Selina Groenveld Hanzehogeschool Groningen 27 maart 2018

Bijna ieder bedrijf weet hoe belangrijk het is om actief te zijn op social media. Online platforms als Twitter, Facebook, Instagram en LinkedIn zijn stuk voor stuk onmisbaar geworden in onze samenleving. Op social media houd je als bedrijf persoonlijk contact met je doelgroep, vergroot je de naamsbekendheid, houd je de klant up-to-date en nog veel meer! Daarnaast is het belangrijk om interactie te creëren. Interactie houdt je pagina levendig, je bezoekers enthousiast en weerspiegelt de mening van je lezers. Zo is Facebook ideaal om interactie uit te lokken door de lezer te laten liken, reageren en delen. Wel zijn hier een aantal regels aan verbonden.

Vragen om likes, shares en comments

‘Tag iemand die altijd te laat is’, ‘Bij wie gebeurt dit ook altijd?’, ‘Like als je dit ook vindt!’ Deze berichten zal je ongetwijfeld tegenkomen terwijl je door je Facebook-tijdlijn scrolt. Deze zogeheten engagement bait kan bestaan uit mensen je bericht te laten liken, te delen, anderen te taggen of te reageren. Dit is voor bedrijven een handige manier om interactie en een extra groot bereik te creëren. Als jouw Facebook-vriend namelijk ergens op reageert, iets deelt of liket, krijg jij dit ook te zien.

Facebookbericht van New York Pizza

Omdat deze posts zo vaak langskomen, geeft Facebook aan dat gebruikers deze engagement bait als spam ervaren en dus onprettig vinden. Hierom heeft Facebook nieuwe regels opgesteld. De posts waar engagement bait­ in zit, bereiken nu automatisch minder mensen. En wanneer je als bedrijf vaker zulke posts plaatst, kan dit zelfs tot gevolg hebben dat je gehele pagina minder bereik krijgt.

Clickbait

Ook pakt Facebook de clickbait-posts aan. Het doel van clickbait (letterlijk ‘klik-aas’) is om mensen naar een pagina te sturen zodat het meer bezoekers krijgt en er zo meer advertenties bekeken worden. Dit wordt gedaan door dramatische of opvallende titels te plaatsen die nieuwsgierigheid opwekken bij de lezer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan titels als ’Wat elke ondernemer moet weten’, ‘Je zal niet kunnen geloven wat deze man doet’ of ‘Dokters houden deze manier van afvallen geheim!’. Als je eenmaal klikt, zijn er vaak veel advertenties en heeft de post een slechte inhoud. Als reactie haalt Facebook deze berichten zo veel mogelijk uit je tijdlijn.

Interactie behouden

Met deze maatregelen stelt Facebook de volger en de berichten weer centraal. Maar hoe kan je nu als bedrijf het beste met deze regelgeving omgaan? Om toch de interactie te behouden, moet je zorgen dat je een goede relatie met je volgers opbouwt. Achterhaal wat de lezer wil zien en deel content die interessant is voor de doelgroep. Houd je volgers up-to-date zodat ze betrokken blijven. Foto’s en video’s zijn nog altijd favoriet, net als quotes, tips en feiten.

Facebookbericht van Bol.com

Vindt je volger de post leuk en interessant, dan willen ze het vanzelf een like geven en met hun vrienden delen. Mensen zitten uiteindelijk nog altijd op Facebook om vermaakt te worden!

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Selina

Mijn naam is Selina Groenveld, eerstejaarsstudente Communicatie aan de Hanzehogeschool in Groningen. Ik zou mezelf als spontaan en creatief beschrijven. Ik heb verder een passie voor schrijven. Mijn interesses liggen onder andere bij social media trends en het bijhouden van je eigen social media kanalen voor online zelfprofilering. Bloggen voor Studentmind geeft mij de mogelijkheid om mijn schrijfskills te delen en verbeteren!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!