Frank Mastenbroek Hogeschool van Rotterdam 3 april 2019

Wil je hoog in de zoekresultaten van Google komen, zonder daarvoor te betalen? Gebruik SEO-pagina’s! Vooral als beginnende marketeer of stagiair(e) is het best lastig om met je tekst een goede positie te verkrijgen in Google. Er zijn veel factoren die meespelen, zoals de concurrentie op het gekozen zoekwoord en de kwaliteitsscore die Google geeft aan jouw website. Om je SEO-pagina’s beter te maken, heb ik een paar tips. Zo krijgen je SEO-teksten een betere positie in Google!

SEO-teksten

1. Kies de juiste en relevante zoekwoorden

Een SEO-tekst begint bij een goed en relevant zoekwoord. Een goede tool die ik zelf vaak gebruik, is de ‘Google Adwords Keyword Planner‘. In deze tool kun je zoekwoorden invullen waarna je kunt checken of er op deze zoekwoorden wordt gegoogeld. Je krijgt gelijk een overzicht te zien van andere relevante zoekwoorden die je kunt gebruiken.

Je ziet hoe vaak het zoekwoord wordt gegoogeld per maand en de hoogte van de concurrentie op het woord. Zoekwoorden met een hoge concurrentie worden al gebruikt door veel andere bedrijven. Je moet om de beste positie vechten met grotere bedrijven die websites hebben met veel meer bezoekers. Daarom is het beter om voor zoekwoorden met een normale of lage concurrentie te gaan. Hier wordt misschien minder op gegoogeld, maar je trekt wel een specifieke doelgroep aan. Zo krijg je sneller een hogere positie in Google.

2. Laat je zoekwoord terugkomen in je tekst

Na het kiezen van een relevant zoekwoord is het belangrijk dat het zoekwoord ook in de tekst terugkomt. Een richtlijn voor de dichtheid van een zoekwoord is tussen de vier en acht procent. Als je het zoekwoord te vaak in de tekst zet, ziet Google dat en komt je tekst lager in de zoekresultaten terug.

SEO-teksten

3. Zorg dat je SEO-teksten relevant zijn voor je doelgroep

Je hoort vaak dat SEO-teksten uit minimaal 300 woorden moet bestaan om kans te maken op een hogere positie in Google. Dit is niet helemaal waar, want sommige teksten met 100 woorden scoren soms beter dan teksten met 1000 woorden. Het is belangrijker dat je tekst relevant en ook interessant is voor je doelgroep. De lezer bepaalt namelijk de score die je krijgt voor je pagina. Google neemt bijvoorbeeld het bouncepercentage en aantal shares op social media mee in zijn score. Een bouncepercentage is de percentage van bezoekers die na het bekijken van één pagina gelijk weer de website verlaten. Aan de hand van deze data bepaalt Google of de tekst interessant is voor de doelgroep en zo krijg je een betere positie in Google. Dit zijn overigens wel meestal teksten met meer tekst, omdat goede pagina’s met informatie vaak niet uit 50 woorden bestaan. Wil je meer weten over de voordelen van korte en lange SEO-teksten? Lees dan eens deze blog.

4. Gebruik je meta-omschrijving op de juiste manier

Je paginatitel en meta-omschrijving zijn belangrijk voor je SEO. Deze worden getoond in de zoekresultaten van Google. Zorg er daarom voor dat je zoekwoord terugkomt in zowel je paginatitel als de meta-omschrijving. Over de meta-omschrijving gesproken: zorg hier voor een samenvatting, zodat de doelgroep al weet waar je tekst over gaat. Kijk wel uit dat je meta-omschrijving niet te lang word. Google laat namelijk maar 156 karakters zien in je omschrijving en 70 in je titel. De SEOmofo-tool van Google is hier erg handig voor, zodat je titel of meta-omschrijving niet voor de helft in Google komt te staan.

5. Verwijs naar andere pagina’s in je SEO-tekst

Als je een tekst hebt geschreven, is het goed om in je tekst naar andere pagina’s op je website te verwijzen. Hierdoor wordt je bouncepercentage minder en je andere teksten worden hierdoor ook weer meer gelezen. Dit is zowel goed voor je website als voor je SEO.

Wist je dat influencer marketing ook erg goed te combineren is met SEO? Benieuwd naar hoe je dit combineert? Check dan deze blog!

Reacties zijn gesloten.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Frank

Hey! Mijn naam is Frank en ik studeer Commerciële Economie aan de Hogeschool Rotterdam. Ik ben aangesloten bij Studentmind, omdat ik graag meer ervaring op wil doen als blogger. Ook is dit een mooie kans om op de hoogte te blijven van de laatste marketing & communicatie trends. Mijn grootste interesse ligt bij online marketing en daar zal ik mijn meeste blogs over gaan schrijven. Na mijn studie ben ik dan ook van plan om als internet marketeer aan de slag te gaan. De ultieme droom is om uiteindelijk een eigen bedrijf te starten.

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!