Mylène Bouwman Windesheim Zwolle 29 juni 2018

Tijdens mijn schoolcarrière werk ik al sinds het eerste jaar met echte opdrachtgevers. Als ik terug kijk naar het eerste jaar, is dat niet altijd even goed verlopen. Zo is er zelfs één opdrachtgever die nooit een eindrapport gezien heeft. Oepsie! Tegenwoordig stellen mijn docenten de eis dat opdrachtgevers tevreden moeten zijn. Maar hoe hou je jouw opdrachtgever tevreden? In deze blog geef ik je een paar tips!

1. Maak een goede eerste indruk

Eerste indruk

De eerste mail wekt al een bepaalde indruk. Dat is wel een ding waar mijn projectgenoten me soms om haten: ik vind de schrijfstijl en spelling in mailtjes erg belangrijk. Check, check, dubbelcheck! Snel reageren op mails vinden opdrachtgevers ook prettig. Maar ook de eerste keer dat jij jouw opdrachtgever in real life ziet, is erg belangrijk. Zorg dus voor een goede eerste indruk. Lees je even in: naar wie ga je, wat voor bedrijf heeft diegene, denk waar mogelijk al even na over de opdracht en zet een aantal vragen op papier. Verder vind ik het zelf heel belangrijk om er op afspraken verzorgd uit te zien en een wat nettere outfit te dragen.

2. Weet wat jouw opdrachtgever wil

Tijdens het eerste gesprek moet je erachter komen wat jouw opdrachtgever wil. Wat is zijn probleem? Maar bedenk hierbij wel dat niet iedere opdrachtgever zijn probleem echt begrijpt. Hij kan bijvoorbeeld zeggen: ik heb te weinig klanten. Ja, dit is zijn probleem, maar hier zit nog een ander probleem achter. Denk bijvoorbeeld aan een website die niet up-to-date is, of communicatie die niet is afgestemd op de doelgroep. Vraag dus altijd door om achter het echte probleem te komen.

Als je terug bent van het eerste gesprek en je gaat een offerte of een plan van aanpak opstellen, koppel deze dan ook altijd terug naar de opdrachtgever. Heb jij zijn probleem goed begrepen?

3. Laat zien waar je mee bezig bent

Houd contact met de opdrachtgever. Je ziet elkaar misschien niet elke week, maar je kunt wel wekelijks een mail sturen met alles wat je gedaan hebt. Hiermee toon je initiatief en laat je zien dat je het belangrijk vindt dat hij weet waar jij mee bezig bent. Daarnaast is het ook gewoon heel goed om één keer in de zoveel weken bij elkaar te komen om te zien of jullie nog op de juiste weg zitten. Een opdrachtgever is natuurlijk ook gewoon erg benieuwd naar de resultaten.

4. Presenteer het eindresultaat

Betrek jouw opdrachtgever ook vooral bij presentatie. Nodig hem uit voor jouw eindpresentatie en voorzie hem van het eindrapport. Vindt hij gegarandeerd leuk! Als je goed je best hebt gedaan en hij is tevreden, dan kan hij jullie ook voorzien van een aantal complimentjes waar de docent bij is. Altijd goed voor je eindcijfer. 😉 Hoef je niet te presenteren op school? Ga dan uit jezelf bij de opdrachtgever langs om het eindresultaat te presenteren. Toch wel zo netjes om het goed af te sluiten.

5. Vraag om feedback

Feedback vragen voor een tevreden opdrachtgever

Vraag niet alleen de docenten om feedback, maar vraag het ook eens aan de opdrachtgever. Wat vindt hij van de stukken die je hebt geschreven? Kan hij zich erin vinden? En vraag ook zeker eens na het project wat hij van de samenwerking vond, wat hij goed vond gaan en of hij nog tips voor je heeft hoe jij een opdrachtgever nog beter kan helpen. Heel erg waardevol!

6. Wees een professionele onderzoeker

Blijf te allen tijde een professionele onderzoeker. Dat begint bij contact onderhouden, maar het heeft ook alles te maken met jouw manier van onderzoek doen. Zo had ik eens een opdrachtgever die het absoluut niet eens was met onze manier van onderzoeken. Hij vond een onderzoek bij de doelgroep overbodig, want zijn product moest er gewoon komen. Terwijl een doelgroepanalyse toch echt niet kan ontbreken bij een onderzoek voor de lancering van een nieuw product. In dat geval is het aan jou de taak om jouw opdrachtgever te overtuigen van jouw mening en een waardevol onderzoek op te leveren. Lastig, maar wel leerzaam.

Hoe zorg jij ervoor dat aan het eind van het project je opdrachtgever tevreden is?

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Mylène

De markt is constant bezig met optimalisatie; nieuwer, gekker en hipper. De kunst is om de consument te blijven prikkelen. Bijvoorbeeld om bij die ene webshop te kopen of om toch een abonnement af te sluiten om een goed doel te sponsoren. Als Commerciële Economie studente is het ontzettend belangrijk om op de hoogte te blijven van de trends, zodat je na het studeren jouw slag kan slaan in het beroepenveld. Als Studentmindblogger neem ik je mee in de wondere wereld van marketingcommunicatie. Mijn naam is Mylène Bouwman en ik vond het tijd om te gaan doen wat mij van jongs af aan al fascineerde: schrijven. Niet omdat het moet, maar omdat ik het leuk vind.

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!