Juliët Schroer Windesheim Zwolle 26 maart 2019

Scrummen, inmiddels een veel gebruikt begrip in de wereld van marketing- en communicatieprofessionals. Maar wat is scrummen eigenlijk? Hoe werkt het? En wanneer kan je Scrum het beste inzetten? In deze blog geef ik je alle nodige informatie om aan de slag te gaan met Scrummen!

Scrum

 

Het ontstaan van Scrum

Scrum is ontstaan in de wereld van softwareontwikkelaars. Jeff Sutherland en Ken Schwaber zijn de uitvinders van deze bijzondere, effectieve werkwijze. Scrum is gebaseerd op de theorie van het empirisme, ook wel ‘empirisch procesbesturing’ genoemd. In deze theorie gaat men ervan uit dat kennis ontstaat uit ervaringen en beslissingen die genomen worden op basis van het bekende. Met Scrum leer je om risico’s te nemen maar deze wel te beheersen.

Het scrumteam

Scrummen wordt door tal van organisaties toegepast op de werkvloer. Hier worden projecten opgedeeld in kleine stukjes. Deze kleine stukjes worden vastgesteld aan een bepaalde periode, dit noemt men een ‘sprint’. Vaak duren deze sprints 2 tot 3 weken. In deze sprints worden de stukjes project uitgevoerd door het Scrumteam.

Scrummaster

Het Scrumteam bestaat uit diverse mensen. Allereerst heb je een ‘Scrummaster’. Hij of zij heeft als belangrijkste taak het proces te bewaken. Doet iedereen wat die moet doen? En lopen we nog op schema? Aan het begin van elke werkdag verzorgt de scrummaster ook een ‘Daily stand-up’. In deze meeting peilt de Scrummaster hoe het ervoor staat met de werkzaamheden.

Productowner

Naast de Scrummaster is er ook een ‘product owner’. Hij of zij zorgt ervoor dat de juiste opdrachten op tijd gebeuren. Daarnaast zorgt de product owner voor een product backlog (toekomstige plannen), userstories (volledig uitgewerkte ideeën) en communicatie met en tussen de shareholders buiten het Scrumteam. De Scrummaster en de product owner werken nauw samen. De product owner geeft door aan de Scrummaster welke werkzaamheden prioriteit hebben. De Scrummaster plant deze in op het ‘Scrum bord’ en verdeelt deze over sprints. De rest van het Scrumteam bestaat uit mensen die meehelpen aan het uitvoeren van de werkzaamheden.

To do, busy, done!

Het Scrum bord werkt erg eenvoudig; het geeft overzicht van de inhoud van de sprints. Op het scrum bord wordt er van links naar rechts gewerkt. Aan de linker kant van het bord staan user stories en de product backlog. Hiernaast wordt een kolom gemaakt; to do. Hierin staan kleine taken die afgerond zijn binnen 2 tot 3 weken, dus één sprint. Zodra een medewerker van het Scrumteam begint aan een taak uit ‘to do’, wordt deze verplaatst naar de volgende kolom op het Scrumbord; busy. Hierdoor kan het hele Scrumteam zien wat de voortgang is. Wanneer de medewerker deze taak heeft afgerond, is hij of zij verantwoordelijk voor het verschuiven van de taak naar de laatste kolom op het bord; done.

Op deze manier zorg je er met het hele Scrumteam voor dat je in stapjes het project doorloopt en dat alle projectleden nauw betrokken zijn bij het proces en project.

Ik heb als student van Hogeschool Windesheim afgelopen jaar kennis gemaakt met Scrum. Ik ben ervan overtuigd dat dit een erg effectieve werkwijze is, mits je een dynamische groep hebt waarin de juiste werkwijze aanwezig is. Bij ons gaf het Scrummen nog wel eens wat struggles..

Reacties zijn gesloten.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Juliët

Hey! Ik zal mij even voorstellen: Juliët Schroer, aangenaam! Tweedejaarsstudent Communicatie aan Hogeschool Windesheim Zwolle. Ik sta bekend om mijn vlotte pen en enthousiasme. Dat is ook een van de redenen waarom ik mij heb aangemeld als Studentmindblogger. De mogelijkheid om mijn interesse en passie in dit vakgebied te mogen delen met anderen en daarmee ook mijn schrijfskills te kunnen ontwikkelen, vind ik een leuke uitdaging. Ik vind het boeiend om alle nieuwe trends en ontwikkelingen op gebied van online marketing en psychologie te volgen. Dankzij Studentmind kan ik mijn kennis hierover delen met iedereen.

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!