Bregje Stukje Windesheim Zwolle 13 maart 2018

Een (online)campagne opzetten, hoe doe je dat nu eigenlijk? Wat is het doel van je campagne, wie wil je bereiken en welke strategie ga je hiervoor inzetten? De afgelopen maand stond voor mij volledig in het teken van de gemeenteraadsverkiezingen. Vanuit school kregen mijn projectgenoot en ik namelijk de vraag om te helpen bij het opzetten van een campagne voor de gemeente Zwolle. Het doel: zoveel mogelijk jongeren activeren om naar de stembus te komen op 21 maart. We zeiden ja! Maar toen? Tja, hoe doe je dat nu eigenlijk?

 

Het project werd georganiseerd door De Nieuwe Hanze Unie, een organisatie die studenten van verschillende opleidingen en niveaus samenbrengt om overheid, onderwijs, ondernemers en onderzoekers te helpen. In dit geval draaide het dus om de overheid. De eerste kennismaking begon voor mij met een brainstormavond waarbij we met verschillende studenten talloze ideeën op tafel brachten. We hadden binnen vijf uur een plan van aanpak in elkaar gezet: dit was hoe we het gingen doen de komende tijd; op deze manier hoopten we jongeren te trekken om naar de stembus te komen. Samen met mijn projectgenoot was ik verantwoordelijk voor de contentplanning en mochten we onze creativiteit kwijt bij het bedenken van filmpjes voor de social media kanalen van de gemeente Zwolle.

Waar begin je nu echt mee?

Ten eerste kan een brainstromsessie ontzettend helpen voor de input van een campagne. Het leuke is ook om samen te komen met studenten van verschillende opleidingen, omdat iedereen weer andere ideeën kan hebben en er een andere visie op heeft. Daarna is het heel belangrijk om alle input te filteren en te bedenken wat nu echt belangrijk is: welke ideeën gaan helpen bij je campagne? Stel daarom aan het begin vast wie de doelgroep is die je wilt bereiken. Wij hebben bijvoorbeeld gekozen voor alle jongeren in de leeftijdscategorie 18-25 jaar in de omgeving van Zwolle.

 Succes wordt bepaald door strategie

Niet geheel onbelangrijk: welke strategie ga je inzetten om je doel te bereiken? Een grondige voorbereiding bepaalt het succes op lange termijn. Dat geldt zeker als je een onderscheidende positionering voor een merk of product nastreeft. En onderscheidend? Dat willen we zeker zijn. Geen stoffige verkiezingsfilmpjes met bijhorende content, maar een frisse blik waar ook jongeren voor warm lopen. Dit alles wordt bepaald door de juiste strategie. Voor ons project kozen we voor het 3E-model: Education, Entertainment en Emotion. Deze strategie hebben we toegepast bij het bedenken van de filmpjes en meegenomen in de contentplanning. Met entertainment wordt de aandacht getrokken, terwijl de doelgroep zich door emotie kan identificeren met de situatie.

Wat voor filmpjes en waarom filmpjes?

Filmpjes waarbij op een luchtige manier wordt ingespeeld op de emotie van de doelgroep, afgespeeld in verschillende situaties. Zodat jongeren met verschillende achtergronden zich kunnen identificeren. Wij hebben voor filmpjes gekozen, omdat content met visuele aspecten een groter publiek bereikt dan tekst en daarnaast wordt dit ook vaker gedeeld op social media. Dit hebben we samen met twee jongens van Cibap Zwolle bedacht, die uiteindelijk de filmpjes hebben gemaakt en gemonteerd.

Content inplannen

Nu je weet wat voor content je wilt gaan delen, kun je de content inplannen. Maar eerst is het essentieel om te bedenken op welke social kanalen je doelgroep zich bevindt. Hier is waarschijnlijk allang over nagedacht, maar toch is het uiteraard handig om dit allemaal op te nemen in je contentplanning. Zo bevindt onze doelgroep zich voornamelijk op Instagram, Facebook en LinkedIn. Uiteindelijk worden de filmpjes dan ook op deze kanalen van de gemeente geplaatst. Waar bevindt jouw doelgroep zich? Kom je er tóch niet helemaal uit, dan is het handig om bijvoorbeeld een enquête te houden onder jouw doelgroep met deze vraag. Oké, tijd om de content in te plannen. Wij maakten een planning in Excel met: datum, medium, type bericht, doelgroep en het onderwerp. Zo heb je in één oogopslag alle informatie klaarstaan.

Groter bereik door middel van promotie

Wil je een groter bereik halen door middel van gepromote berichten op social media? Dat kan zeker, maar denk goed na of het effectief zal zijn en het in je budget past. Ik geef toe, toen ik mij voor dit project bezig hield met het uitzoeken van de kosten was dit niet het leukste om te doen; maar levert het uiteindelijk meer bereik op? Dan is het opeens erg leuk ;). Doe je de opdracht net als ik voor een echte opdrachtgever? Wees dan duidelijk wat je graag wilt promoten, waarom, wat voor bereik het oplevert en een overzicht van de kosten hiervan. Ik maakte een kosten en baten overzicht om de berichten te promoten op Facebook en Instagram. Voor mij hadden deze kanalen een logische toegevoegde waarde en ik zette dit dan ook netjes allemaal in een schema, zodat de opdrachtgever een makkelijk en helder overzicht aangeleverd kreeg.

Wat heb ik geleerd?

Ik heb geleerd dat het mogelijk is om in korte tijd een grote campagne op te zetten. Dit uiteraard met dank aan de ideeën van alle studenten en verenigingen die betrokken waren bij het project. Daarbij is het ook belangrijk om tussentijds te evalueren en terugkoppeling te geven aan de opdrachtgever. Hoe staat het ervoor en lopen we nog op schema? Voor mijzelf heb ik ook geleerd om kritischer te kijken naar bepaalde zaken. Als je in een korte tijd veel voor elkaar moet krijgen is het namelijk belangrijk om goed na te denken over wat echt haalbaar is en alles zo effectief mogelijk uit te voeren. Dit geldt ook voor afspraken met je opdrachtgever: wat doe je wel en wat doe je niet? Daarnaast werk je veel samen, je controleert steeds elkaars werk en je wilt zo min mogelijk fouten maken. Hier heb ik erg veel van geleerd en ik ben dan ook heel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Hebben we ons doel bereikt? Dat zien we na 21 maart!

Bedenk wat jij belangrijk vindt in jouw gemeente en ga 21 maart stemmen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Bregje

Mijn naam is Bregje Stukje, studente Communicatie aan het Windesheim in Zwolle. Binnen het vakgebied Communicatie vind ik het boeiend om te leren hoe je op de juiste manier informatie kunt overbrengen; via storytelling, blog, vlog, nieuwsbrief, noem maar op. Dit studiejaar mag ik afstuderen wat ik super spannend vind, maar waar ik tegelijkertijd erg naar uit kijk. Buiten school sta ik regelmatig in de sportschool of ben ik te vinden in een goede koffietent. Studentmind geeft mij de kans om mijn schrijfskills te verbeteren en kennis op te doen en over te brengen op het gebied van marketing en communicatie!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!