Bregje Stukje Windesheim Zwolle 1 maart 2019

Ik weet het nog goed, bijna een jaar geleden toen ik voor het eerst voor Studentmind een blog schreef. De maand januari waarin we het woord ‘koud’ dagelijks hoorden en de maand waarin ik van Rotterdam weer terug ging verhuizen naar Hoogeveen om het nieuwe semester op Hogeschool Windesheim in te gaan. Op dit moment schrijf ik jammer genoeg alweer mijn laatste blog voor Studentmind, maar ik weet nog goed hoe ik de eerste keer zat te worstelen met het schrijven van een goed en overtuigend verhaal. Dit semester volg ik het vak ‘persuasieve communicatie’ waarbij ‘overtuigen’ centraal staat. Hiermee wil ik jullie graag het schrijven van een verhaal makkelijker maken met relevante tips; want hoe match je écht met je lezers?

Wat is persuasieve communicatie?

Bij persuasieve communicatie probeer je de houding van de lezer of luisteraar te veranderen door middel van de inhoud van de boodschap. Denk aan reclame op de televisie of een debat. Na het zien of horen hiervan kan de houding van de lezer of luisteraar verandert zijn. Dit geldt dus bijvoorbeeld ook bij het schrijven van een blog. Je vertelt een goed verhaal over een relevant marketing- of communicatieonderwerp en je wilt daarmee de lezers overtuigen om van gedachten te veranderen of om jouw tips mee te nemen en te gebruiken. Er zijn hierbij vele wegen die naar Rome leiden, maar in deze blog licht ik graag één analyse toe die jou kan helpen bij het schrijven van een overtuigend verhaal.

Het gaat hier om een vooranalyse. Deze schrijf je voordat je begint met het schrijven van je verhaal. Dit is één van de vele mogelijkheden bij persuasieve communicatie die helpen om je verhaal overtuigend(er) te maken. Het helpt je om bewuster te zijn van je doelgroep, onderwerp, relevantie, overtuigingskracht en de daadwerkelijke inhoud van je blog. Kruip als het ware in de huid van je lezer en probeer te denken, te voelen en te luisteren zoals de lezer dat doet. Dit heet het ‘dubbel perspectief’ en laat zien hoe goed jouw verhaal matcht met je lezers.

Stap 1: ken jezelf en je publiek

Breng bij de eerste stap jezelf en je publiek in kaart. Beschrijf jouw eigen rol, functie en hoedanigheid tegenover de lezers van je verhaal. Maak helder waarom, wat en aan wie je het verhaal schrijft en binnen welke voorwaarden. Beschrijf daarna wat je al weet van je publiek: bijvoorbeeld om hoeveel mensen het gaat, wat je relatie tot hen is, wat hun achtergrond is en of het homogeen of heterogeen publiek is. Kijk daarna welke overeenkomsten je hebt met deze lezers, zoals opleiding en leeftijd. Ken je de lezers niet of heb je geen idee van je publiek? Doe dan eerst een onderzoek. Doe bijvoorbeeld deskresearch naar je lezers via social media.

Stap 2: doel, gewenste indruk, inhoud, opbouw, toon, stijl en vorm

Bij het doel gaat het erom welk doel jij hebt met je verhaal en welk doel je publiek heeft bij het lezen van je verhaal. Wanneer de lezer zich niet kan vinden in jouw verhaal, ontstaat er wellicht teleurstelling in zijn of haar verwachting en komt je boodschap niet over. Vraag je daarom af wat jouw doelen zijn en waarom het publiek jouw verhaal leest. Daarna ga je over op het matchen van gewenste indruk. Wat voor indruk wil je bij je lezers achterlaten en welk beeld heeft de lezer van jou? Als dit bepaald is, volgt de match van inhoud: wat wil je vertellen en wat wil je publiek wel of niet lezen?

Daarbij is structuur ook erg belangrijk, want hoe loopt de opbouw van je verhaal, wat heeft jouw voorkeur en wat is het meest logische en aantrekkelijke voor je lezers? Kijk hierbij ook wat jouw stijl is van schrijven en wat je lezers verwachten van jouw stijl en toon in het verhaal. Als laatste kijk je welke randvoorwaarden er zijn vastgesteld door de opdrachtgever (Studentmind bijvoorbeeld ;)) en wat het publiek vindt van de vorm- en randvoorwaarden.

Stap 3: inventariseer weerstand en welwillendheid

Wanneer je bovenstaande stappen doorlopen hebt, zie je waar jouw (voor)kennis, houding en verwachtingen overeenkomen met jouw lezers. Op deze manier word je bewuster van je verhaal en weet je waar je op matcht met je lezers. Zorg er dus voor dat je goed bent afgestemd op je lezers. Hiermee stem je ook de welwillendheid van de lezer. Uit psychologisch onderzoek blijkt namelijk dat mensen meer aannemen van mensen met wie ze overeenstemming voelen (Braas, Van der Geest, & De Schepper, 2014). Bij een mismatch verlies je publiek en ontstaat er weerstand vanuit je lezers. Hierdoor staan ze minder open voor je verhaal. Geef dus extra aandacht aan de mismatches, breng met de twee W’s de weerstand omlaag en de welwillendheid omhoog!

Bovenstaande analyse heb ik ook toegepast op één van mijn blogs en het hielp me oprecht om makkelijker een blog te schrijven.  Ik denk dat het vooral handig is als je net begint met bloggen/schrijven of als je een leuk onderwerp hebt, maar nog niet helemaal weet waar je naartoe wilt. Ik zou zeggen: probeer het uit en ervaar zelf of deze analyse jou kan helpen bij het schrijven van een overtuigende verhaal.

En, is dit een match of een mismatch?

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Bregje

Mijn naam is Bregje Stukje, studente Communicatie aan het Windesheim in Zwolle. Binnen het vakgebied Communicatie vind ik het boeiend om te leren hoe je op de juiste manier informatie kunt overbrengen; via storytelling, blog, vlog, nieuwsbrief, noem maar op. Dit studiejaar mag ik afstuderen wat ik super spannend vind, maar waar ik tegelijkertijd erg naar uit kijk. Buiten school sta ik regelmatig in de sportschool of ben ik te vinden in een goede koffietent. Studentmind geeft mij de kans om mijn schrijfskills te verbeteren en kennis op te doen en over te brengen op het gebied van marketing en communicatie!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!