Sandra Post Erasmus Universiteit 27 augustus 2018

Soms heb je gewoon heel veel te vertellen. En voordat je het weet heb je ineens een lap tekst van meer dan duizend woorden. Maar is dat wel slim? Zien mensen niet liever korte stukken die ze makkelijk even tussendoor kunnen doorlezen? Een lang artikel geeft je meer ruimte om verschillende synoniemen te gebruiken. Maar een kort artikel verlaagt de drempel om een artikel te lezen wanneer mensen eigenlijk weinig tijd hebben. Dus welke strategie is nu het beste als je SEO optimalisatie wilt bereiken in je content marketing?

De voordelen van korte teksten

Tegenwoordig heeft iedereen het druk in het dagelijks leven. Tijd voor lange diepgaande artikelen hebben we maar weinig en hierom kunnen we maar enkele lange artikelen lezen elke week. Veel mensen zoeken hierom naar korte content. Een duidelijke samenvatting van alle informatie die we nodig hebben om een antwoord te krijgen op onze vraag. Wanneer je snel en makkelijk tot je punt kunt komen, voegt dit veel waarde toe aan je artikel. Je stuk zal hoogstwaarschijnlijk minder SEO trefwoorden bevatten dan een langer artikel, maar Google zal wel doorhebben dat jou bescheiden artikel precies het antwoord geeft op de vraag die mensen stellen aan Google.

Het gaat immers tegenwoordig niet alleen meer om de juiste trefwoorden. Een artikel, blog of pagina wordt hoger genoteerd in Google wanneer de zoekmachine het idee heeft dat de tekst relevant is voor de gebruiker. Kun jij met weinig woorden snel een antwoord geven, dan is dit veel meer waard dan een lang artikel waar iemand niet de juiste informatie in kan vinden. Daarnaast zijn korte stukken veel sneller geschreven en vereisen deze veel minder tijd aan research. Dit zorgt ervoor dat jij in de tijd dat je een lang, interessant en diepgaand artikel schrijft, tegelijkertijd 5 korte maar krachtige stukken kan schrijven. Sommige marketeers stellen zelfs dat wanneer je vijf sterke SEO geoptimaliseerde artikelen produceert, je waarschijnlijk net zoveel bereikt als wanneer je één lang SEO geoptimaliseerd artikel publiceert.

De voordelen van lange teksten

Natuurlijk zitten er ook een aantal voordelen aan langere artikelen. Het is zo logisch dat het bijna niet gezegd hoeft te worden. In lange artikelen kun je natuurlijk veel meer SEO trefwoorden en synoniemen opnemen om zo te garanderen dat Google jou content oppikt en bovenaan plaatst. Hoe mensen hun vraag ook intypen in Google, ergens in jouw artikel kun je wel dezelfde woorden vinden. Maar vergeet hierbij niet dat lange content ook meer tijd kost. Er zit namelijk aardig wat tijd in het researchen van alle informatie die je soms nodig hebt!

Net zoals bij korte artikelen zal je lange tekst relevant moeten zijn aan de zoekopdracht. Wanneer Google, of een andere zoekmachine, merkt dat veel mensen na het bezoeken van jouw site nog steeds door zoeken naar een antwoord, gaat de zoekmachine ervan uit dat jouw artikel dus niet de juiste relevante informatie biedt. Dit kan er al snel voor zorgen dat je artikel verdwijnt naar de donkere hoekjes van Google, zoals pagina 2 of zelfs nog verder.

Wel is bewezen dat een goedgeschreven lang artikel via social media veel meer wordt gedeeld en wordt ‘geliket’ dan een kort artikel. Dit komt vaak doordat lange artikelen meer informatie bieden en hierdoor meer diepgaand zijn. Het aantal mensen dat je artikel deelt kan enorme impact hebben op de ranking van je pagina in zoekmachines. Vele zoekmachines beoordelen artikelen namelijk op drie punten: Deskundigheid, Autoriteit en Betrouwbaarheid. En alle drie gaan omhoog wanneer mensen jouw content goed genoeg vinden om het te delen!

Conclusie: het hangt ervan af

Het hangt er eigenlijk vanaf wat jij graag wilt doen met jouw blog. Zowel lange als korte stukken tekst kunnen hun voordelen hebben wanneer het aankomt op SEO optimalisatie voor je content marketing strategie. Sommige blog websites willen graag elke dag hun lezers een update geven over iets belangrijks, informatiefs of gewoon iets grappigs. In dat geval is lange content onmogelijk om bij te houden. Simpelweg omdat het te veel tijd kost. In dezelfde tijd dat jij een lang, goedgeschreven stuk kan maken met perfecte SEO optimalisatie en de juiste keywords voor Google, kan je ook vijf andere korte stukken schrijven die hoogstwaarschijnlijk samen net zoveel SEO waarde opleveren als dat ene lange stuk.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar lange artikelen, omdat deze artikelen meer gedeeld en ‘geliket’ worden. Engagement met een artikel kan je SEO strategie ook ten goede komen, aangezien Google je artikel dan zal oppakken als relevant of interessant. Maar bij elk lang artikel dat ik schrijf lees ik het aan het eind door om de inhoud te controleren. Je wilt niet dat je zoveel aan het schrijven bent, maar dat meer dan de helft niet relevant of overbodig is. Zoals ik al zei ligt de kracht van korte content in de relevantie van de tekst en de waarde van de informatie. Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar lange content, moeten we altijd blijven focussen op de kwaliteit. Merk je dat je op den duur dezelfde informatie herhaalt met andere woorden? Stop dan.

Zoekmachine optimalisatie blijft een lastig iets. Zeker omdat de beste tactieken blijven veranderen door de tijd. De beste tip is om te experimenteren. Of je nu voor lange of korte artikelen kiest, zorg ervoor dat je weet waar je het over hebt. Uiteindelijk gaat het er meer om wat je vertelt en hoe je het vertelt, dan hoe veel woorden je ervoor nodig hebt.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Sandra

Hoi! Ik ben Sandra en ik doe International Communication and Media (IBCoM) aan de Erasmus Universiteit in het prachtige Rotterdam. De afgelopen twee jaar schreef ik met veel plezier voor ons eigen IBCoMagazine. Mensen noemen mij vaak creatief en enthousiast, maar ook originaliteit vind ik belangrijk. Tijdens mijn stage leerde ik veel over online marketing en ik hoop tijdens mijn uitwisseling veel te leren over politieke communicatie. Via Studentmind wil ik mijn passie voor schrijven met jullie kunnen delen en verbeteren. Ik wens je veel plezier met het lezen en hopelijk vind je het net zo interessant als ik!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!