Laura van Kouwen Windesheim Zwolle 14 maart 2018

Het NRC plaatste op 21 februari een artikel over de nieuwe campagne van Suitsupply. Er werd verteld dat de social media accounts van het bedrijf al ruim 10.000 volgers hebben verloren. Op 6 maart plaatste NU.nl een artikel, ook over de nieuwe campagne. In het artikel werd verteld dat meer dan dertig abri’s van Suitsupply door heel Nederland kapot zijn gemaakt. Wat maakt het dat er zoveel mensen zo heftig reageren op de campagne? Het antwoord is: homoseksualiteit. 

SUITSUPPLY CAMPAGNE

Het motief van Suitsupply

Volgens Fokke de Jong, CEO van het modebedrijf, gaat het in hun campagnes over de aantrekkingskracht tussen mensen. Volgens De Jong speelt dit een grote rol in de modereclame. “Een campagne met de aantrekkingskracht tussen mannen had allang moeten plaatsvinden,” vertelt De Jong in een interview. Er is voor gekozen om de campagne te verspreiden over 22 landen in totaal. En ja, ook in de landen waar homoseksualiteit gevoelig is, krijgt men de foto’s zowel online als offline te zien.

De reacties van de media

Het is in principe niks nieuws dat de campagnes zoveel aandacht krijgen van de media. Het bedrijf staat namelijk al jaren bekend om het overschrijden van ‘pikante’ grenzen in de fotografie van hun uitingen. Eerder waren het de vrouwen die werden neergezet als een ‘seksobject’: weinig tot geen kleding, terwijl de man volledig in pak is gekleed. Maar nu staat de hele wereld op zijn kop, hoor. Mannen die degelijk gekleed zijn, maar wel zoenen met elkaar?! “Walgelijk”, “Unfollowing” en “Hoe moet ik dit aan mijn kinderen uitleggen?” zijn de reacties. “Dat zijn vragen die we nooit krijgen als we een erotisch geladen poster met een man en een vrouw gebruiken,” vertelt De Jong in het interview. Hij vertelt ook dat hij had verwacht dat er wel degelijk negatieve reacties op hen af zouden komen, maar de hoeveelheid negativiteit uit alleen al Nederland komt (zoals de dertig kapotte abri’s), had hij nooit aan zien komen.

Love always wins

Ondanks alle negatieve reacties zijn er vele positieve reacties te vinden op social media, zoals “Dit zie ik graag, bedankt voor het publiceren!” en “I think your campaign is great!”. Dat laat mij het licht aan het einde van de tunnel zien. Ik support homoseksualiteit en ik ben gelukkig niet de enige. Wat ik bij mijzelf wel merk, is dat de boodschap van de campagne en de reacties hierop wel een eye-opener is. Door deze campagne kun je overduidelijk zien waar velen staan tegenover homoseksualiteit en ook feminisme. Wat mij betreft zit hier nog een hoop verbetering in, maar we gaan gelukkig wel de goede kant op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Laura

Hi! Ik ben Laura van Kouwen, ik ben 21 jaar en ik zit in mijn afstudeerjaar van mijn opleiding Communicatie aan Hogeschool Windesheim in Zwolle. Ik schrijf voornamelijk over content, technologie, psychologie, vormgeving en branding. Ik ben daarnaast niet bang om het over controversiële onderwerpen te hebben in mijn blogs. Naast het bloggen is dansen een uit-de-hand-gelopen hobby van mij geworden waar ik wekelijks flink wat uren aan besteed.

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!