon.

Imagoschade

Het woord zegt het al. Imagoschade is schade die men kan oplopen die ten koste gaat van de reputatie en het imago van een bedrijf of een persoon. Imagoschade is tevens de ergste schade waar men mee te maken kan krijgen tijdens een incident volgens Hendriksen. Door de opkomst van social media lopen bedrijven en personen sneller imagoschade op dan een aantal jaren geleden. Negatieve ervaringen worden eerder gedeeld op Facebook of Twitter en iedereen kan ervan meegenieten. Deze schade kan ook erg groot zijn voor de reputatie van bekende Nederlanders.

Personen met imagoschade

Wanneer ik aan bekende Nederlanders denk die flink kritiek hebben gehad, denk ik meteen aan programma’s zoals Temptation Island. In dit programma doen verschillende koppels uit Nederland en België mee om hun relatie te testen. De koppels worden 11 dagen lang gescheiden van elkaar terwijl verschillende ‘verleiders’ hen het hoofd op hol laten slaan. Kunnen alle koppels de verleidingen weerstaan?

Lisa Pols was één van de deelneemsters van Temptation Island 2017. Samen met haar toenmalige vriend Merijn ging zij het avontuur aan. Helaas heeft het koppel de verleidingen niet kunnen weerstaan en hebben zij na het terugzien van elkaar na 11 dagen de relatie beëindigd. Tijdens de uitzendingen werd Lisa weggezet als ‘sneaky Lisa’ wat nog lang na Temptation stand hield. In een interview met VROUW laat zij weten hoe het haar geraakt heeft om zo bekend te staan. Naar eigen zeggen heeft ze er veel last van gehad en heeft ze spijt van haar deelname aan het programma. “Logisch dat je bezig bent met de camera’s, je wordt immers 24/7 gevolgd en je hebt geen moment voor jezelf.” Volgens Lisa hebben de programmamakers de beelden gemanipuleerd omdat Lisa als personage op het eiland te braaf was.

Hoe dan ook, het programma heeft veel invloed gehad op de deelnemers. Lisa kan bijvoorbeeld tegenwoordig moeilijk aan een baan komen en krijgt de volle lading op social media. In zulke gevallen komen woorden vaak harder aan dan daden. En zo zijn er meer ‘bekende Nederlanders’ die niet alleen maar leuke fanmails en reacties ontvangen. Maar hoe ga je er nou mee om wanneer je er verstrikt in bent geraakt?

Omgaan met imagoschade

Ik denk dat de belangrijkste tip is dat je altijd professioneel blijft wanneer jezelf of jouw bedrijf te maken krijgt met negatieve publiciteit. Vaak wordt aangeraden om persoonlijk je eigen verhaal te vertellen aan de betrokkenen of de media. Hier kan ik mij wel in vinden. Verhalen worden vaak verdraaid. Wanneer jijzelf het verhaal vertelt en alles uitlegt kan iedereen daar weer op terugvallen. Wanneer je eerlijk bent en toegeeft wat er fout ging en hoe je het gaat oplossen helpt in zulke gevallen beter dan de schuld afschuiven op anderen. Je hebt tenslotte al een slechte naam, afschuiven zal de slechte naam alleen maar versterken in mijn ogen. Kortom: wees jezelf, benader de groep waar je mee te maken hebt en geef toe wat er mis ging. Uiteindelijk bereik je daar denk ik meer mee dan wanneer mensen gaan speculeren en jij je afzijdig.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Redactie

Redactie

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!