Iris van Lieshout Fontys Hogescholen Eindhoven 23 juli 2019

Bij een reclame wil je dat iemand deze helemaal ziet en niet wegkijkt. Als bedrijf wil je ook een gevoel om je brand heen creëren. Hetzelfde geldt voor een film; het is immers de bedoeling dat je de film leuk vindt, afkijkt en er positief over bent. Om dit goed te kunnen doen, pas je storytelling toe. In deze blog vertel ik hier meer over!

storytelling

Wat is storytelling?

Storytelling is een manier van content marketing waarbij het persoonlijke verhaal centraal staat. Het is de manier waarmee mensen van nature  communiceren. Daarom zijn verhalen een effectief en krachtig communicatiemiddel om mensen met elkaar te verbinden. Wanneer storytelling gebruikt wordt, zijn het vrijwel altijd verhalen die een emotie oproepen bij de consumenten.

Storytelling bij een reclame

Zoals ingeleid wordt storytelling zowel in reclames als in films gebruikt. In reclames proberen ze vaak een feel good-gevoel te geven. Zo associeer jij het bedrijf of product met een goed gevoel. Hierdoor zou jij dan eerder iets kopen bij de ene leverancier dan bij de andere. Een mooi voorbeeld hiervan is onderstaande van Lego:

Zoals in de video is te zien, zie je een vader met zijn zoon die samen bezig zijn met Lego. Dit geeft meteen een goed gevoel over Lego, want dit associeer je met je eigen tijd met je kind of naar je eigen jeugd toen je met Lego speelde. Zelf vind ik dat Lego in deze reclame goed inspeelt op het gevoel van de kijker.

Storytelling bij een film

Wanneer je kijkt naar storytelling bij een film, spelen ze in op verschillende emoties. Dit gebeurt al bij een trailer van een film, want deze geeft al een soort gevoel die je hebt over de film. Wat ik zelf als een goede trailer zie van een film is die van ‘A Dog’s Purpose’:

In deze trailer beginnen ze al heel sterk met de volgende vragen: ‘wat is het nut van het leven?’ en ‘waarom zijn wij hier?’ Dit spreekt jou waarschijnlijk meteen aan, want dit zul je jezelf gaan afvragen als je het hoort. Vervolgens stellen ze de vraag waarom dat eten in de prullenbak zo goed ruikt? Je bent dan meteen van de serieuze vraag weg en kijkt weer verder. Je aandacht wordt weer opnieuw getrokken naar de video. In de trailer zie je de goede momenten tussen het baasje en hond. De meeste mensen hebben een hond of hond gehad en associëren dit meteen met zichzelf.

Vervolgens komt er een emotioneel stuk dat heel aangrijpend is. Hierna gaan ze ook meteen door met een grap, waardoor je toch weer terug wordt gehaald naar de trailer. Richting het eind zie je dat Baily terug komt in de gedaante van een andere hond en hij zijn baasje terug vindt. Elke keer spelen ze met deze trailer in op jouw emoties en proberen ze de aandacht van jou terug te halen naar de video.

Mijn mening

Wat ik belangrijk vind bij storytelling, is dat je inspeelt op iemands emoties en hiermee echt probeert mee te krijgen in je verhaal. Hierbij is het belangrijk om mensen te betrekken bij je verhaal. Iedereen interpreteert alles weer op een andere manier, dit vind ik het mooie aan storytelling. Zelf ben ik ook van mening als je storytelling goed toepast dat je er mee uitblinkt bij een reclame, presentatie en een film.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Iris

Hoi! Ik ben Iris van Lieshout, studente Commerciële Economie aan Fontys Hogescholen in Eindhoven. Momenteel zit ik in mijn derde jaar. Binnen mijn opleiding vind ik het vakgebied online marketing het meest interessant. Als ik mijn opleiding heb afgerond hoop ik ook aan de slag te kunnen in de online marketing. Daarom ga ik begin dit schooljaar starten met de minor digital marketing. Ik ben een nieuwsgierig, vrolijk, enthousiast en zorgzaam persoon. Ik ben blogger bij Studentmind geworden omdat ik hier veel van kan leren en het zie als een uitdaging!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!