Sandra Buitendijk Erasmus Universiteit 17 mei 2019

Trappen die geschilderd zijn als de toetsen van piano’s die geluid maken als je erop gaat staan. De beroemde prullenbak Holle Bolle Gijs in de Efteling die ‘dank u’ zegt zodra je er afval in gooit. En een tekening van een vlieg in het urinoir zodat mannen beter richten. Het zijn slechts enkele, bekende voorbeelden van nudging.

Nudging

 

Wat is nudging?

Het woord nudging ken je misschien niet, maar ik weet zeker dat jij dit verschijnsel in het dagelijks leven vaak tegenkomt. Thaler en Sunstein zijn de bedenkers van deze techniek. Zij omschrijven een nudge als een verandering in de omgeving waarin de keuze plaatsvindt om de keuze onbewust te beïnvloeden. Een nudge richt zich dus op de context van de keuze. Een belangrijk kenmerk van een nudge is dat het geen keuzeopties verbiedt of verandert.

Nudging voor maatschappelijk belang

De overheid maakt veel gebruik van nudging om gewenst gedrag te beïnvloeden en stimuleren. Een voorbeeld van een nudge die ingezet wordt door de overheid, zijn de afschrikkende foto’s en teksten die worden weergegeven op de pakjes van sigaretten. Het doel van deze nugde is natuurlijk dat mensen beter gaan nadenken over hun eigen gezondheid of helemaal gaan stoppen met roken.

Een tweede voorbeeld van nudging wordt beschreven in het boek Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness. Het doel van de nudge was om het energieverbruik van huishoudens te verlagen. Huishoudens kregen een lachende smiley te zien wanneer ze minder energie verbruikten dan gemiddeld. Maar huishoudens kregen een zielige smiley te zien wanneer ze meer energie verbruikten dan gemiddeld. Uiteraard wil niemand het slechter doen dan gemiddeld en wil iedereen een lachende smiley. Het resultaat van deze nudge is dat het energieverbruik behoorlijk daalde.

Hoe werkt nudging?

Mensen staan dagelijks voor veel keuzes. De meeste keuzes worden gemaakt op een snelle, automatische manier. Dit houdt in dat we een beslissing nemen zonder veel inspanning waardoor we vaak kiezen voor de meest voor de hand liggende optie. Om beslissingen te kunnen nemen maken we gebruik van vuistregels (heuristieken). Deze vuistregels zorgen ervoor dat we minder informatie meenemen in onze beslissing. Het maken van keuzes op deze manier is beïnvloedbaar. Daarom probeert de overheid mensen een duwtje in de juiste richting te geven.

Nudging kan ook online ingezet worden

Bedrijven maken ook gebruik van nudging via marketing communicatie. Bedrijven proberen de keuzecontext van mensen te beïnvloeden. Veel webshops maken gebruik van het anchoring effect. Mensen maken beslissingen op basis van de eerste beschikbare informatie. Dit wordt het referentiepunt genoemd. Webshops tonen daarom het duurste product als eerste en daarna pas de goedkopere variant. Het eerste product met de hoogste prijs vormt het referentiepunt en daardoor lijken de opties die daarna volgen veel goedkoper.

Het aanpassen van het design van een website is een tweede voorbeeld van online nudging. Dit kan de bezoekers in een bepaalde richting duwen. Dit kan door gebruik te maken van default settings. Een website kan de optie ‘ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen’ instellen als default optie in plaats van de optie ‘nee, ik wil de nieuwsbrief niet ontvangen’. De bezoekers moeten nog steeds hun e-mailadres invullen ze hebben nog steeds dezelfde keuzes. Echter steeg het aantal inschrijvingen voor de nieuwsbrief significant.

Werkt nudging altijd?

Nudging wordt tegenwoordig regelmatig toegepast maar is het altijd een goede methode om gedrag te veranderen? Het antwoord hierop is nee. Nudging is geen goede techniek wanneer mensen veel moeite doen voordat ze een beslissing nemen. Wanneer consumenten veel moeite doen voordat ze een keuze maken, maken ze geen gebruik van de vuistregels.  Dus als mensen hun beslissing goed overwegen zal een klein duwtje in de rug niet helpen. Voordat een bedrijf nudging toepast, moet het bedrijf zich eerst verdiepen in hoe haar klanten keuzes maken.

Mijn ervaring met nudging

Ondanks dat nudging niet altijd werkt, vind ik dit een goede techniek om de keuzes van consumenten te beïnvloeden. Neem bijvoorbeeld de digitale verkeersborden met smileys die langs een aantal wegen staan in Nederland. Deze borden maken mij als bestuurder veel bewuster van de toegestane snelheid. Ik vind het fijn als ik een groene / blije smiley te zien krijg omdat ik dan het gevoel krijg dat ik iets ‘goed’ doe. Daarentegen voelt de rode / treurige smiley als een straf.

 

 

Reacties zijn gesloten.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Sandra

Hoi! Ik ben Sandra Buitendijk, 22 jaar, master studente Marketing Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Momenteel versterk ik het marketingteam van MediaMarkt als product content specialist. Binnen het vakgebied vind ik social media, content marketing, PR en het optimaliseren van websites interessant en daarom ga ik me tijdens de master specialiseren in online marketing. In mijn vrije tijd ben ik vaak op het volleybalveld of bij vrienden te vinden. Ik ben Studentmindblogger geworden omdat ik mijn schrijfskills wil verbeteren, mijn interesses met jullie wil delen en zelf op de hoogte wil blijven van de allerlaatste trends!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!