Juliët Schroer Windesheim Zwolle 8 oktober 2018

Hier en daar heb je vast gehoord wat de meerwaarde van LinkedInkan zijn voor jou als student of beginnend marketing- of communicatieprofessional. Jij bent overtuigd en besluit aan de slag te gaan om je netwerk en arbeidsmarktkansen te vergroten. Je hebt de app gedownload, profielfoto gekozen, werkervaring en diploma’s toegevoegd… voldoende toch? Je vergeet helaas een heel belangrijk onderdeel van je LinkedInprofiel. De samenvatting bovenaan je profiel, ofwel LinkedIn Summary. In deze blog lees je waarom het belangrijk is om een goede samenvatting te schrijven.

LinkedIn

De LinkedIn Summary, waarom eigenlijk?

Zodra jij een goede summary hebt geschreven, spring je er gegarandeerd uit. Zie dit onderdeel van je pagina als je persoonlijke pitch. In dit stuk tekst kan jij tot in details vertellen waar je goed in bent, waar je passies en ambities liggen maar ook hoe je persoonlijkheid is. Dit zijn namelijk geen dingen die je toevoegt onder ‘vaardigheden’ op je profiel. Wanneer een bezoeker op jouw pagina komt en in enkele zinnen te weten komt wie jij bent en wat jij graag doet, is de kans op acties des te groter. Ben je klaar voor wat tips voor jouw geweldige summary? Hier komen ze.

Tip 1. Vermeld je functie

Ben jij blogger, freelancer, redacteur, journalist of iets anders? Benoem deze functie dan minstens één keer in je summary. Dit zorgt niet alleen voor duidelijkheid voor de lezer maar ook voor je vindbaarheid op Google en LinkedIn. Zodra iemand zoekt op die term is de kans groot dat jij hoger in de zoekresultaten zult verschijnen. En dat is wat je wil, toch? Heb jij nog meer specialiteiten die je goed kan verwerken in trefwoorden? Benoem deze dan vooral ook in je summary.

Tip 2. Schrijf actief

Het is en blijft een lastig onderdeel van schrijven. Of je nou ervaren blogger of journalist bent of nieuw bent in deze wereld, het schrijven van actieve zinnen is een uitdaging voor iedereen. Het nadeel van niet-actief (passief) schrijven is dat je de persoonlijkheid vermindert of zelfs helemaal weghaalt. Google naar enkele tips en probeer je in te leven in de lezer. ‘Is dit iets wat zich nu afspeelt of is dit al drie jaar geleden gebeurd?’. Probeer de tekst ook zoveel mogelijk te schrijven vanuit de ik-vorm. Dit samen met werkwoorden in de tegenwoordige tijd levert al gauw een goed resultaat op.

Tip 3. Verkoop jezelf

Zit jij op LinkedIn voor een nieuwe stage of baan? Dan is het belangrijk dat je jezelf verkoopt in je summary. Natuurlijk niet voor een geldbedrag maar in een bepaalde waarde. Leg goed uit welke meerwaarde jij kan hebben voor een toekomstige opdracht- of werkgever en blijf niet te bescheiden. De concurrentie is tegenwoordig hoog en je moet jezelf op nummer 1 in die sollicitatieprocedure zien te wringen. Iedereen heeft talenten, ervaring, vaardigheden en ambities. Dus ook jij! Vertel dit in je summary. Wel wil ik meegeven dat het natuurlijk ook gepast is om jouw leerdoelen hierbij te voegen. Dus wat wil jij, naast hetgeen wat jij al uitstekend kan, nog leren in de komende tijd? De bezoeker kan aan de hand hiervan ook bepalen of jij geschikt bent voor een bepaalde vacature.

Tip 4. Actie

Sluit af met een uitnodiging tot gesprek. Dit kan je de doen door ze te vragen jou een e-mail te sturen of een appje. Vergeet dan niet je 06-nummer toe te voegen aan je profiel. Dit hoef je niet in je summary te vermelden maar kan je toevoegen bij de profielonderdelen. Wat natuurlijk ook een optie is, is om te chatten via LinkedIn zelf, ofwel Inmail.

Tip 5. Blijven checken

Na enkele proefversies heb jij je perfecte summary dan eindelijk geschreven. Hups, online ermee! Een belangrijk onderdeel van dit proces is dat je je summary blijft checken. Zijn er dingen gewijzigd in jouw leerroute of wensen? Verander deze dan ook in je summary. Zo blijft deze up-to-date en voorkom je verassingen voor zowel de opdracht- of werkgever als jezelf. Wat je ook kan doen is je summary door een familielid, vriend of klasgenoot laten controleren. Zij hebben er vaak nog weer een andere kijk op en dit zorgt ervoor dat je je summary kan aanscherpen.

Ik heb zelf goede ervaringen met een LinkedIn summary. Wanneer ik op een profiel kijk van iemand check ik als eerste de summary. Hierdoor hoop ik te weten te komen wie die persoon is en wat de interesse en kwaliteiten zijn van deze persoon. Omdat ik dit zelf prettig vind om te weten wil ik dit anderen ook teruggeven. In mijn summary heb ik een sterke quote geplaatst van Henry Ford die ik erg passend vind. Deze heb ik onderbouwd met mijn interesse. Zo probeer ik mijn zakelijke summary toch een tikkeltje persoonlijk te maken.

Storyrtelling

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Juliët

Hey! Ik zal mij even voorstellen: Juliët Schroer, aangenaam! Tweedejaarsstudent Communicatie aan Hogeschool Windesheim Zwolle. Ik sta bekend om mijn vlotte pen en enthousiasme. Dat is ook een van de redenen waarom ik mij heb aangemeld als Studentmindblogger. De mogelijkheid om mijn interesse en passie in dit vakgebied te mogen delen met anderen en daarmee ook mijn schrijfskills te kunnen ontwikkelen, vind ik een leuke uitdaging. Ik vind het boeiend om alle nieuwe trends en ontwikkelingen op gebied van online marketing en psychologie te volgen. Dankzij Studentmind kan ik mijn kennis hierover delen met iedereen.

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!