Chelsey Meijners Hogeschool van Amsterdam 12 januari 2019

Het jaar 2018 is alweer om. Wat is dit jaar voorbij gevlogen! Dit jaar hadden we interessante trends op het gebied van online marketing, maar waar moet je in 2019 écht rekening mee houden? In dit artikel deel ik 5 trends waar je in 2019 echt niet omheen kunt als (online) marketeer!

Gartner Hype Cycle 2018

1. Voice search en smart speakers

Een belangrijke trend waar je in 2019 zeker rekening mee moet houden. Afgelopen jaar zijn de Google Assistant en Home Speaker in Nederland verschenen. Ondanks dat deze trend nog in de kinderschoenen staat, komen smart speakers steeds vaker voor in huishoudens. Ook tijdens mijn studie heb ik al een voice assistant mogen opzetten. Hiervoor moest ik uiteraard ook onderzoek voor doen en ben ik erachter gekomen dat veel mensen het praten tegen een smart speaker nog onwennig vinden. Maar zo dacht men in 1999 ook over mobiele telefoons (bekijk deze video).

Daarnaast zijn spraakgestuurde zoekopdrachten in opmars. Er wordt gespeculeerd dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zullen zijn. Wat maken spraakgestuurde zoekopdrachten anders dan getypte zoekopdrachten? Ze zijn langer en bevatten meer context. Dit is dus erg belangrijk voor SEO in 2019!

2. Chatbots

Met Chatbots zijn we allemaal al een tijdje bekend. Volgens de Gartner Hype Cycle zijn chatbots de hypefase voorbij en beginnen ze nu volwassen te worden. Chatbots kunnen nog steeds het persoonlijke klantcontact niet overtreffen, maar chatbots worden naar verwachting steeds vaker het eerste kanaal als we contact willen zoeken met een bedrijf.

Chatbots zullen menselijker worden dankzij natural language processing. Daarnaast zullen chatbots voornameijk service-georiënteerd worden. Dit houdt in dat chatbots meer taken kunnen uitveren zoals orderstatussen controleren, aankopen doen en reserveringen plaatsen. Chatbots zullen datagedreven worden, waarbij ze steeds slimmer worden en daardoor betere antwoorden kunnen geven. Tot slot zullen ze steeds meer spraakgestuurd te bedienen zijn. Chatbots zullen in de toekomst dus nog slimmer worden en nog vaker ingezet worden.

3. Video

Ja, daar is ‘ie weer. Ook in 2019 zal video een grote trend zijn, vooral op het gebied van adverteren. In 2021 zal 82% van al het internetverkeer uit video bestaan. Steeds meer consumenten kijken liever naar een video om iets over een product te leren, dan het lezen van een tekst. Ze zijn ook sneller overtuigd om een aankoop te doen nadat ze en video hebben bekeken van een merk.

Tegenwoordig zijn de mogelijkheden om met video te adverteren enorm. Van instructievideo’s tot livestreams. De drempel is ook steeds lager geworden om een video te maken. Daarnaast kunnen de video’s verspreid worden via verschillende kanalen als YouTube, Facebook, Instagram en LinkedIn. Met de komst van virtual reality, augmented reality en 360 graden video is er reden te meer om video in te zetten voor online marketing.

4. Stories

Snapchat was de voorloper op het gebied van berichten die na een dag weer verdwijnen en hiermee goed inspeelde op FOMO (Fear Of Missing Out). Inmiddels hebben verschillende platforms deze stories overgenomen, zoals Instagram en Facebook. Inmiddels ook YouTube een variant op de Stories. Onderschat deze Stories niet, want ze hebben een behoorlijke impact!

Wist je dat….

  • Stories na 24 uur weer zijn verdwenen en daarom goed inspelen op FOMO?
  • Stories visueel van aard zijn? Vaak in de vorm van een foto of korte video.
  • Stories voornamelijk worden bekeken op mobiel?
  • Stories vooral bekeken worden door mensen die jou al volgen?

Het plaatsen van Stories is dus niet hetzelfde als een plaatsen van een post. Facebook voorspelt dat Stories in 2019 meer bekeken en gedeeld gaan worden dan berichten in de tijdlijn. Stories mogen dus zeker niet als contentvorm vergeten worden in 2019!

5. Personalisatie

Zoals eerder benoemd, ben ik voor mijn studie bezig met het opzetten van conversational user interfaces. Om ons idee te onderscheiden van de rest, hebben wij gekozen voor hyperpersonalisatie. Onze opdrachtgever vindt dit tien keer niks, terwijl wij hier juist toekomst in zien. Als je in 2019 wil opvallen, zul je je marketing moeten personaliseren. Denk aan gepersonaliseerde content, advertenties en e-mails. Wist je dat driekwart van de mensen gefrustreerd raakt als websites aanbiedingen en banners laten zien die niks te maken hebben met hun persoonlijke voorkeuren? In 2019 verwachten consumenten steeds meer persoonlijke productaanbevelingen. Kijk bijvoorbeeld naar Spotify. Op basis van jouw muzieksmaak en luistergedrag, krijg je afspeellijsten voorgeschoteld, die op basis van jouw data, wellicht interessant zijn voor jou. Personalisatie was voor 2018 al een belangrijk puntje, maar zal in 2019 al helemaal belangrijk zijn om in de massa nog te op te vallen.

Dit waren naar mijn idee 5 van de belangrijkste trends voor online marketing in 2019. Omdat ik op een marketing en communicatie afdeling werk, zal ik veel te maken krijgen met deze trends. Zelf ben ik van mening dat voice search heel belangrijk gaat worden in 2019. Smart speakers en voice assistants zijn volop in de ontwikkeling, dus dat is zeker een trend om goed in de gaten te houden. Ik ben in ieder geval erg benieuwd wat in 2019 op het gebied van online marketing op ons te wachten staat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Chelsey

Hoi! Mijn naam is Chelsey Meijners en ik zit momenteel in het derde leerjaar van mijn studie Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Naast mijn studie werk ik bij KOKS Group op de Marketing & Communicatie afdeling en houd ik een persoonlijke blog bij. Hierdoor ben ik dagelijks bezig met social media, online marketing en trends. Ik ben blogger geworden bij Studentmind, omdat ik hier veel van kan leren en graag mijn expertise online wil tonen door middel van wat ik al graag doe: bloggen!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!