Juliët Schroer Windesheim Zwolle 29 maart 2018

Als marcom student ontkom je er niet aan. Dagelijks vliegen de technische termen om je oren die betrekking hebben tot de internetmarketing van tegenwoordig. Waaronder ook de termen SEO en SEA. Niet geheel onbelangrijk om hier kennis van te hebben als toekomstige marketing- of communicatieprofessional, maar je zit natuurlijk niet op hele boekwerken te wachten die deze termen aan jou uitleggen. Daarom doe ik dat voor jou! In deze blog leer jij binnen een paar minuten de belangrijkste info rondom SEO en SEA en geef ik jou tips over hoe je ze het beste kunt toepassen.

SEO

Het verschil

Ik begin bij het begin: het verschil tussen SEO en SEA. Dit valt kort samen te vatten. SEO staat voor search engine optimization en SEA staat voor search engine advertising. Zoals je wellicht aan het woord kunt aflezen gaat SEO over zoekwoorden in zoekmachines (search) en SEA over het adverteren in zoekmachines (advertising). Op veel gebieden komen SEO en SEA samen en kun je ze beide inzetten voor een sterk resultaat.

SEO

SEO houdt in dat je je website vindbaar maakt binnen de zoekresultaten van zoekmachines, ook wel bekend als organische zoekresultaten. SEO valt te verdelen in on-page SEO en off-page SEO. Bij on-page is het belangrijk dat je aandacht besteedt aan de content die jij weergeeft op je website en de zoekwoorden die jij hierin plaatst. Bij off-page draait het om jouw aandeel in de markt. Wordt er door andere websites naar jouw pagina gelinkt? En hoe relevant zijn deze sites eigenlijk voor jou?

Tips

Als marcom student krijg je over het algemeen meer te maken met on-page SEO. Daarom hieronder enkele tips hoe jij on-page SEO kunt inzetten.

  • De belangrijkste on-page SEO factor: Page Title. Dit is de naam van je pagina die je op je tabblad in de browser ziet. Zorg dat het minstens één goed zoekwoord bevat en uitnodigt om te klikken.
  • Meta Description. Hierin geef jij een korte omschrijving van waar je pagina over gaat. Dit stukje wordt door zoekmachines nauwkeurig gescand zodat zij kunnen vinden wat ze zoeken. Het is niet alleen voor zoekmachines relevant, maar ook voor de zoeker zelf. Zo ziet hij in een oogopslag wat hij kan vinden op jouw pagina.
  • Hiermee bepaal je onder welke zoekwoorden jij gevonden wilt worden. Google Adwords is een toegankelijke tool voor zoekwoordoptimalisatie. Zorg er wel voor dat je je verplaatst in je doelgroep en dat je weet welke zoekwoorden zij gebruiken om jouw product of dienst te vinden.
  • Het is voor een bezoeker niet aantrekkelijk om een pagina te bezoeken die alleen bestaat uit tekst. Maak daarom gebruik van afbeeldingen! Aan je afbeeldingen kun je gemakkelijk een omschrijving en een naam toevoegen waarin het zoekwoord voorkomt, wat ervoor zorgt dat je SEO wordt geoptimaliseerd.
SEA Analytics

SEA

SEA omvat advertenties die je, naast je organische zoekresultaten, kunt plaatsen. Het geeft je de mogelijkheid je advertenties te koppelen aan zoekwoorden die jij hanteert. Wil je iets extra’s uit je SEA halen? Koppel dan je advertentie aan een regio of specifiek netwerk. Wanneer je deze drie factoren goed op elkaar afstemt en combineert is de kans groot dat jouw doelgroep je advertentie ziet.

Met alleen het zien van jouw advertentie door je bezoeker neem je geen genoegen. Je wilt dat hij klikt op de advertentie en waar mogelijk conversie verricht. Zodra je gebruik wil maken van SEA is het verstandig om er een expert bij te halen aangezien SEA een goed afgestemd budget vereist dat zo optimaal mogelijk wordt besteed.

Tips

Net zoals bij SEO geef ik je hieronder enkele tips die jij kunt toepassen bij het inzetten van SEA.

  • Zowel in on-page content als in je advertentietekst kun jij zoekwoorden plaatsen. Goede advertentiezoekwoorden dragen bij aan de kwaliteitsscore en positie van je advertentie in Google. Ook hiervoor kun je gebruik maken van de Google Adwords tool.
  • Nog een technische term: USP’s. Persoonlijk een van mijn favoriete aspecten van SEA! Het houdt in dat je de unieke eigenschappen van jouw product of dienst beschrijft in de advertentietekst. Wat heb jij de klant te bieden ten opzichte van de concurrent? Wees niet bang: het is helemaal goed om je USP duidelijk te vermelden in de advertentie. Het is tenslotte een element wat de bezoeker kan overhalen tot conversie.
  • Denk goed na over de bestemmingspagina van de advertentie. Op welke pagina dient de bezoeker te komen indien hij klikt op de advertentie? Extra kleine tip: bevat jouw advertentie geen directe call-to-action? Zorg er dan voor dat je de bezoeker hiermee confronteert op de bestemmingspagina om voor conversie te zorgen.

En nu: Call to action!

Graag hoor ik van jou in een reactie waar je interesses liggen. Is het bij SEO of SEA? Of misschien vind je, net zoals ik, beide opties interessant. Het doen van zoekwoordonderzoek is voor mij een uitdaging. Elke website en doelgroep vereist andere zoekwoorden en manieren van benadering. Dit maakt het uitdagend en interessant. Door het inzetten van SEO en SEA kan je een heel eind komen om jouw doel te bereiken!

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Juliët

Hey! Ik zal mij even voorstellen: Juliët Schroer, aangenaam! Tweedejaarsstudent Communicatie aan Hogeschool Windesheim Zwolle. Ik sta bekend om mijn vlotte pen en enthousiasme. Dat is ook een van de redenen waarom ik mij heb aangemeld als Studentmindblogger. De mogelijkheid om mijn interesse en passie in dit vakgebied te mogen delen met anderen en daarmee ook mijn schrijfskills te kunnen ontwikkelen, vind ik een leuke uitdaging. Ik vind het boeiend om alle nieuwe trends en ontwikkelingen op gebied van online marketing en psychologie te volgen. Dankzij Studentmind kan ik mijn kennis hierover delen met iedereen.

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!