Isa de Lange HZ University of Applied Sciences 19 september 2018

Al eens van Earth Overshoot Day gehoord? In dit jaar, 2018 dus, viel Earth Overshoot Day op 1 augustus. Dat is ernstig, want het betekent dat we in zeven maanden tijd al meer hebben verbruikt dan de aarde eigenlijk aankan. De overige vijf maanden putten we de aarde dus uit, nog meer dan we al doen.

Hier bij Studentmind vind ik het belangrijk dat er aandacht en informatie gegeven wordt aan/over de begrippen milieu en duurzaamheid. En wees niet bang; het wordt heus geen saai, serieus artikel waar alleen over de achteruitgang van de aarde wordt geschreven. Nee, ik wil juist verschillende kanten van duurzaamheid en alles wat daarbij hoort belichten. Zo ook social media en wat de rol van deze media is en hoe het een bijdrage kan leveren aan meer bewustzijn over onze aarde.

Bewuste accounts met een inspirerende boodschap

Als je dit artikel leest, bestaat er een grote kans dat je ofwel geabonneerd bent op een ‘bewust’ account, ofwel een ‘bewust’ account volgt op social media. Misschien zelfs wel allebei. Met ‘bewust’ doel ik op informatie die voor een positieve gedragsverandering kan zorgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Tony’s Chocolonely, Bedrock Magazine, Rens Kroes en Nina Pierson. Ken je ze niet? Neem dan zeker een kijkje; op hun eigen unieke manier inspireren ze iedere dag duizenden volgers met hun (levens)stijl.

De kracht van influencers

Of je het nou wil of niet, je wordt door social media beïnvloed, bewust dan wel onbewust. Natuurlijk beslis je zelf of je een account gaat volgen, maar de stappen die daarna volgen zijn cruciaal voor je gedrag. Ik denk dat je hoe dan ook eerst een positieve attitude t.o.v. duurzaam en bewust leven moet hebben voordat je überhaupt een dergelijk account gaat volgen. Op YouTube bijvoorbeeld nemen vloggers het heft in eigen handen; ze maken video’s over het kopen van duurzame kleding. Op die manier komen jonge kijkers al vroeg met duurzaamheid in aanraking en zien ze hoe leuk het kan zijn om bewust kleding te kopen. Benieuwd geworden? In deze video van Disfordazzle, gaat Diana Leeflang een ware thrift shop challenge aan.

Dit voorgaande stukje maakt een mooi bruggetje naar the purpose economy ofwel de betekeniseconomie…

The purpose economy

Tik maar eens the purpose economy in op Google: bijna een half miljoen zoekresultaten, met daarbij ook heel veel boeken over het onderwerp. De economie van de 21e eeuw heeft als kenmerk dat er een maatschappelijke waarde/betekenis aan bedrijven vastzit. Toch is the purpose economy niet zomaar van de grond gekomen. Ten eerste is het meer dan logisch dat economieën elkaar opvolgen; kijk maar naar dit rijtje met grote economische periodes: het agrarische-, het industriële- en het informatietijdperk. Daarnaast zijn mensen en bedrijven zich bewuster van hun eigen gedragingen sinds de opkomst van social media. Niet alleen wat betreft hun social mediagebruik, maar ook op het gebied van duurzaamheid.

The purpose economy kan grofweg twee grote onderwerpen aanpakken: sociale en ecologische. Bij de sociale onderwerpen kan het gaan over (inkomens)ongelijkheid, terwijl er bij ecologische onderwerpen meer ingegaan wordt op vervuiling (denk maar aan de plastic soep die in de oceanen rondzwerft) en klimaatverandering.

Waar startups voorheen dachten: ‘hoe kan ik het snelst winst maken?’, staan ze nu voor een andere uitdaging: ‘hoe kan ik het beste betekenis creëren voor mijn doelgroep?’. Natuurlijk blijft winst maken een rol spelen, maar zolang een bedrijf geen rekening houdt met het stukje status/betekenis dat men tegenwoordig zoekt, heeft een bedrijf een korte levensduur.

Neem het bedrijf Tony’s Chocolonely. Het is opgericht in 2005 met het doel om te protesteren tegen de slavenhandel die schuilgaat achter cacaobedrijven. Hiermee wilden ze geen winst maken, maar aandacht genereren voor slaafvrije chocolade. Anno 2016 is Tony’s Chocolonely het grootste cacaomerk van Nederland geworden.

Een positieve ‘trend’

Ik heb het woord trend niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet: een trend is iets wat overwaait, maar dit duurzame denken wat mensen en bedrijven bezighoudt blijft. Dat weet ik zeker. Kijk maar naar de koffie- en bananenhandel: in de afgelopen 20 jaar is de handel in koffie en bananen veel eerlijker geworden. De industrieën die nu aan het veranderen zijn, zijn de mode- en vleesindustrie. Twee totaal andere dingen, maar allebei een van de grootste industrieën ter wereld met een (negatieve) impact die niet in getallen uit te drukken is.

Juist daarom is het positief dat er documentaires, films, series, artikelen en tijdschriften worden gewijd aan deze industrieën. Wat betreft de mode-industrie is de documentaire The True Cost een aanrader.

Mijn favoriet: Bedrock Magazine

Vind je het net als mij interessant om te lezen over groei, ontwikkeling, gedrag en een betere wereld? Dan raad ik je de site van Bedrock Magazine aan. Dit is hét voorbeeld van een social mediaplatform (ze zijn namelijk ook actief op Instagram en Facebook) dat aandacht besteedt aan bewustzijn creëren voor je mind, body en een better world. Zodra je een aantal artikelen hebt gelezen zal je snel genoeg begrijpen hoe deze drie aspecten in verband staan met elkaar. Klinkt heel zweverig, is het niet.

Duurzaamheid positief benaderen

Kijk eens naar onderstaande feitjes, waaruit blijkt dat we anno 2018 al aardig op de goede weg zijn:

  • Afgelopen winter is de eerste plasticvrije supermarkt geopend in Amsterdam.
  • Steeds meer mensen kopen bewuster: ze shoppen tweedehands of kiezen voor een duurzaam kledingmerk.
  • Zonne-energie wordt goedkoper.
  • Het streven naar een circulaire economie in 2050 zien overheden werkelijkheid worden.
  • Een bedrijf als Giant Leaps gaat voedselverspilling tegen en met succes.
  • Er zijn 70 % minder plastic tasjes over de toonbank gegaan sinds het verbod op gratis verstrekking.

Natuurlijk valt er nog een hoop winst te behalen, maar zolang we duurzaamheid op een leuke manier een rol in ons leven laten spelen, hoeft het helemaal geen moeite te kosten. Neem vooral eens de tijd om duurzame social mediaplatformen te bekijken én ga ze volgen! In dit geval kan het helemaal geen kwaad als je beïnvloed wordt…

Welke duurzame social media-accounts volg jij al?

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Isa

Hoi Studentmindlezers/lezeressen! Mijn naam is Isa de Lange en ik ben derdejaars studente Communicatie aan de HZ University of Applied Sciences in Vlissingen. Aankomend jaar start ik met de minor Toegepaste Psychologie in Leiden. Om mezelf in drie woorden te omschrijven: creatief, enthousiast en accuraat. In mijn vrije tijd ben ik vrijwel altijd op zoek naar de leukste (kleurrijkste!) hotspots. Ik fotografeer altijd en overal en verzamel zo de kleurrijkste plaatjes die ik bundel op mijn Instagrampagina (m’n eigen mini-blog)! Daarnaast vind ik het leuk om met taal bezig te zijn.

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!