Sophie van den Akker Hogeschool Rotterdam 1 november 2018

Anno 2018 is er met de ingang van de AVG-wetgeving veel veranderd voor moederbedrijf Facebook en alle bijbehorende Facebookproducten. Dit is te vinden in het Instagram gegevensbeleid. Ook is de afgelopen twee jaar Instagram’s eigen algoritme aangepast. Algoritme? Heb je misschien weleens van gehoord maar wat het is… Een algoritme is een set regels die op een bepaalde manier gerangschikt zijn waardoor ze – samen genoemd een algoritme – een probleem oplossen. En de derden-tools dan? Ja, ook die applicaties die je kan gebruiken om je volgers en betrokken personen te ontdekken, zijn door moederbedrijf Facebook aangepakt.

Instagram en haar geschiedenis

Een klein stukje geschiedenis van dit jonge platform. Instagram is een van de grote socialmediaplatformen dat dit decennium haar opwachting maakte. Op 6 oktober 2010 werd het platform gelanceerd dat toen alleen nog maar beschikbaar Apple’s iOS apparaten. Zo’n anderhalf jaar later werd het platform overgekocht door Facebook en werd de markt uitgebreid Androidapparaten en de Windows Phone. Nog geen jaar later kon je behalve foto’s ook video’s plaatsen. Maakte jij er toen al gebruik van, als (toekomstig) marketeer? Voor marketeers werd het wat later pas interessant met de opkomst van het bedrijfsprofiel. Je krijgt pas een redelijk inzicht in de statistieken als je 50 volgers hebt.

Maar die statistieken en het algoritme van je tijdlijn, wat hebben die met je volgers of volgend te maken?

Instagramfeed

Het begon voor twee jaar geleden met het openbaar maken van het algoritme van Instagram. Er zijn namelijk zes belangrijke sleutelwaarden die Instagram meeneemt in haar algoritme. Drie ervan bepalen vooral wat je ziet en wanneer je dat moet zien. Kortweg bepaalt Instagram wat een prioriteit is voor je sinds de tijdlijn niet meer chronologisch weergeven wordt. De drie andere sleutelwaarden bepalen wat je te zien krijgt als je na een tijdje weer terugkomt op Instagram.

De eerste drie sleutelwaarden

Interesse
Hiermee probeert Instagram te voorspellen om welke posts jij het meest zal geven. Een rangorde wordt bepaald op basis van je gedrag op Instagram uit het verleden.

Recentheid
Hiermee wordt bepaald wat belangrijker is. Een recenter bericht wordt eerder meegenomen in de berekening dan een bericht dat al weken oud is.

Relatie
Hiermee wordt bepaald of een persoon voor jou belangrijk is en of diens berichten voor jou dus ook belangrijk zijn. Volg jij een persoon, dan is dit een blijk van interesse in diens posts. Hoe dichter je bij die persoon staat met bijvoorbeeld gemeenschappelijke vrienden, of hoe meer contact je hebt gehad binnen deze cirkel, hoe hoger op de ranglijst de post komt.

Andersom geldt dit natuurlijk ook. Als jij een bericht plaatst, kun je met deze kennis een beetje inschatten bij wie het gauw op de tijdlijn zal verschijnen.

De laatste drie sleutelwaarden

Frequentie
Instagram probeert de beste tijdlijn voor je te laden keer op keer dat je de app opent. Hoe vaak je die app op een dag opent, speelt een rol in de bepaling van Instagram met hoe belangrijk een bericht voor je is. Als je het heel vaak opent, heb je niet zulke hoge prioriteiten en zie je bijna alles in een korte tijd. Ja, dan kom je dat groene vinkje tegen middenin je feed.
Hoera! “Je bent helemaal bij!”

Volgen
Hoe meer mensen je volgt, hoe meer er valt te kiezen voor Instagram. Hoe minder je van een enkel persoon alles ziet. Heb je dan weleens Instagram posts gemist? Is je dat weleens opgevallen? De kans is klein zolang dit algoritme al actief is, maar een kans blijft een kans.

Gebruik
Tegenwoordig kunnen we in de Facebook app al zien hoe lang we de app gebruiken, dit soort statistieken kon je al veel langer met je eigen telefoon berekenen. Maar afijn, ondanks dat dit nog niet te zien is in de Instagram app zelf, nemen ze het wel mee in de berekening.

