Laura van Kouwen Windesheim Zwolle 18 september 2017

Kleuren zijn van grote invloed op de uitstraling van een bedrijf en het aantrekken van de doelgroepen. Velen staan hier niet bij stil, maar wij als communicatie- en marketingspecialisten (in opleiding) zijn ons hier wel bewust van, toch? Niet helemaal? Dat geeft niks! In deze blog ga ik namelijk de kleurentheorie behandelen. Ik loop drie kleuren langs, namelijk rood, groen en blauw. Daarbij leg ik uit wat ze betekenen. Tot slot leg ik verbanden tussen bedrijven en de desbetreffende kleur die zij in hun logo’s hebben verwerkt. 

Kleurentheorie: ROOD

Wij, als mensen, reageren heel snel op de kleur rood. De kleur rood wordt vaak gebruikt voor het afgeven van signalen. Denk hierbij aan verkeerslichten of verkeersborden. Rood heeft de volgende karakteristieken:

  • Warmte
  • Gevaar
  • Kracht
  • Agressie
  • Leiderschap
  • Honger

Bedrijven zoals C1000, Coca Cola en KFC gebruiken allemaal rood in hun logo. Rood roept namelijk gek genoeg honger op. Dit blijkt namelijk uit een observatietest van professor Brian Wansink. Uit de observaties bleek dat baby’s sneller honger krijgen wanneer de kleur rood in hun nabije omgeving te zien was. Een slimme zet van deze ondernemingen om rood te gebruiken om zo de mensen eerder naar hen toe te trekken!

Kleurentheorie: GROEN

De kleur groen geeft ons rust en werkt kalmerend. De kleur groen wordt ook vaak in verband gebracht met de natuur. Groen staat daarbij ook voor veiligheid. Daarom wordt groen bijvoorbeeld gebruikt bij stoplichten en andere (verkeers-)borden. Groen heeft de volgende karakteristieken:

  • Groei
  • Rust
  • Duurzaamheid
  • Leven
  • Natuur
  • Vertrouwen

Bedrijven zoals Wecycle en Animal Planet gebruiken de kleur groen in hun logo waarmee zij de eigenschappen duurzaamheid en natuur uitstralen. Maar ook bedrijven zoals Android en Starbucks maken gebruik van de kleur groen. Het opwekken van vertrouwen en rust kan hierbij een rol spelen bij de keuze van Android en Starbucks.

Kleurentheorie: BLAUW

De kleur blauw staat voor succes, loyaliteit en kalmte. Omdat blauw als een neutrale kleur beschouwd wordt, wordt blauw gebruikt bij pictogrammen, verkeersborden en openbare meldingen. Blauw heeft de volgende karakteristieken:

  • Zakelijk
  • Kalmte
  • Geloof en vertrouwen
  • Professioneel
  • Begrip

Bedrijven zoals HP, Albert Heijn, Unilever en Rijksoverheid gebruiken de kleur blauw in hun logo. Vertrouwen, begrip en loyaliteit zijn de kenmerken waar op ingespeeld kunnen worden door de kleur blauw in het logo te gebruiken.

  

Conclusie

Zo zie je maar dat kleuren meer invloed op ons hebben dan je denkt. Ik vind dit zelf een super interessant onderwerp, zeker omdat veel bedrijven meer onbewust dan bewust met kleuren omgaan in hun logo’s en/of huisstijl. Hier zou toch wat meer aandacht aan geschonken moeten worden, vind ik. Je kan met het kiezen van de juiste kleur(en) de klant beïnvloeden zoals jij wilt! Daarom probeer ik met deze blog een steentje bij te dragen aan o.a. de startende ondernemers die niet goed uitkomen met de kleuren van het logo. In mijn volgende blog ga ik de kleuren geel, oranje en paars in het licht zetten. Dus houd Studentmind in de gaten!

Wil je meer lezen over gedragsbeïnvloeding? Lees dan de blog van Sanne van der Poel!

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Laura

Hi! Ik ben Laura van Kouwen, ik ben 21 jaar en ik zit in mijn afstudeerjaar van mijn opleiding Communicatie aan Hogeschool Windesheim in Zwolle. Ik schrijf voornamelijk over content, technologie, psychologie, vormgeving en branding. Ik ben daarnaast niet bang om het over controversiële onderwerpen te hebben in mijn blogs. Naast het bloggen is dansen een uit-de-hand-gelopen hobby van mij geworden waar ik wekelijks flink wat uren aan besteed.

Meer blogs van Laura

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!