Redactie  24 maart 2017

Steeds vaker verschijnen er overal koppen in de krant en op social media over nieuwe media vs traditionele media. Nieuwe media neemt de boel over en doe je niet mee? Dan kan je inpakken en wegwezen. Hoe is dit tot stand gekomen en hoe kan je als bedrijf hier op inspelen?

Mix tussen offline en online

Bedrijven hebben zich nog niet zo lang op nieuwe media gestort. De offline omgeving maakt op dit moment wel plaats voor de online variant. Online en offline hebben alleen geen gouden toekomst als zij als afzonderlijke kanalen worden gebruikt. Hierom is het belangrijk om deze kanalen met elkaar te laten versmelten om de consument zo optimaal mogelijk te bedienen. Zo kan je bij veel winkels je kleding online bestellen en in de winkel om de hoek ophalen of ruilen. Dit is een mooi voorbeeld van de mix tussen offline en online. In de toekomst zullen er alleen maar meer verbanden moeten worden gemaakt tussen offline en online. Zo heeft de Kijkshop een concept gehad waar je in de fysieke winkel een product kon ervaren. Bevalt het product je? Dan kan je in de offline shop het product online bestellen. Dit concept is ook doorgevoerd door Wal-Mart.

De mix van online en offline is niet alleen terug te zien in het retaillandschap, maar ook in de mix van online en televisie. Zo wordt vaak geroepen dat Youtube de toekomst heeft en dat TV dood is. Of dat TV de toekomst heeft, maar dan wel op Youtube. Veel jongeren kijken niet veel traditionele TV meer. Zij kijken alles on demand en streamen alles wat ze willen zien. Deze trend zet zich door. Zo start Youtube op dit moment een TV dienst in Amerika.

Youtube durft te dromen

Door middel van bovengenoemde dienst, kunnen gebruikers van Youtube naar tv-zenders kijken en programma’s online opnemen. YouTube TV bundelt een aantal populaire Amerikaanse zenders zoals ABC, CBS, FOX, NBC en sportzender ESPN. Deze zenders kunnen Amerikaanse consumenten voor 35 dollar per maand bekijken op alle apparaten waar Youtube op werkt. Tv kijken is in Amerika duurder dan in Nederland. In Amerika betaal je namelijk per tv-zender in plaats van een alles in één pakket zoals in Nederland.

Youtube is niet de enige die de plek van TV op het spel zet. Natuurlijk ook Netflix: een enorm succesverhaal vanuit Amerika dat steeds meer haar plek inneemt in Nederland. Zo heeft John de Mol van productiehuis Talpa eind 2016 gezegd dat hij zo snel mogelijk TV-programma’s wil gaan leveren aan Netflix. Dit gebeurt op dit moment al bij Videoland. Veel Nederlandse series zoals de Familie Kruys en de Zwarte Tulp zijn al veel eerder te bekijken via Videoland, nog voordat ze op TV verschijnen.

Merken x Influencers

Bedrijven en merken blijven het lastig vinden om met de stroom van nieuwe media mee te gaan. Daarom proberen merken voet aan de grond te krijgen door zelf sociale content te creëren. Aangezien dit best lastig is, wordt vaak de hulp van social influencers ingeroepen. Dit zijn veelal jongere mensen die veel volgers hebben en een hoge betrokkenheid op hun kanaal. Deze kruising gebeurt vooral met social influencers die bekend zijn van het platform Youtube. Op dit moment gebruiken zo’n 6.8 miljoen Nederlanders Youtube. Het aantal uur dat mensen naar video’s kijken op Youtube is de snelste groei van de afgelopen twee jaar. Dit is met zo’n 60% gestegen.

Er zijn nog maar weinig merken die Youtube goed weten te gebruiken voor het opbouwen van een community zoals vloggers dat doen. Daarom worden influencers ingezet om merken te promoten, zoals Wehkamp en Opel. Zo werkt Opel bijvoorbeeld samen met Mascha Feoktistova van beautygloss/vloggloss. Zij rijdt in een Opel ADAM en maakt hier ook graag reclame voor. Dit in de vorm van vlogs en reclamecampagnes via social media en TV.

Wordt vervolgd…

Zelf vind ik deze ontwikkelingen enorm interessant. Dit komt natuurlijk ook doordat ik een studie volg die gericht is op de veranderingen binnen en buiten het retaillandschap. Je beseft het misschien niet altijd, maar offline en online zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. En in plaats van deze twee te zien als tegenstanders, zouden deze beter samen ingezet kunnen worden om processen te optimaliseren en hiermee de klant beter te bedienen in haar behoeften. Ik ben dus enorm benieuwd naar hoe deze zaken zich verder gaan ontwikkelen en zal deze op de voet blijven volgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Redactie

Redactie

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!