Vera Korblet Twente University 30 oktober 2018

Wanneer je denkt dat je alles gehad hebt, begint het echte leven pas echt. Na je studie moet je namelijk aan de bak, want je hebt niet voor niets zoveel tijd en moeite in je studie gestopt. Op zoek naar een startersbaan dus. Maar waar begin je? En waar moet je op letten? Door het vertellen van mijn verhaal hoop ik je wat meer houvast te geven, zodat het grote-mensenleven net iets minder eng wordt. 

Startersbaan Vera Korblet

Mijn startersbaan

Vorig jaar heb ik mijn hbo-diploma gehaald. Omdat ik nog verder wilde studeren, ben ik begonnen aan de master Technical Communication aan Universiteit Twente. Maar nu, meer dan een jaar later komt er ook bijna een einde aan dat avontuur. Aangezien ik tijdens het afronden van mijn thesis zelf mijn tijd in kan delen en ik zelf mijn deadlines mag bepalen, vond ik het tijd om op zoek te gaan naar een startersbaan. Inmiddels werk ik op het moment van schrijven al drie weken als marketeer bij Bright Access en Partell en het bevalt supergoed. Maar de weg naar deze toffe baan was niet gemakkelijk.

Het leed dat solliciteren heet

Solliciteren was voor mij geen pretje. Braaf had ik alle tips uit de blogs van Iris en Valérie opgevolgd. En ja, ik werd meestal wel uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, maar een contract voor een startersbaan: ho maar. De reden was telkens hetzelfde: niet genoeg ervaring. Erg frustrerend, helemaal omdat ik in eerdere Studentmindblogs heb benadrukt hoe belangrijk het is om al tijdens je studie werkervaring op te doen. Ik merkte dat ik met deze frustratie rond bleef lopen, dus ik besloot er iets mee te doen. Ik plaatste een bijdehand berichtje op LinkedIn (zie hieronder) omdat ik er zelf van overtuigd was dat ik genoeg ervaring had – helemaal voor iemand die net afstudeert. En toen begon de bal te rollen.

Startersbaan Linkedin Vera Korblet

Maak gebruik van je netwerk

Ik kreeg een hele hoop reacties op het bericht en het werd flink gedeeld door mensen die eerder met mij hadden gewerkt. En toen kwam er een berichtje van iemand uit mijn netwerk die vroeg wanneer ik bij zijn bedrijf kwam solliciteren. Hij had dit al eens eerder gevraagd en toen twijfelde ik. Zou ik dat wel aankunnen, zo’n functie met veel verantwoordelijkheid als startersbaan? Ik besloot de kans te pakken en om te solliciteren. And guess what? I got the job! Ik werk nu eerst drie dagen in de week zodat ik tijd heb om mijn thesis af te ronden en dat bevalt erg goed. Ik merk dat ik wél genoeg ervaring heb voor mijn functie en mijn collega’s zien dat ook. Dat in combinatie met een tof team maakt dat dit de perfecte startersbaan is voor mij.

Jouw zoektocht

Wat ik jou wil meegeven uit mijn ervaring is dat je beroep moet doen op je netwerk. Ja, een sterk CV en een knaller van een motivatiebrief mogen ook zeker niet ontbreken, maar die komen alleen op de juiste plek als jij een goed netwerk hebt. Wees daarnaast niet bang om eigenwijs te zijn. Of beter gezegd: wees jezelf. Ik schop graag tegen de status quo aan als het me niet bevalt en dat is ook wat ik in dit geval heb gedaan. Hoe spannend het ook was, het heeft wel z’n vruchten afgeworpen waardoor ik nu een werkplek heb waar ik ook 100% mezelf kan zijn. Kortom: durf op te vallen en dan is die toffe startersbaan ongetwijfeld van jou!

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Vera

Ik ben Vera en ik volg momenteel de master Communication Studies op Universiteit Twente. Met de specialisatie Technical Communication wil ik mij verdiepen in alle technologische ontwikkelingen die het communicatievak beïnvloeden. Hier schrijf ik dan ook graag over. Daarnaast wil ik met mijn blogs het leven van studenten iets makkelijker maken door te schrijven over studiegerelateerde onderwerpen. Wanneer ik niet aan het studeren ben of schrijf voor Studentmind, ben ik lekker bezig als freelancer of zet ik mij in voor een lokale politieke partij.

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!