Celine van den Bosch Windesheim Zwolle 3 oktober 2018

Onderzoek heeft vaak een beetje een negatief imago onder studenten. Dit merk ik best sterk binnen mijn eigen opleiding. Toch is het een onderdeel wat 100 procent bij iedere hbo-opleiding, en al helemaal op de universiteit, terugkomt tijdens projecten, stages en dergelijke. Hoe pak jij dit aan? in deze blog wil ik je meenemen op mijn ontdekkingstocht naar het doen van onderzoek. 

Stageonderzoek doen student

Tijdens mijn stage in leerjaar twee van de opleiding Communicatie moest ik een onderzoek uitvoeren van honderd uur. Dit moest gaan om een intern ‘onderzoekje’ (zo noemden ze het, maar ik vond honderd uur heel wat toen ik dit hoorde). Maar goed, waar begin je? Het is natuurlijk nogal breed en intern onderzoek. Mijn stagebedrijf (een mbo-school) had wel een idee over het onderwerp en lichtte dit toe. Er moest namelijk onderzoek gedaan worden naar de kwaliteit van de voorlichting die gegeven werd aan de studenten over de overstap naar werken, doorstuderen en ondernemen na het mbo. Oké, gaan we doen!

First…

De eerste fase van je onderzoek is altijd de lastigste. Waar begin je? Het is allemaal nog vaag, je weet niet goed welke personen hierbij betrokken zijn en al dat soort zaken. Ik zeg altijd: “Begin bij het begin”. Lekker logisch, maar wel waar. Wat is het begin? Juist, bekijken wat nu het probleem is. Wanneer je je meer gaat verdiepen in het onderwerp en dus het probleem, merk je dat je vanzelf nieuwsgierig wordt naar het antwoord.

Next step

Vervolgens ga je eens kijken of er misschien al wat informatie ligt die je kan gebruiken. Welke personen zijn er bij betrokken? In mijn geval benaderde ik mensen die betrokken waren bij de voorlichtingen. Je kunt je voorstellen dat deze personen ook best benieuwd zijn wat er van hun voorlichtingen blijft hangen en wat de studenten eraan gehad hebben. Vaak konden zij mij daarom ook input geven voor de enquête die ik naar de (oud-)studenten wilde sturen over deze voorlichtingen. Top! Zo sta je er niet alleen voor. Ook leuk: je leert steeds meer mensen binnen je stagebedrijf kennen.

Enough

Pas op! Als collega’s opmerken dat je respondenten – in mijn geval (oud-)studenten – gaat mailen met de vraag om een enquête in te vullen, komen ze naar je toe. Zij zien dit vaak als een perfect moment om deze groep ook gelijk wat vragen te stellen. Gelijk hebben ze, maar past het niet helemaal binnen je onderzoek? Geef dit dan gelijk aan. Is de enquête te lang? Dan hebben je respondenten echt geen zin om deze in te vullen. Daar heb je alleen maar jezelf mee, omdat je dan minder data hebt om te gebruiken voor je onderzoek. Je mag dus best een beetje egoïstisch zijn. Het is jouw onderzoek, dus baken dit af! Neem er niet van alles bij van anderen. Dit beïnvloedt namelijk de bruikbaarheid van jouw onderzoek.

Stageonderzoek doen

Last part

Oké, de enquête is er eindelijk uit. Nu is het wachten op de resultaten! Vergeet hierbij ook niet met welke doelgroep je te maken hebt. Studenten zijn vaak druk dus stuur altijd nog even een reminder naar de mensen die de enquête nog niet ingevuld hebben. Zo heb je uiteindelijk zoveel mogelijk data voor de conclusie(s).

De data is allemaal binnen en dit moet je gaan bekijken. Hieruit kan je conclusies trekken. Zo kan er bijvoorbeeld uitkomen dat studenten graag iets meer informatie hadden gewild over het ondernemerschap of juist iets minder informatie wilden over het doorstuderen. Er kan van alles uitkomen. Dit zet je uiteindelijk om in een advies voor het bedrijf. Jij bent de professional op dit moment. Wat adviseer je de organisatie om te doen? Wees hierin niet bang. Je weet echt meer dan je denkt. Durf advies te geven. Zuig dit natuurlijk niet zomaar uit je duim, maar probeer dit te onderbouwen met iets wat in je theorieboeken staat of met een wetenschappelijk artikel. Tip: Google Scholar is een handige zoekmachine om hiervoor te gebruiken. Uiteindelijk presenteer je je advies en voilà, het onderzoek is afgerond.

Alright, ben je er nog? Onderzoek doen blijft een complex dingetje, maar ik hoop dat je er door deze blog meer zin in krijgt en het je wat houvast kan bieden. Het lijkt misschien iets saais, maar als je er eenmaal mee bezig bent, valt het reuze mee! Ik kreeg er juist veel positieve energie van, want je ontdekt dingen waar een organisatie echt iets aan kan hebben. Succes ermee! Heb je nog vragen? Brand los!

Ben jij nog op zoek naar een stageplek waar je je onderzoek uit kunt voeren? Lees dan de blog van Vera om de stageplek van je dromen te vinden!

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Celine

Hoihoi! Mijn naam is Celine van den Bosch en ik ben een derdejaars Communicatiestudente aan Hogeschool Windesheim in Zwolle. Door het schijven voor Studentmind verbeter ik mijn schrijfskills en onderscheid ik mij later van andere professionals. Mijn blogs zullen voornamelijk gaan over de weg die een student aflegt van het eerste jaar tot aan het afstuderen. Hierbij schijf ik over bijvoorbeeld mijn stage-ervaring of over mijn ervaringen met verschillende projecten. Ik wens jullie veel plezier bij het lezen van mijn blogs!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!