17 november 2017

Ja, je leest het goed. De Sinterklaasliedjes mogen weer tevoorschijn getoverd worden, want morgen komt de Goedheiligman weer in ons koude kikkerlandje. Een eeuwenoude Nederlandse traditie die grotendeels hetzelfde is gebleven. Grotendeels inderdaad. Want wat is er dan wel rondom het Sinterklaasfeest veranderd de afgelopen jaren? En hoe gaan wij hiermee om op social media?

Zwarte Pieten-discussie

De kleur van de Zwarte Piet zorgde de afgelopen jaren voor nogal wat commotie. De zwarte huidskleur zou geassocieerd worden met de slavernij waar wij als Nederland aan meededen in de negentiende eeuw.

Persoonlijk heb ik de hulpjes van Sinterklaas nooit in verband gebracht met de slavernij. Op de basisschool werd mij geleerd dat pieten zwart werden doordat ze door schoorstenen klommen. Vroeger wilde ik zelf juist Zwarte Piet worden. Ik zag het als een eer om voor zo’n man als Sinterklaas te mogen werken.

Toch deelt niet iedereen dezelfde mening als ik. In 2013 waren begin oktober al 21 klachten ingediend tegen de aanwezigheid van Zwarte Piet. Volgens Het Parool is de commotie rondom de Zwarte Pieten-discussie ontstaan bij kunstenaar Quinsy Gario. Hij verzette zich voor 2013 al een aantal jaren tegen de kleur van Zwarte Piet.

De ophef zorgde er in 2014 voor dat Gouda ervoor koos om naast de gewone Zwarte Pieten Kaas Pieten en Stroopwafel Pieten mee te laten lopen tijdens de intocht. Meppel introduceerde een jaar later de Roetvegen Piet. Maassluis maakte vorig jaar gebruik van donkerbruine Pieten. Met welke Pieten Dokkum dit jaar komt zullen we morgen moeten afwachten. 

Social media

De Zwarte Pieten-discussie maakt veel los op social media. De meningen over of Zwarte Piet moet blijven of plaats moet maken voor andere Pieten zijn erg verdeeld. Naast dat activisten speciale anti-Zwarte Piet Facebookpagina’s en Twitteraccounts aanmaken, worden er ook grappen over de discussie gemaakt.

Maar hoe komt het toch dat social media bij een onderwerp als de pietendiscussie zo’n belangrijke rol speelt? Dit komt vooral door de snelheid van de verspreiding van berichten. Binnen enkele seconden kan iedereen op de wereld berichten online lezen. Of je nou nieuws uit Japan of de Verenigde Staten wilt volgen, internet maakt het mogelijk om vanaf elke plek berichtgeving mee te krijgen. Hierdoor is het makkelijk om een groot bereik te genereren en veel volgers met je mee te krijgen.

Daarnaast maakt men gebruik van social media om te proberen anderen van gedachten te laten veranderen of juist om je steun te betuigen over een bepaald onderwerp, volgens TTM Communicatie. Tevens heb je  een groep actieve social media gebruikers die dingen delen voor de aandacht of zich betrokken willen voelen bij een standpunt. Deze beredeneringen passen wat mij betreft goed in het rijtje waarom de Zwarte Pieten-discussie voor zoveel ophef zorgt op social media. Tegenstanders van Zwarte Piet willen graag anderen overtuigen van hun standpunt, volgers met hen meekrijgen. Mensen die zich kunnen identificeren met deze groep maken het online kenbaar door berichten te delen. 

Ik vind het jammer dat een online medium ervoor kan zorgen dat een eeuwenoude traditie ineens onder vuur ligt. De ophef op social media heeft er zelfs voor gezorgd dat de traditionele media ook aandacht aan ging besteden aan de Zwarte Pieten-discussie en dat er op bestuursniveau over wordt gesproken. Had jij je 10 jaar geleden kunnen voorstellen dat internet zo’n grote invloed kon hebben?

 

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!