Kamelia Boon HZ University of Applied Sciences 16 juli 2019

Het afgelopen semester heb ik les gehad over crisiscommunicatie en de lessen die ik heb geleerd wil ik de komende maanden graag met jullie delen. Want hoe ga je nou om met een crisis? Waar moet je allemaal rekening mee houden? En hoe zit het met woordvoering? Dit komt de komende maanden allemaal aan bod, maar het is natuurlijk ook belangrijk om te weten of iets een issue of een crisis is. Daarom in deze blog: het verschil tussen een issue en een crisis, maar ook hoe je een issue het beste aan kunt pakken.

Crisiscommunicatie

Bron: www.wakkerdier.nl

Quiz

Voordat ik uit ga leggen wat een issue en een crisis is, ben ik benieuwd naar wat jullie al weten. Daarom heb ik hieronder een paar voorbeelden van zowel issues als een crisis neergezet. Welke van de onderstaande voorbeelden vind je een issue en wat vind je een crisis? De antwoorden vind je onderaan deze blog.

  1. Vluchtelingen in Nederland
  2. Damschreeuwer tijdens Dodenherdenking
  3. Er ontstaat brand in een hotel en de gasten moeten meteen geëvacueerd worden
  4. Vier mensen vallen in het water na omvallen kranen in Krimpen aan den IJssel
  5. Plofkip
  6. Fipronil in eieren
  7. De zorgkosten gaan omhoog

Issue

Bij alle bovengenoemde voorbeelden is het duidelijk dat het om een probleem gaat, alhoewel de problemen wel van elkaar verschillen.

Bij een issue heb je het probleem al ver van te voren aan zien komen. Dit kan omdat er veel over gepraat wordt in de media, maar dat kan ook gebeuren via social media. Jij als social mediagebruiker kunt dus ook een issue aanwakkeren. Bij een issue zijn er voor- en tegenstanders. Issues zijn meestal langlopende processen die zo nu en dan naar boven kunnen komen, zoals de langdurige discussie over de plofkip of zwarte piet.

Crisis

Een crisis daarentegen, is een situatie die opeens ontstaat. Hierbij ontstaat onmiddellijk ongewilde chaos, wanorde en paniek. Vaak zijn de effecten van een crisis groot en langdurig. Een crisis kan een maatschappelijk probleem zijn, bijvoorbeeld bij een terreuraanslag, maar dit hoeft niet per se. Wanneer er een crisis is binnen een organisatie, hoeft de maatschappelijke impact niet zo groot te zijn. Het is belangrijk om mee te leven met de getroffenen en niet in te zitten over imagoschade. Wanneer je als hoofddoel hebt om imagoschade te beperken, kan dit wel eens anders uit gaan pakken voor je bedrijf. In een volgende blog zal ik hier verder op ingaan.

Ondanks dat er een verschil is tussen een issue en een crisis, is er ook een verband. Als een issue niet strategisch en op tijd wordt aangepakt, kan het uitmonden in een crisis.

Crisiscommunicatie

Bron: Erasmus Magazine

Stappenplan managen issuemanagement

Je wilt natuurlijk niet dat een issue uitloopt op een crisis, daarom is er onderstaand stappenplan wat je kunt doorlopen. Omdat het stappenplan misschien niet duidelijk is zonder voorbeeld, heb ik er een voor je bedacht. Stel jij bent communicatieadviseur van een hogeschool en je ziet dat een van de studenten genderneutraal is en via social media klaagt over de wc’s op school die niet genderneutraal zijn. Hoe zou jij onderstaande drie stappen dan doorlopen?

  1. Welke trends en ontwikkelingen zijn er?
    – Welke trends zijn er in de branche? Waar wordt over gesproken? Dit kan zowel in de media zijn, maar ook online. – Welke veranderingen zijn er of gaan er komen?
  2. Welke zijn dan voor onze organisatie relevant?
    – Welke trends en ontwikkelingen zijn van belang voor jouw organisatie? Waar moet je op gaan inspelen?
    – Wat als je dat niet doet?
  3. Hoe kun je hier als organisatie op inspelen?
    – Welke stappen moet je ondernemen om op deze trends en ontwikkelingen in te spelen?
  4. Implementatie
    – Het uitvoeren van de bedachte stappen
  5. Meten en evalueren
    – Meten wat de uitgevoerde stappen voor effect hebben gehad en evalueren hoe het proces is verlopen en wat de publieke opinie ervan vindt.

Wat je ziet is dat er veel aandacht wordt besteed aan genderneutraliteit. Veel merken spelen hier nu ook op in. Kortom: er is veel aandacht voor. Het is belangrijk om te kijken of de trends en ontwikkelingen voor jouw organisatie ook van belang zijn. In de case gaat het om een hogeschool, maar niet alle hogescholen zijn hetzelfde. Iedereen heeft een andere visie en belangen. Wat denk jij dat ze bij jou op school voor kiezen? Waarom zouden ze erop inspelen? En als ze dat doen, wat moet er dan allemaal gebeuren? Of waarom kiezen ze om geen genderneutrale wc’s te plaatsen?

Ik hoop dat je nu het verschil weet tussen een issue en een crisis en dat je duidelijk is geworden waarom het belangrijk is om een issue niet links te laten liggen. Mocht je dit nou interessant vinden, dan raad ik je aan om deze serie in de gaten te houden. De volgende keer zal ik namelijk ingaan op de basisbeginselen van crisiscommunicatie.

Antwoorden quiz: 1.Issue 2. Crisis 3. Crisis 4. Crisis 5. Issue 6. Crisis 7. Issue

Deze blog is geschreven in samenwerking met Jolanda Le, Mathias Koeman en Rebecca Zock.

Reacties zijn gesloten.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Kamelia

Mijn naam is Kamelia Boon. Ik ben een vierdejaars communicatiestudente die bekend staat om haar creativiteit, spontaniteit en eerlijkheid. Mijn hart is niet alleen gestolen door het communicatievak, maar ook door eventmanagement. Plannen en organiseren, ik vind het heerlijk om te doen! Vanaf dat ik kon schrijven had ik altijd al pen en papier bij de hand. Vroeger produceerde ik gedichtjes, vandaag de dag schrijf ik blogs over studiegerelateerde onderwerpen en het communicatievak.

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!