Sandra Post Erasmus Universiteit 4 oktober 2018

Met de nieuwe AVG-wet is het de bedoeling dat onze privacy in de Europese Unie beter wordt gewaarborgd. Dit maakt verschil voor de gegevens due bedrijven over en van ons hebben. Zo kunnen we deze gegevens nu inzien en laten verwijderen, maar ook kunnen we bepalen welke gegevens er in eerste instantie over ons worden opgeslagen. 

camera's verminderen privacy

De realiteit is echter dat veel bedrijven nog niet genoeg voldoen aan de eisen van de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) en dat het voor veel mensen onduidelijk is hoe het precies zit met hun privacy op het internet. Wat weten bedrijven over jou? Wat doen ze met die informatie?

Bij de AVG-wet draait het om persoonsgegevens. Persoonsgegevens worden in de nieuwe wet gedefinieerd als elke vorm van data die direct of indirect – dus met behulp van andere data – gelinkt kan worden aan een persoon. Of er sprake is van een persoonsgegeven dat valt onder de AVG, hangt af van de context. Sommige informatie is op zichzelf geen persoonsgegeven, zoals een adres. Wanneer het bedrijf ook een naam of e-mailadres aan dit adres kan linken, wordt het adres automatisch een persoonsgegeven. Het kan namelijk (indirect) gelinkt worden aan een specifiek persoon./

Het dalende vertrouwen in privacy op social media

Uit onderzoek van het onderzoeksbureau ‘Newcom’ naar het social mediagebruik van Nederlanders in 2018 is gebleken dat 56 procent van de Nederlanders zich zorgen maakt over hun gegevens, 57 procent weet niet of social media te vertrouwen zijn en maar 19 procent van de Nederlanders heeft (zeer) veel vertrouwen in social media. Dit betekent dat veel mensen sceptisch zijn over hun privacy op internet, zelfs nu de AVG-wet in werking is getreden.

persoon op social media via telefoon

Maar, is het niet onze eigen schuld dat al die bedrijven zoveel gegevens over ons hebben? Zeker met de AVG moeten bedrijven overal toestemming voor vragen. Officieel zijn cookiewalls niet meer toegestaan. Elke website zou beschikbaar moeten zijn, ook wanneer je de cookies weigert. En of we een website vertrouwen en een account aanmaken, welke gegevens we invullen, dat is toch onze eigen keuze?

De gegevens die we zelf opgeven

Wanneer bedrijven een goede reden hebben om bepaalde gegevens van ons te vragen voor het gebruik van hun service, kun je niet anders dan hiermee instemmen. Zo moet bol.com wel jouw adres weten als je wilt dat ze het thuis bezorgen. En ook is het voor veel bedrijven logisch om jouw e-mailadres te hebben om contact met jou te kunnen houden over belangrijke zaken gerelateerd aan hun service of diensten.

Maar er zijn ook genoeg websites die jou de optie geven om meer informatie in te vullen wanneer jij dit zelf wilt. Websites stimuleren je vaak, na het aanmaken van een account, om je profiel uit te breiden met zoveel mogelijk informatie over je hobby’s, interesses, beroep, adres, telefoonnummer, et cetera. Dit gebeurt vooral bij social mediawebsites zoals Facebook, Instagram of Twitter.

Laten we het even bij social media houden. We beslissen zelf welke berichten wij online plaatsen en met wie wij het delen. Ook besluiten wij zelf om ons adres op te geven om mensen in de buurt te vinden, terwijl jij die mensen ook makkelijk zelf zou kunnen vinden door middel van de zoekfunctie.

Ook vullen wij zelf onze interesses en hobby’s in om mensen te vinden die dezelfde dingen leuk vinden. Het is zelfs logisch dat we het leuk vinden om mensen met vergelijkbare of dezelfde interesses te ontmoeten. Maar mogen we dan echt zo verontwaardigd zijn als bedrijven deze informatie opslaan en gebruiken? Geven wij hen daar niet toestemming voor?

Kritisch zijn is de beste verdediging

Met de nieuwe AVG-wet zijn er veel mensen geweest die hun gegevens van een bedrijf hebben opgevraagd om in te zien hoeveel data er is opgeslagen. Vervolgens zijn we geshockeerd wanneer we erachter komen hoeveel data dit werkelijk is. Best gek. aangezien we een groot deel van deze informatie toch echt zelf vrijwillig hebben opgegeven ter verbetering van de service.

Met de nieuwe AVG-wet is het nu op veel websites makkelijker om cookies niet toe te staan of alleen in te stemmen met de noodzakelijke cookies. Wanneer je de cookies niet accepteert, veranderen de reclames op de website en kunnen deze minder relevant zijn voor jou. In ruil daarvoor hebben bedrijven minder data die zij over jou kunnen opslaan. Persoonlijk zie ik met liefde irrelevante reclames op een website waar ik toch maar één of twee keer kom. Moeten andere websites, via mijn cookies, echt weten dat ik gisteravond stiekem een oud ‘bubble-trouble’ spelletje aan het spelen was op spele.nl? Heb ik echt behoefte aan reclames van kinderspelletjes, omdat ik één avond een nostalgiemoment had?

Bij alles op het internet zullen we altijd kritisch moeten blijven. Zo moeten we niet alleen kritisch kijken naar de bedrijven die onze informatie verwerken – zoals we nu doen – maar ook kritisch blijven naar onszelf. Uiteindelijk bepaal je namelijk toch zelf welke informatie jij geeft, wat je deelt en met wie. Kritisch zijn is waarschijnlijk de beste verdediging in de discussie tussen privacy en jouw social mediagebruik. Persoonlijk maak ik maar al te gr/aag gebruik van de knop “ik accepteer geen cookies” en wanneer bepaalde informatie niet verplicht is op een formulier, sla ik die vraag snel en makkelijk over.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Sandra

Hoi! Ik ben Sandra en ik doe International Communication and Media (IBCoM) aan de Erasmus Universiteit in het prachtige Rotterdam. De afgelopen twee jaar schreef ik met veel plezier voor ons eigen IBCoMagazine. Mensen noemen mij vaak creatief en enthousiast, maar ook originaliteit vind ik belangrijk. Tijdens mijn stage leerde ik veel over online marketing en ik hoop tijdens mijn uitwisseling veel te leren over politieke communicatie. Via Studentmind wil ik mijn passie voor schrijven met jullie kunnen delen en verbeteren. Ik wens je veel plezier met het lezen en hopelijk vind je het net zo interessant als ik!

Meer blogs van Sandra

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!