Het gebruik

Hoe je Instagram uiteindelijk gebruikt en of je dat met je privéaccount doet of met je bedrijfsprofiel, daarover zijn al vele tips & tricks geschreven. En natuurlijk gaan bovenstaande sleutelwaarden nog veel verder. Welk apparaat je ervoor gebruikt… Of je je Instagrambedrijfsprofiel hebt gelinkt aan een Facebookpagina waar jij dan weer met je persoonlijke account aan gekoppeld bent…

Uit bovenstaande sleutelwaarden kun je opmaken dat als je als stagiair een Instagramaccount met diverse personen voor een bedrijf beheert, de feed dan niet het beste van het beste is. Als je collega Instagram opent en gauw switcht naar haar privéaccount, dan is de nieuwe feed al geladen in haar applicatie. Open jij de applicatie, dan krijg je weer een nieuwe feed. Is de kans groot dat je hierdoor berichten mist? Groter is het in elk geval wel want het algoritme gaat ervan uit dat je collega dat eerste bericht – en alles waar misschien snel doorgescrollt is – gezien heeft. Door na je werkdag terug te switchten naar je privéaccount kan je dit minimaliseren. En dan nog even je feed doorscrollen, zo kan het bedrijfsprofiel nauwkeuriger geanalyseerd worden door het algoritme.

Één account, meerdere gebruikers

  • Gebruik een simpele, maar goed beveiligde inlog: bedrijfsemail en een wachtwoord dat alle betrokken personen kunnen onthouden.
  • Spreek af wie wanneer Instagram voor zijn/haar rekening neemt: bijvoorbeeld iedereen een dag.
  • Stel een gebruikershandleiding op binnen het bedrijf: zijn er huisstijl regels voor de sociale media?
  • Vermeld ook in de gebruikershandleiding dat je van het account uitlogt / niet meer switcht tot het weer je taak is: zo voorkom je dat je feed minder betrouwbaar is.
  • Kijk niet ’s nachts tenzij het bij je doelgroep dan middag of avond is.
  • Houd elkaar goed op de hoogte van aanpassingen / veranderingen.
  • Zorg dat je reacties comform de huisstijl / tone of voice zijn.

Mijn ervaring

Al een aantal jaar gebruik Instagram en ik heb zowel een privéprofiel als een bedrijfsprofiel. De afgelopen twee jaar vielen mij diverse veranderingen op waaronder dus de grote wijziging van de tijdlijn. En afgelopen paar maanden sinds de AVG in werking is getreden in Europa, zijn er heel veel instellingen toegevoegd. De instellingenlijst bestaat nu uit zo’n twintig opties met sub-opties. De mooiste verandering vond ik wel dat je gemakkelijk van account kan switchen. Echter besefte ik toen ik als software developer stage liep, dat binnen verschillende bedrijven meerdere mensen het bedrijfsprofiel van hun bedrijf gebruiken op Instagram. Dan beheert niet één persoon het account maar misschien wel drie, op allemaal verschillende mobiele telefoons. En dit maakt uit voor het gebruiksgedrag en de specifieke functies. Hierin zit voor elk social media platform een uitdaging. Bij Pinterest is bijvoorbeeld gebleken dat als je overschakelt op een bedrijfsprofiel, je niet meer terug kan schakelen. Maar dat is weer een ander verhaal. Kortom elk voordeel heeft z’n nadeel.

Na je werk meteen even Instagram checken? Dubbel goede reden toch!

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Sophie

Hoi! Leuk dat je even kijkt wie ik ben. Ik ben Sophie en ik studeer Informatica aan de Hogeschool Rotterdam. Het lijkt mij een leuke uitdaging om mensen die niet zo bekend zijn met programmeren, computers en het brede aspect van techniek, een idee te geven van wat het allemaal kan zijn en wat er om je heen is. ‘De ‘IT’ in de context van marketing en communicatie kunnen uitleggen aan de niet-IT’er’ of gewoon geïnteresseerden. Dat is mijn doel. En dit kan ik doen dankzij het bloggen bij Studentmind.

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!