Sandra Buitendijk Erasmus Universiteit 2 april 2019

Traditionele mond-tot-mondreclame wordt algemeen erkend als een effectieve marketingtool die een grote invloed heeft op het koopgedrag van klanten. Mond-tot-mondreclame is vaak effectief omdat de informatie komt van iemand die je (goed) kent. Met de opkomst van het internet heeft traditionele mond-tot-mondreclame zich uitgebreid naar elektronische of online mond-tot-mondreclame. Iedereen kan tegenwoordig zijn mening uitspreken in een review, blog of op sociale media. Ook online mond-tot-mondreclame wordt gebruikt door consumenten voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Maar is deze nieuwe vorm net zo effectief? In deze blog leer je er alles over!

 

Mond-tot-mondreclame

Verschil tussen traditionele en online mond-tot-mondreclame

Traditionele mond-tot-mondreclame is vaak effectief omdat de informatie komt van iemand die je (goed) kent. Iemand die je goed kent, vertrouw je meestal sneller. Bij mond-tot-mondreclame hebben de informatiezender en de ontvanger vaak een relatie. Die relatie kan alles zijn, bijvoorbeeld je buurman, broer, klasgenoot of een kennis. Deze persoonlijke relatie maakt de bron betrouwbaar waardoor je de informatie eerder gelooft. Stel, de buurman is super positief over de service bij Ziggo. Hij vertelt over deze service aan jou en dankzij jullie relatie vind je deze informatie betrouwbaar. Dankzij de positieve ervaring van je buurman, ben je nu sneller geneigd om ook een pakket te bestellen.

Vind je deze informatie ook betrouwbaar als de zender van de informatie een onbekende van je is? Dit is namelijk het geval bij online mond-tot-mondreclame, denk maar aan reviews op websites of sociale media. Stel, iemand op de site van Ziggo is erg positief over de service van Ziggo. Ben je dan net zo snel geneigd om een pakket te bestellen dankzij de positieve ervaring van een willekeurige klant? In deze blog leer je alles over online mond-tot-mondreclame en hoe jij het effectief inzet.

Wat is online mond-tot-mondreclame?

Voorbeelden van online mond-tot-mondreclame (electronic word of mouth) zijn beoordelingen, opmerkingen en/of adviezen. Zoals de naam al zegt, worden deze beoordelingen gedeeld op het internet. Dit gebeurt op websites en blogs, maar ook op social media. Consumenten raadplegen en lezen deze reviews voor extra informatie. Het lezen van reviews beïnvloedt de aankoopbeslissingen. Door de enorme groei van het internet zijn er tegenwoordig duizenden reviews te vinden. In al deze reviews staat waardevolle informatie voor (potentiële) klanten.

Nu we weten wat online mond-tot-mondreclame is, kunnen we verder naar de volgende stap. Als bedrijf wil je graag weten welke reviews de consumenten het meest betrouwbaar vinden. Deze reviews toon je dan als eerste. Vanaf nu focussen we ons op welke reviews als betrouwbaarst worden gezien.

Hoe maak je online mond-tot-mondreclame betrouwbaar?

Wanneer er geen persoonlijke relatie tussen de ontvanger en de informatiezender is, is het lastig voor de consument om te bepalen of een review betrouwbaar is. Toch wil de consument graag zekerheid over de informatie. Daarom gaan mensen op zoek naar andere factoren die de betrouwbaarheid beïnvloeden. Een van die factoren zijn persoonlijke kenmerken. Persoonlijke kenmerken van de reviewer verminderen de onzekerheid en vergroten de betrouwbaarheid. Met andere woorden? Profielkenmerken spelen een belangrijke rol als het gaat om de  betrouwbaarheid van de review.

Welke profielkenmerken zijn belangrijk?

Het vermelden van demografische kenmerken maakt al een groot verschil. Een profielfoto, naam, geslacht, leeftijd en beroep kunnen factoren zijn die het vertrouwen vergoten. Mensen zijn geneigd eerder informatie aan te nemen van mensen die gelijke kenmerken hebben. Overeenkomsten in persoonlijke kenmerken zorgen voor meer vertrouwen ook al kennen de reviewer en de reviewlezer elkaar niet.

Wat is effectief voor bedrijven?

Een goed uitgangspunt voor bedrijven is om eerst de reviews te tonen waar ook persoonlijke kenmerken van de reviewer beschikbaar zijn. Het ideale uitgangspunt is om reviews te tonen waar de persoonlijke kenmerken van de reviewer en de ontvanger overeen komen. Klanten maken tegenwoordig vaak een account aan. Hierdoor zijn een aantal persoonlijke kenmerken al bekend. Om een account te maken moet je vaak je leeftijd en geslacht invullen. Daarnaast laten klanten nog heel veel andere gegevens achter via cookies.

Maak ik gebruik van reviews?

Ja, absoluut! Ik gebruik reviews vooral bij webshops waar ik kleding of schoenen bestel. Ik vind het superhandig om te weten of het kledingstuk klein of groot uitvalt. Hier kan ik dan al rekening mee houden met het bestellen. Daarnaast kijk ik vaak naar de rating van de reviews. De meeste webshops vermelden het gemiddelde aantal sterren over alle reviews.

Reacties zijn gesloten.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Sandra

Hoi! Ik ben Sandra Buitendijk, 22 jaar, master studente Marketing Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Momenteel versterk ik het marketingteam van MediaMarkt als product content specialist. Binnen het vakgebied vind ik social media, content marketing, PR en het optimaliseren van websites interessant en daarom ga ik me tijdens de master specialiseren in online marketing. In mijn vrije tijd ben ik vaak op het volleybalveld of bij vrienden te vinden. Ik ben Studentmindblogger geworden omdat ik mijn schrijfskills wil verbeteren, mijn interesses met jullie wil delen en zelf op de hoogte wil blijven van de allerlaatste trends!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!