Evelien Krabbendam 20 maart 2017

Framing is een overtuigingstechniek die veel wordt gebruikt in verschillende vormen van communicatie. We zien het terug in de politiek, het bedrijfsleven en de journalistiek. Framing wordt gebruikt om iets in een bepaald kader te zetten. Een onderwerp wordt ‘gekleurd’ naar de doelgroep gecommuniceerd. Heb je ooit weleens bewust iets niet verteld? Dan maak je in principe al gebruik van framing. Wat is het voordeel van deze overtuigingstechniek en hoe gebruik je hem slim? Hieronder een aantal voorbeelden.

Framing in de politiek

Bekende personen in de politiek die veel framing gebruiken zijn Donald Trump en Geert Wilders. Een goed voorbeeld van deze techniek in de politiek is het zogenaamde ver-PVV’en. Wilders is erg behendig in het framen van onderwerpen tijdens een debat. Zo noemt hij Milieudefensie ‘subsidieslurpers’, de Nederlandse burger ‘Henk & Ingrid’ en noemt hij ontwikkelingshulp ‘Linkse hobby’s’. Door framing in te zetten probeert hij anderen van zijn gelijk te overtuigen. Het is in de politiek een erg handige techniek om te overtuigen want wie is er nou vóor subsidieslurpers? Juist, niemand. Wanneer je deze techniek goed beheerst, kan je hem bijvoorbeeld tijdens een debat inzetten. Het is namelijk een retorische techniek waarvan tegenstanders in een debat nooit lijken te winnen.

Framing in het bedrijfsleven

In het bedrijfsleven wordt ook veelvuldig gebruikgemaakt van framing, en dan met name in de marketing- en PR-wereld. Een voorbeeld van een merk dat dit heel goed doet is Tony’s Chocolonely. Afgelopen december postten zij op hun Facebookpagina: ‘Serieus goed nieuws, onze reep wordt (iets) duurder’. De meeste mensen denken dan ‘Uh, goed nieuws? Hoezo goed nieuws?’ In de post wordt vervolgens uitgelegd dat dit goed nieuws is omdat de 10 cent die de reep duurder wordt goed besteed zal worden. Het merk is namelijk Fairtrade en zorgt ervoor dat de cacaoboeren een eerlijk salaris verdienen. Door op deze manier ‘slecht’ nieuws te brengen krijg je veel positievere reacties van de klant. Door framing op een goede manier in te zetten draagt dit dus bij aan een goede communicatie vanuit een bedrijf. Wanneer je op de communicatieafdeling van een bedrijf gaat werken, zou je deze techniek bij de externe communicatie dus weleens goed kunnen gebruiken. Als je meer wilt weten over framing in de voedselindustrie, lees dan de blog van Kamelia en Emily.

Framing in de journalistiek

Een bedrijfstak waar je deze techniek ook veelvuldig in terugziet is de journalistiek. Ken je de uitspraak: ‘Nieuws is nooit objectief’? Framing is hier een van de ondersteunende voorbeelden van. Journalistiek is nooit vrij van aannames. Vooral bij titels van nieuwsitems en onderschriften wordt er al dan niet bewust gebruik van gemaakt. Een actueel voorbeeld is de vluchtelingenkwestie. Het is een instroom van vluchtelingen die je moet ‘indammen’. Een ‘tsunami’. Door deze woorden een bepaalde zwaarte mee te geven, draagt dit bij aan de meningsvorming van het publiek. In de reacties op dit soort nieuws worden vluchtelingen nogal eens neergezet als ‘gelukszoekers’. Ook framing dus. Ik wil hiermee niet aangeven dat het gebruik van deze techniek iets negatiefs is: in tegendeel. In de journalistiek is framing een effectieve techniek om een bepaalde invalshoek te belichten en een verhaal focus te geven. De effectiviteit neemt wel af naarmate de ontvanger beter geïnformeerd is.

Framing is dus een zeer effectieve overtuigingstechniek die in veel verschillende takken terug te vinden is. Zelf vind ik de techniek erg interessant en lijkt het me een handige vaardigheid om te beheersen wanneer je een communicatief beroep wil uitoefenen. Mocht je hier nu meer over willen weten, dan is het boek ‘Denk niet aan een roze olifant’ van Sarah Gagestein een aanrader!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Evelien

Evelien

Krabbendam

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!