Rose van den Hoven Hogeschool van Rotterdam 19 juli 2018

Kort geleden werd ik geïnterviewd door een opkomend kledingmerk in Rotterdam dat meer jongeren wil bereiken. Een van de vragen was of ik sneller geneigd ben om een kledingstuk te kopen via Instagram als iemand er spontaan mee op de foto staat of als er een foto is genomen van de paspop. Dat ik koos voor de eerste optie komt vast niet als verrassing en geldt waarschijnlijk voor de meeste mensen. We kijken liever naar iemand die in zijn nieuwe outfitje staat te shinen voor zo’n fel gekleurde muur of een andere fotowaardige locatie dan naar een paspop in een grauwige ruimte. Daarbij vergeten we maar even het feit dat de spontaniteit in beide foto’s ver te zoeken is. Dat we zo ondersteboven zijn van influencers is dan ook niet zo verbazingwekkend.

Influencers in overvloed

Het promoten van merken is een groot onderdeel van het werk van een influencer. Sterker nog, hiervan leven zij. In het interview werd er aan mij gevraagd of ik influencers volg en daarop antwoordde ik met nee, althans nagenoeg niet. Geen Anna Nooshin of Monica Geuze-praktijken in ieder geval. Vanaf dat moment ging ik erover nadenken, waarom volg ik geen influencers? Ik scroll heus wel eens door de accounts van verschillende grote namen, maar toch klik ik niet op die volg-button. Tegenwoordig zijn er influencers in alle soorten maten. Je kunt geen social mediakanaal openen of je wordt ermee dood gegooid. Misschien is het een combinatie van de grote hoeveelheid influencers en het perfecte leventje dat door iedereen op social media wordt getoond dat het niet geloofwaardig op mij overkomt.

Gek eigenlijk, aangezien influencers juist zo afhankelijk zijn van hun geloofwaardigheid en er alles aan doen om authentiek over te komen. Voor hen is een vertrouwensband met hun publiek the key to succes. Een influencer met een beetje verstand is zich ervan bewust dat het lang duurt om een goede band op te bouwen met volgers en dat het vertrouwen met één verkeerde zet ook zo weer is verdwenen. Toch vind ik het lastig om alles maar klakkeloos aan te nemen van een influencer.

Kanteling van sociale media

Wel merk ik dat er een beweging gaande is waarin steeds meer sociale mediagebruikers transparanter worden over hun leven en het echte plaatje laten zien. Klein voorbeeld: de ‘Expectation Vs. Reality’ foto’s die steeds meer opkomen. Al die perfecte leventjes zijn niet geloofwaardig en doen bovendien ons zelfvertrouwen niet veel goeds. Uiteraard is te begrijpen dat influencers vooral the bright side of life laten zien. Ze willen immers hun volgers inspireren. Veel influencers geven hun eerlijke mening en proberen zo transparant mogelijk te blijven door alleen relevante samenwerkingen aan te gaan die bij hun passen.

Schadelijke invloed van social media

Toch ben ik van mening dat influencers geloofwaardiger worden als zij vaker een inkijkje geven in het echte leven. Dikwijls worden er flink wat kiekjes geschoten om tot die ene perfectie foto te komen, waarna die ook nog is door een reeks bewerkingsprogramma’s wordt gehaald. Het zou een enorme positieve invloed hebben op alle (jonge) jongens en meiden die overactief zijn op social media om meer inzicht te krijgen in de realiteit. Ik sta er dan ook niet raar van te kijken dat steeds meer jongeren en jongvolwassenen met depressiviteit kampen of een burn-out hebben. De volmaakte levens en schoonheidsidealen vormen geen reëel – laat staan gezond – voorbeeld.

In verschillende studies is er gekeken naar de mogelijke schadelijke invloed van het veelvuldig gebruik van sociale media op de mentale gezondheid. Zo is er al geconcludeerd dat overmatig social mediagebruik tot slaapstoornissen kan leiden en een grotere vatbaarheid voor angst en depressie. Een nieuwe studie is uitgevoerd door wetenschappers van de Pittsburgh school of Medicine aan de Universiteit van Pennsylvania. In dit onderzoek werd nagegaan of er een rechtstreekste link is tussen een toegenomen gebruik van sociale media en de ontwikkeling van depressie. De deelnemers aan het onderzoek die hun sociale media het vaakst per week checkten, hadden 2,7 keer meer kans om een depressie te ontwikkelen in vergelijking met hen die de sociale media het minst checkten – shocking!

Overhaaste conclusies

Daarentegen waarschuwen onderzoekers wel voor overhaaste conclusies rond oorzaak en gevolg. Enerzijds kan het zijn dat depressie veroorzaakt wordt door veelvuldig gebruik van social media, maar anderzijds is het ook mogelijk dat de mensen die al depressief zijn, vaker op social media zitten om hun leegte op te vullen. Sommige platforms hebben hiervoor zelfs al preventieve maatregelen ingevoerd. Zo zal Tumblr bij een zoektocht naar informatie rond de tags ‘depressie’ of ‘suicide’ een boodschap uitsturen – Alles in orde? – en links geven naar instanties die kunnen helpen.

Ondanks dat  influencers zo transparant mogelijk proberen te zijn, geloof ik dat zij met hun sterke invloed een grotere bijdrage kunnen leveren om dit fenomeen tegen te gaan. ‘’You will never influence the world by being just like it.’’

 

Hoe denk jij over de geloofwaardigheid en invloed van influencers?

Bron: GGZ

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Rose

Hi! Ik ben Rose, een derdejaars communicatiestudent aan de Hogeschool Rotterdam. Dit jaar zal ik starten met een stage bij Het Stormt en ik kan niet wachten om te zien wat de praktijk voor mij in petto heeft. Schrijven heb ik altijd al erg leuk gevonden, maar ik wilde wel een doel hebben. Dat doel heb ik inmiddels gevonden: Ik schrijf voor het platform Smartconnecting van mijn opleiding. Toen mij de kans aangeboden werd om voor Studentmind te schrijven, greep ik die direct aan. Hierdoor kan ik niet alleen mijn schrijfskills verder ontwikkelen, maar ook kan ik zo meer studenten inspireren met mijn blogs en hen net zo enthousiast maken over het communicatievakgebied als ik!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!