12 september 2018

Daar ging ik dan, de aula in, op naar de eerste briefing van het eerste project van mijn nieuwe studie: Communicatie. Het was een mooie nazomerdag in september en ik had geen idee wat voor moois er de komende maanden allemaal op mijn pad zou komen. Jong en onbezonnen ging ik de zaal in. Ik had er zin in.

PSV Foundation

De opdrachtgever was de PSV-Foundation. PSV: ja, dat ken ik wel, mijn stad, mijn club. Maar de PSV Foundation, daar had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Toen opdrachtgeefster Hanneke Jaanen vertelde over wat zij doen voor de maatschappij had ik nog meer zin in dit schooljaar dan ooit te voren. De PSV Foundation zet allerlei maatschappelijke projecten op voor jong en oud in en rondom Eindhoven, met als middel voetbal. De kernwaarden die ze daarin hanteren zijn: sportiviteit, educatie, participatie, gezondheid en respect. Vijf woorden waar ik zelf veel waarde aan hecht.

Het begin van het project

Eenmaal in de klas werden we in groepjes van 5 opgedeeld. We kenden elkaar allemaal wel een beetje van de introductieweek, maar echt goed kennen, dat deden we uiteraard nog niet. We mochten één voor één een doelgroep kiezen die op leeftijdscategorie waren ingedeeld. Wij waren meteen vastberaden om voor de meest uitdagende en helaas ook minst populaire doelgroep te kiezen: Ouderen (65-plussers).

Sportiviteit, educatie, participatie, gezondheid en respect.

 

Oude liefde roest niet

Niet de makkelijkste doelgroep als je zelf pas 21 bent. Toch zijn we erin geslaagd om uiteindelijk een goed communicatief concept neer te leggen bij de organisatie: De PSV Senior-tour. Hiermee wilden wij de foundation naar de mensen toe brengen die er zelf niet meer toe in staat zijn, maar wel nog hart voor de club hebben. Onze pay-off luidde: Oude liefde roest niet. Door middel van een tijdschrift met interviews met onder andere oud speler Willy van de Kerkhof (die graag ambassadeur wilde zijn voor ons project), hebben we onszelf op de kaart gezet. Daarnaast heb ik via mijn netwerk uiteindelijk contact kunnen leggen met de perschef van PSV, Thijs Slegers. Hij heeft ons enorm geholpen met inzichten creëren voor ons mediaplan. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen, want we mochten in het Philipsstadion ook echt presenteren voor de opdrachtgever. Een mega-eer en super spannend!

 

 

Meedoen is belangrijker dan winnen?
We stonden en staan nog steeds achter ons concept. Ik denk dat dat uiteindelijk ook de doorslag heeft gegeven. We wonnen! Van al die studenten in het eerste jaar hadden we dus het beste project gemaakt! Een leuke referentie op mijn CV waar ik dan ook enorm trots op ben. Geen betere manier om mijn studie te beginnen!

Wordt vervolgd…
We hebben natuurlijk gepresenteerd voor een echte opdrachtgever. Mijn hoop en verwachting was dus stiekem ook dat er meer mee gedaan zou worden. Die vraag heb ik ook vaak gekregen van medestudenten: ‘Hebben jullie nog iets van PSV gehoord?’ Het antwoord was helaas weken achter elkaar nee. Ik was er inmiddels van overtuigd dat die ‘echte’ opdrachtgevers een beetje een sprookjesverhaal waren, gemaakt door Fontys zodat studenten projecten serieuzer zouden nemen en beter zouden presteren. Maar echt iets ermee doen als de studiepunten eenmaal binnen waren, nee, dat bestond niet. Totdat ik in februari een onverwacht telefoontje kreeg… Het project kreeg toch nog een staartje! Daarover vertel ik je later meer. Stay tuned!

 

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!