Laura van Kouwen Windesheim Zwolle 18 oktober 2017

Zoals jullie al in mijn vorige blog hebben gelezen, schrijf ik over de kleurentheorie: wat betekenen kleuren en hoe passen bedrijven ze toe in hun logo’s? Kleuren hebben namelijk een grote invloed op de profilering van een bedrijf en het aantrekken van de doelgroepen. In mijn vorige blog heb ik de kleuren rood, groen en blauw behandeld. In deze blog, deel 2, behandel ik de kleuren geel, oranje en paars. Ik leg uit wat de kleuren betekenen en leg verbanden met bedrijven die de desbetreffende kleur gebruiken in hun logo. 

Kleurentheorie: Geel

De kleur geel is een van de meest lichte en opvallende kleuren uit het kleurenschema. Daarom wordt geel ook vaak gebruikt in reclames. Geel wordt vaak geassocieerd met licht, zon, warmte en vrolijkheid. Geel heeft de volgende karakteristieken:

  • Wijsheid
  • Intelligentie
  • Creativiteit
  • Fantasie
  • Groot denkvermogen

Bedrijven zoals McDonalds, Jumbo en NS gebruiken de kleur geel in hun logo’s. Stiekem denk ik dat de NS met opzet de kleur geel heeft gekozen om een balans te maken met de hoeveelheid vertragingen en boze reizigers, maar laten wij dat meer als een onderonsje houden. De keuze van McDonals vind ik dan wel weer sterk: de combinatie van rood en geel. De profilering van McDonalds hangt al snel samen met geluk en vrolijkheid, dus de kleur geel past daar goed bij. Plus de kleur rood, wat honger opwekt, is ook een slimme keuze.

 

Kleurentheorie: Oranje

De kleur oranje is natuurlijk de kleur van Nederland. We associëren oranje al snel met het Nederlands Elftal en het koningshuis. Oranje wordt gezien als de kleur van geluk, energie en blijdschap. De kleur oranje wordt ook veel gebruikt voor banken, of bedrijven met kinderen als doelgroep (denk aan Nickelodeon). Oranje heeft de volgende karakteristieken:

  • Innovatie
  • Vernieuwing
  • Modern
  • Creativiteit

Bedrijven zoals de KNVB, Fanta en Soundcloud gebruiken oranje in hun logo’s. De keuze van KNVB vind ik uiteraard slim, omdat het logo het Nederlandse gevoel van oranje oproept. Fanta is ook een bedrijf die zich richt op de jongere doelgroepen, waardoor oranje perfect bij het logo en de profilering van Fanta past.

Kleurentheorie: Paars

Tot slot hebben wij de kleur paars: de warmste kleur van de koele kleuren. De kleur paars wordt vaak gebruikt in het onderwijs of in logo’s van luxe merken en producten. Creativiteit hoort ook in het lijstje van paars. Schilders gebruiken namelijk vaak deze kleur in hun tekeningen of schilderijen. Ook wordt paars als een spirituele kleur gezien. Mensen die mediteren hebben vaak een paarse (edel)steen in hun omgeving. Paars heeft de volgende karakteristieken:

  • Luxe en rijkdom
  • Religie
  • Spiritualiteit
  • Sensualiteit
  • Gezondheid

Bedrijven zoals Whiskas, Hallmark en Andrélon gebruiken de kleur paars. Je ziet vaak in de reclames van Whiskas dat ze het eten van de kat heel luxe en sensueel over laten brengen. Sensualiteit en kattenvoedsel kan ik zelf nog niet zo goed begrijpen, maar luxe straalt het wel uit. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Andrélon. De wat luxere haarproducten kunnen gebruikt worden voor elk haartype om ze er zo gezond uit te laten zien.

 

Conclusie

Zo zie je maar dat kleuren veel invloed op ons kunnen hebben: misschien wel meer dan jij denkt. Het is ook zeker een aanrader om eens goed te kijken naar kleuren als je bijvoorbeeld zelf een logo wilt maken. Passen de kleuren wel goed bij het imago of de doelgroepen van het bedrijf? Hopelijk hebben mijn blogs je een helpend handje gegeven bij het uitkiezen van kleuren. Hebben jullie er wel eens over nagedacht? Vinden jullie het interessant? Laat het mij weten!

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Laura

Hi! Ik ben Laura van Kouwen, ik ben 21 jaar en ik zit in mijn afstudeerjaar van mijn opleiding Communicatie aan Hogeschool Windesheim in Zwolle. Ik schrijf voornamelijk over content, technologie, psychologie, vormgeving en branding. Ik ben daarnaast niet bang om het over controversiële onderwerpen te hebben in mijn blogs. Naast het bloggen is dansen een uit-de-hand-gelopen hobby van mij geworden waar ik wekelijks flink wat uren aan besteed.

Meer blogs van Laura

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!